Wstęp do badań historycznych

Historia należy do nauk humanistycznych. Zadaniem jej jest badanie przeszłości człowieka żyjącego w społeczeństwie, lub inaczej, przeszłości człowieka jako istoty społecznej. Dzieje ludzkości w okresie kiedy nie istniało jeszcze pismo, poznajemy prawie wyłącznie dzięki przedmiotom wytwarzanym przez ludzi w owych odległych czasach. Te odrębne metody badania przeszłości w okresie przed istnieniem pisma spowodowały powstanie odrębnej nauki - archeologii. Nauki pokrewne – prace historyczne niezależnie od pktu widzenia, z którego wychodzimy, muszą zawsze zahaczać o inne dziedziny wiedzy. Prawo, ekonomia, rolnictwo, statystyka, demografia, geologia, czy geografia to tylko przykładowo wybrane nauki, z którymi historyk ma do czynienia. Rodzaje H.- W żadnym przypadku nie możemy stworzyć dzieła, które zajęłoby się wyłącznie jednym rodzajem h-ii. Jeśli zaliczamy jakieś dzieło do h-ii politycznej, społecznej czy gospodarczej, oznacza to tylko, że zagadnienia społeczne, polityczne, czy gospodarcze, wysunięte są w nim na plan pierwszy. R-ów h-ii może być bardzo wiele. Im wszechstronniej będziemy badać dzieje społeczeństwa, tym ilość r-ów h-ii będzie wzrastać. Np. w samej tylko h-ii wojskowości możemy wyróżnić h. strategii, taktyki, uzbrojenia, umundurowania, zaopatrzenia czy też dzieje poszczególnych rodzajów broni i służb. Periodyzacja – najpowszechniejszy jest podział na starożytność, średniowiecze i czasy nowożytne. Umowne granice między pierwszą a drugą to podbój Rzymu prze plemiona germańskie w 476r. Za granicę między śr. a cz-mi n. Przeważnie uważano datę odkrycia ameryki przez K. w 1492r. Wszyscy są zgodni że powinna zostać wyodrębniona również h-ia najn jednak nie są oni zgodni, co do daty. Jedni podają rok wybuchu wielkiej rewolucji francuskiej – 1789, inni wybuch I wś –1914, jeszcze inni rew. Rosyjską – 1917r. Polska przedrozbiorowa: epoka Piastów (963-1370), Andegawenów(1370-1386), Jagiellonów (1386-1572), królów elekcyjnych(1573-1795). Zaleta – dokładne granice chronologiczne. Wada – był podziałem czysto formalistycznym (zmiana panującego na tronie nie przynosiła żadnych przemian w życiu społeczeństwa). Marksistowski ( periodyzacja oparta o zmiany w układach społeczno-gospodarczych): e. wspólnoty pierwotnej ( dzikość i barbarzyństwo ), niewolnictwa, feudalizmu, kapitalizmu (imperializm – najwyższe stadium), socjalizmu, komunizmu (nie zaistniała). Wady – rozwój społeczeństwa nie następował równomiernie na całej kuli ziemskiej, moment przejścia z jednej epoki do drugiej nie możemy określić konkretną datą. Per-cja mar-ka jest trudna do zastosowania w praktyce. W Polsce epokę feudalną podzielono na: okres wczesnofeudalny (do 1138), okres gospodarki czynszowej (do 1454), o. gosp. folwarczno-pańszczyźnianej (<1764), o. oświecenia (<1795), o. likwidacji ustroju feudalnego oraz walk narodowowyzwoleńczych (<1864). Podział przestrzenny – dzieje pewnych obszarów geograficznych, krajów, terytoriów połączonych wspólnym językiem, związkami politycznymi lub węzłem ustrojowym. Każdy naród wysuwa na pierwszy plan swą własną historię.

Nauki pomocnicze( grupa nauk ściśle powiązanych z historią których nie sposób uprawiać samodzielnie ): Paleografia – nauka o dawnym piśmie zajmująca się naturą i rozwojem historycznym pisma , a także odczytywaniem go. Teoretycznie więc p. winna się zajmować pismem wjego rozwoju historycznym. Obecnie jednak pod tą nazwą rozumiemy naukę o piśmie w okresie średniowiecza. Neografia – kontynuacja paleografii, z której się wywodzi. Nauka ta bada pismo późniejsze, od renes aż do czasów bezpoś poprzedzających pismo nam współczesne. Brachygrafia – nauka o skrótach. W śred z uwagi na konieczność oszczędzania drogiego pergaminu wytworzył się cały system skrótów, bez znajomości których odczytanie textów wydaje się niemożliwe. Kryptologia – zajmuje się odczytywaniem szyfrów, tzn pisma, które ze wzg na zachowanie tajemnicy treści jest zapisane w sposób dla przeciętnego czytelnika niezrozumiały. Papirologia – zajmuje się badaniem rękopisów z okresu hellenistycznego, spisywanych na papirusach, jest typową nauką pomocniczą h-ii st-ej. Epigrafika – dawniej nauka o piśmie na materiale twardym (drewno, kamień, metal ) Ostatnio e. zajmuje się również napisami na tkaninach. Kodykologia – nauka zajmująca się badaniem form kodeksów – średniowiecznych ksiąg rękopiśmienniczych. W Pol uprawiana w niewielkim stopniu. Dyplomatyka – nauka o dokumencie. Bada ona dokument pod względem krytycznym. Tradycyjnie dyplomatyka uchodzi za typową na-ę pom-ą h-ii śred-ej, choć ostatnio coraz częściej znajduje ona zastosowanie w badaniu dziejów nowożytnych. Memorialistyka (memuarystyka) – zajmuje się pamiętnikami, jest więc przede wszystkim n-ą pom-ą h-ii now-ej, a zwłaszcza najn, w którym to okresie powstała znaczna ilość wszelkiego rodzaju wspomnień. Chronologia – nauka o mierzeniu czasu. Sfragistyka – nauka o pieczęciach. Bada nie tylko sam odcisk, ale także tłoki i materiał, z którego pieczęć wykonano. Heraldyka – nauka zajmująca się herbami szlacheckimi, ostatnio także mieszczaństwa, instytucji, państw, miast i prowincji. Genealogia – n o pokrewieństwie, pojętym bardzo szeroko ( Więzy krwi ). Metrologia – n o miarach i wagach. Przede wszystkim przeliczanie dawnych jednostek na dzisiejsze, szczególnie istotne przy h-ii gosp-ej. Numizmatyka – n o wszelkiego rodzaju środkach płatniczych ( monety, banknoty, weksle, asygnaty, akcje itp.). Geogr-ia historyczna – zajmuje się odtwarzaniem i rekonstrukcją dawnego środka geograficznego naturalnego, kulturalnego, historyczno-politycznego i gospodarczego. Nauka o archiwach – zajmuje się metodami pracy archiwalnej, zasadami przechowywania i gromadzenia zbiorów archiwalnych ( archiwistyka ), oraz dziejami poszczególnych archiwów i praktycznymi wiadomościami o zasobach w nich przechowywanych ( archiwoznawstwo ). Prasoznastwo – n-a pom-a h-ii now-ej i naj-ej. Obejmuje swoimi badaniami czasop. oraz dziennikarskimi programami radiowymi i telewizyjnymi oraz filmami dokumentalnymi i kroniką filmową. Demografia historyczna – zajmuje się badaniem populacji ludzkich w przeszłości, głównie z ilościowego pktu widzenia. Weksykologia – zajmuje się chorągwiami, flagami, banderami i sztandarami. Falerystyka – zajmuje się odznaczeniami ( orderami, medalami, odznakami) w ich rozwoju historycznym.
Samodzielne nauki ( posiłkujące) – Filologia – a szczególnie średniowieczna filologia łacińska, bez której nie można sobie wyobrazić pracy mediewisty. Nauka o książce (bibliologia) – jest częścią bibliotekoznawstwa, możemy jeje więc przypisać jedynie rolę nauki posiłkującej his-ię.
Podręcznik – dzieło zawierające systematyczny wykład danego przedmiotu przeznaczone dla uczących się, stanowiąc zasadniczą podstawę i pomoc w nauce. Podaje tylko te fakty, które zostały naukowo udowodnione. Ze wzg. na adresata pod. dzielimy na szkolne ( praca z naucz. ) i akademickie ( praca samodz. ). Skrypt – dzieło, które sam autor uważa jeszcze za niedostatecznie dojrzałe do nazwania go podręcznikiem, ale zawierające treść niezbędną dla uczącego się „prowizoryczny podręcznik”. Kompendium – rodz. pomocniczego podr. opracowanego często stylem telegraficznym, podającego daty i najw. wydarzenia w układzie chron. Celem komp. jest skrótowe podanie siatki wyd. Repetytorium – krótki i przystępnie opracowany zarys dziejów w układzie ściśle chronologicznym. Powinno ono służyć do utrwalenia już poprzednio przyswojonego materiału. Zarys – dzieło nauk., zwykle dość obszerne, które omawia całokształt jednego zagadnienia, uwzględniając jednak tylko najw. elementy i pomijając szczegóły które nie są istotne i kluczowe dla całości problemu. Przeznaczony dla osób które chcą zdobyć jako taką wiedzę o zagadnieniu. Monografia – dzieło ( rozprawa ), którego zadaniem jest wyczerpujące przedstawienie jednego określonego zagadnienia zgodnie z najnowszymi wynikami badań naukowych. Winna przedstawić i ocenić kryt. Cały dotychczasowy dorobek naukowy w danej dziedzinie, oraz winna zawierać wyniki własnych badań autora oraz jego wnioski i hipotezy. Art. Monograficzny – artykuł zawierający cechy monografii... różni się tylko objętością. Prolegomena – rozprawa zawierająca wprowadzenie lub wstępne objaśnienie do jakiegoś dzieła naukowego lub do określonej dziedziny wiedzy. Dzieło nauk o charak. Zanikającym. Przyczynek – drobna praca naukowa, wnosząca tylko pewne szczegóły lub sprostowania do określonego zagadnienia. Zwykle ukazuje się pod postacią artykułu, rzadziej w wyd-twie zwartym. Często zwraca uwagę na jakieś kluczowe zagadnienie, niesłusznie pominięte, bądź na jego niesłuszną interpretację. Przeznaczony dla osób pracujących naukowo. Doniesienie/komunikat – drobna praca nauk. Umieszczana prawie wyłącznie w czasop. Nauk. Zawiadamia o odkryciu lub spostrzeżeniu o charakt nauk dokonanym przez autora, czasem wysuwa hipotezy i zawiera poglądy aut. Na dane zagadnienie. Recenzja – krytyczna ocena dzieła naukowego lub popularnonaukowego, ale także dzieła lit. muz. teatr. Spotykamy najczęściej w czas. nauk. lub popn. Powinny zawierać krytyczną ocenę z naukowego pkt.u widzenia. Powinny być obiektywne, czyli podkreślać wady i zalety. Polemika – spór na temat naukowy prowadzony na łamach czasopism, często powiązany z recenzją. Sprawozd n-e – sprawozd ze zjazdów, zebrań posiedzeń, kongresów. Umieszcza się z reguły w czas. Naukowym. Drobe nie przekraczając kilku str. informacje. Nekrologi – wspomnienia pośmiertne o niedawno zmarłych wybitniejszych przedst. danej gałęzi wiedzy. Prace popularnonaukowe – badacz rzadko się do nich odwołuje. Charakteryzuje je lekkość i barwność stylu oraz zajmujący i wartki tok narracji. Nie powinna odstraszać czytelnik naukowymi wywodami, powinna go zachęcić do głębszej analizy.

Biblioteka – instytucja, która gromadzi, porządkuje i opracowuje księgozbiór oraz udostepnia go czytelnikom. Podział. Rodzaj i charakter czytelników: naukowe, fachowe, powszechne, szkolne.; Rodzich. Księgozbiorów: ogólne (dzieła ze wszystk dziedzin), specjalne (dzieła z okr. dziedz.). Sposób udostępniania: prezencyjne i wypożyczające. Dostępność: zamknięte ( wybrane grono czytelników), publiczne (ogólnie udostępniane). Zasięg geogr.: narodowe, regionalne. Właściciel: państwowe, samorządowe, społeczne, prywatne. Dzieje: VIIwpne w Niniwie króla Assurbanipala 10000 skat-ych dzieł. Okres hellenistyczny: IIIwpne Aleksandria rozbudowana przez Ptolemeusza II Filadelfosa 400-700 tys zwojów katalog tzw pinakes liczył 120 zwojów spalona w IVwne, poza tym w Efezie i Antiochii. Rzym: pierwsza bib. Publiczna w 39rpne w IVwne istniało w Rzymie 28 bib pub. W IVwne większość spalono w zamieszkach religijnych. Od tamtej pory pionierską rolę na tym polu podjęły klasztory, przy nich powstały pierwsze bib. Chrześcijańskie – w Cezarei, Edessie, Konstantynopolu. Vivarium w kalabrii, zał. przez Kasjodora bibl gromadziła dzieła pisarzy starożytnych, które miały pomóc zakonnikom w pogłębianiu wiedzy biblijnej. Poza tym – Monte Cassino, Korbea, Bobio, St. Gallen, Cluny i inni. W średniowieczu ważną rolę odgrywają też uniwersytecki – Salamanca, Paryż, Oxford, Praga, Kraków. W okresie renesansu i Oświecenia następuje wzrost oświaty. Pierwsza naukowa publiczna to Oxfordzka ( zniszczona w XVI w i odbudowana przez T. Bodleya ). W 1610r otrzymała egzemplarz obowiazkowy. W Polsce na pocz Xiw istniała już kapitulna w Gnieźnie, nieco później powstały w Krakowie, Koznaniu, Płocku i Włocławku. Z nowożytnych należy wspomnieć: Akademii Lubrańskiego w Poznaniu (1519), króla Zygmunta Augusta, kolegium jezuickiego w Kaliszu, gimnazjum w Toruniu (1594), miejska w Gdańsku (1596) Ak Zamoyskiej (1594), Ak jezuickiej Wilno. 1747 W-wa bracia Załuscy – 1sza publiczna biblioteka ok. 200 tys dzieł w chwili otwarcia po 50 latach 2 razy więcej, 0d 1780 egz. obowiązkowy.
Bibliografia- uporządkowany spis książek sporządzony wg ustalonych zasad - umiejętność opisywania książek oraz sporządzania ich spisów ( metodyka spisów bibliograficznych ) – jedna z dziedzin ogólnej nauki o książce, która bada i opisuje książki. Opis rejestracyjny – dane z karty tyt. podane w ustalonym porządku: autor, tytuł, podtytuł, m-sce i rok wydania, nakładca ( drukarz) i cechy wydawnicze ( format objętość i technika wydawnicza ). Skrócony opis rej zawiera nazwisko, tytuł, miejsce i rok wydania. O. adnotowany – jw. + bliższe dane o zawartości książki i wiadomości o autorze. Układ zrębu głównego bibliografii: Uk mechaniczny: alfabetyczny (wg nazwisk autorów), tytułowy (tytułów – najczęściej stosowany przy bibliog jednego autora) geograficzny/top-y (miejsca wydania/druku) typograficzny (drukarń) językowy (języka w którym się ukazały) chronologiczny ( wg roku wydania ). Uk treściowe: działowy ( uk spisów bib-ych w działach piśmienniczych, do których przydziela się dzieła po sklasyfikowaniu ich treści. Działy nie są rozbudowane na poddziały i grupy, ale są sobie równorzędne ) systematyczny ( grupuje opisy w działach i poddziałach, które są logicznie podporządkowane działom nadrzędnym. Poddziały dzielą się na grupy i podgrupy o coraz węższym zakresie treściowym) dziesiętny ( grupuje dzieła wg systemu dziesiętnego opracowanego przez M. Deweya. Podzielił on całość wiedzy na dziesięć różnych i ponumerowanych działów. W miarę wchodzenia w szczegóły zwiększa się liczba ten szczegół określająca. Uk bardziej użyteczny dla nauk ścisłych lub hum. W Pol nie stosowany) przedmiotowy (szereguje dzieła w obrębie haseł przedmiotowych ułożonych alfabetycznie. Hasłem jest rzeczownik okreś główne zagadnienie dzieła, oraz określniki charakteryzujące bliżej treść) klasowy ( uk opisów b-ych wg klas piśmienniczych następujących po sobie w porządku alfabetycznym. Klasę piśm-ą można zdef. jako szerzej pojęte hasło zbiorcze. Klasy nie są sobie równe co do szerokości zakresu, nie są współrzędne, ani powiązane logicznie. Rodzaje bib-ii. A. Podział z uwagi na kryteria wydawniczo-formalne. 1. B. Narodowe: b. obejmujące dorobek piśmienniczy całego narodu, b. obejm. dorobek piśmienniczy całego państwa, b. ob. piśm-o w określonym języku bez wzg na m-sce wydania druków, b. ob. druki wydane zarówno w granicach danego państwa, jak i prace autorów rodzimych opub zagranicą, czy też piśmiennictwo regionalne dotyczące danego narodu, czy państwa. 2. B. regionalne i lokalne: b. podmiotowe, b. przedmiotowe, b. podmiotowo-przedmiotowe. 3. B. krajoznawcze ( zawsze dotyczą całego kraju a nie regionu) 4. B osobowe: podmiotowe, przedmiotowe, podmiotowo-przedmiotowe ,rejestrujące prace zespołu osób 5. B publikacji o określonej formie wydawniczej lub piśmienniczej: b. o okr. formie wyd-ej, b. o okr. formie piśmienniczej. B Kryteria treściowe 1. B. wielkich działów wiedzy 2. B. dziedzin stanowiących części wielkich działów wiedzy 3. B. zagadnień. C Zakres i zasięg bib-ii: 1. Podział b. ze wzg na zakres: a)ogólne ( uwzględniają piśm-o wszystkich dziedzin, a ich zasięg terytorialny obejmuje co najmniej obszar jednego państwa ) uniwersalne, narodowe b) b. specjlane ( mają zakres ograniczony do określonej dziedziny lub zagadnienia albo zakres pełny, ale ograniczony zasię autorski lub wydawniczo-formalny ) 2. ze wzg na zasięg chronologiczny: bieżące, retrospektywne ( rejestrujące publikacje wydane w wyznaczonym-zamkniętym okresie ), prospektywne ( rejestrujące publikacje, które dopiero mają się ukazać) D. Ze wzg na metodę opracowania: kompletne ( najczęściej spełnienie tego postulatu jest tylko teoretycznie, dążą do tego celu szczególnie bib-ie osobowe, regionalne i lokalne ), selekcyjne ( zalecające ), prymarne ( sporządzone na podstawie autopsji ), pochodne ( sporządzone na podst opisu innych bib-ii ), rejestracyjne, adnotowane. E. Ze wzg na formę wydawniczą spisów bib-ych: b. Wydawniczo samoistne i niesamoistne, kartoteki bibliograficzne.

Dzieła pomocniczo naukowe. Słownik – zestawienie w porządku alfabetycznym wyrazów określonego języka sporządzone dla celów językoznawczych lub praktycznych. 1) słowniki jednojęzyczne i wieloj. 2) ogólne i specjalne ( min . przedmiotowe ). Jednoj ogólne – najmniej liczna grupa , sł JP Karłowicza. Wieloj ogólne – przeważnie dwujęzyczne, pol-niem, zwykle składa się z dwóch części: polniem i niempol, w małym formacie to kieszonkowe. Jednoj specjalne – terminologiczny ( podaje nazwy lub terminy z pewnego zakresu zagadnień fachowych lub naukowych, oraz wyjaśnia ich znaczenie, sł wyrazów medycznych ). Przedmiotowe: a)Biograficzny ( zbiór życiorysów osób widzianych pod określonym kątem widzenia, „who is who?”- sł przedstawiający życiorysy znaczących osób żyjących w momencie wydania , jest to połączenie słownika biograficznego z informatorem i księgą adresową. B) geograficzny ( zawiera nazwy geograficzne - miejscowości – określonego terenu ) Encyklopedia – wydawnictwo zawierające uszeregowane w pewnym porządku ( najczęściej alfab) i objaśnione hasła odnoszące się do wielu dziedzin wiedzy i umiejętności. Od małych z niewielką ilością haseł do kilkudziesięciotomowych. Nad enc. zawsze pracuje cała rzesza ludzi – uczonych i specjalistów. Szczególną rolę odgrywa w enc. aktualność, zwłaszcza haseł z nauk ścisłych. Ze wzgl na objętość: mała (1 ew kilka tomów) średnia ( kilkanaście tomów) duża ( >20 tomów ). Ze wzg na treść: ogólne ( inf ze wszystkich dziedzin wiedzy ) specjalne ( inf z jednej dziedziny wiedzy, ew. z kilku dziedzin blisko z sobą spokrewnionych). Druki informacyjne – różnego rodzaju wydawnictwa informujące o różnych sprawach, przeważnie związanych z życiem codziennym, ale nie tylko. Dla przeciętnego odbiorcy wartość mają tylko te aktualne. Historyka interesują także te nieaktualne. – książki adresowe instytucji i firm, książki telefoniczne, rozkłady jazdy, cenniki opłat celnych, programy imprez kulturalnych, notowania giełdowe, walutowe itp.

Def źródła. Bernheim - Materiał, z którego czerpie się poznanie historyczne. Materiał ten nie jest, inaczej niż w większości innych nauk, zarazem bezp. przedmiotem poznania, ponieważ bezpośrednim przedmiotem tym są czynności ludzi, które z kolei są dostępne naszej bezpośr. Obserwacji tylko w niewielkiej cząstce, którą sami przeżywamy. Langlois – Ślady myśli i czynów pozostawione przez dawne pokolenie. Kościałkowski – Wszelki ślad istnienia, czy działania ludzkiego w przeszłości, innymi słowy: wszelki ślad po fakcie dziejowym służący do poznania, do rekonstrukcji tego faktu. Handelsman – Utrwalony i zachowany slad myśli, działania lub najogólniej życia ludzkiego. Labuda – Wszystkie pozostałości psychofizyczne i społeczne, które będąc wytworem pracy ludzkiej, a zarazem uczestnicząc w rozwoju życia społeczeństwa, nabijają przez to zdolności odbijania tego rozwoju. Wskutek tych właściwości źródło jest środkiem poznawczym, umożliwiającym naukowe, odtworzenie rozwoju społeczeństwa we wszystkich jego przejawach. Moszczeńska – ŹH może być wszystko, może być każda rzecz ( w najszerszym tego słowa znaczeniu ). Ściślej mówiąc, źródłem historycznym staje się każda rzecz z chwilą, gdy tę rzecz poddamy obserwacji z punktu widzenia historycznego tzn w celu zdobycia danych empirycznych dla poznania faktu historycznego, który wzięliśmy sobie za przedmiot badania. Topolski – Wszelkie źródła poznawania historycznego ( bezp i poś ) tzn wszelkie informacje ( w rozumieniu teorioinformacyjnym ) o przeszłości społecznej, gdziekolwiek się one znajdują, wraz z tym, co owe inf-e przekazują ( kanałem inf-ym ). Przeszłość społeczna rozumiana jest tutaj szeroko, obejmując również warunki naturalne, w których żyje człowiek. Serczyk – każdy przedmiot ( materialny lub niemat. ) związany z działąnością człowieka. Świerzawski – każda pozostałość przeszłości, która może nas poinformować o minionych wydarzeniach dotyczących dziejów ludzkości, a więc mieszczących się w pojęciu historia.

Podział J. Serczyk dzieli źr pisane na 1. dokumentowe i aktowe 2. opisowe na: Źródła historiograficzne – prace historyczne z okresu przednaukowego historii, czyli powstałe przed połową XVIIw, przed „Historya narodu polskiego” A. Naruszewicza (1780r). Wyróżniamy: Roczniki – krótkie zapiski, najczęściej złożone z jednego zdania, umieszczane początkowo na marginesach tablic paschalnych. Zapiskę taką poprzedza zwykle data, najczęściej tylko roczna. R. Powstawały na dworach książecych i biskupich, w klasztorach. Kalendarze – przypominają roczniki, z tym że zapiski zrobiono na marginesach kalendarzy i posiadają daty mies i dzienne. Spominki – duże zapiski rocznikarskie, zwykle krótkie umieszczane zwykle na wolnych kartach jakiegoś dzieła o innej treści (np. teologicznej). Księgi zmarłych – wykazy spisywane na marginesach kalendarzy, w których pod odpowiednią datą zapisywano imię, a czasem dokładniejsze dane, o osobie tego dnia zmarłej i w jakis sposób związanej z instytucją kościelną ( najcz. Klasztor), która te księgi prowadziła. Data najcz tylko mies i dzień. Katalogi – krótkie spisy w porządku chronologicznym panujących, biskupów, opatów. Zawierają imiona i ew datę panowania. Czasem jakiś szczegół lub pochwała. Dzieła hagiograficzne: żywoty świętych ( vitae sanctorum ), opisy męczeństwa ( pasioness ) opisy cudów ( miracula ). Biografie – dotyczą przeważnie osób świeckich. Są rzadsze i późniejsze niż dzieła hagiograficzne. Kroniki – najwartościowsza forma dziejopisarstwa śred-ego. Ciągły i zwarty opis dziejów państwa lub narodu, najczęściej poczynając od dziejów bajecznych, czasem jednak dotyczy ściśle wyznaczonego okresu chron-ego. W starszych kronikach rzadko kiedy spotyka się daty, więc kroniki dopiero w powiązaniu z rocznikami dają pełny obraz przeszłości. Latopisy – odmiana kronik powstała na Rusi. W przeciw. Do kronik dzielą się one na rozdziały odpowiadające poszczególnym latom. Są jakby powiązaniem kronik i roczników. Tą formę zastosował J. Długosz. Źr. Pamiętnikarskie – wspomnienia o własnym życiu i działalności, najczęściej na szerszym tle współczesnych wydarzeń. Relacje – dotyczą jednego epizodu z życia autora, (np. z podróży, misji dyplomatycznych) W relacjach osoba autora często schodzi na dalszy plan, a na pierwszy wysuwa się opis tego co widział i słyszał. Pamiętniki – wspomnienia z własnego życia, pisane zwykle w starszym wieku. Autor najczęściej zaczyna opowiadanie, biegu swego życia od wczesnego dzieciństwa, albo też od opisu domu i miejscowości, w których się urodził lub w której spędził swoje wczesne dzieciństwo. Dzienniki (diariusze) – są to spisywane dzień pod niu ( ew. co kilka dni ) wydarzenia, w których autor brał udział, które zaobserwował, lub o których usłyszał. D. Mogą też zawierać komentarze autora na różnego rodzaju tematy, opinie o ludziach i wydarzeniach, refleksje osob. itp. Źr. publicystyczne –źr, które w swoim założeniu, w chwili powstawania były przeznaczone dla szerszego ogółu. Są to więc manifesty, odezwy, ulotki, prasa. Źr. pub-e znane już były w star-ści i sred-u to prawdziwy ich rozkwit nastąpil dopiero w momencie wynalezienia druku. Korespondencja – wszystkie listy o charakterze prywatnym i półprywatnym. ( listy urzędowe to źródła dokumentowe ). Dzisiaj granica między listem prywatnym a urzędowym jest wyraźna, dawniej listy urzędowe zawierały prywatne wiadomości. A dzisiaj niekiedy pisma urzędowe są szyfrowane jako listy prywatne.

Handelsman 1 (sam z niego zrezygnował ) : Źr pośrednie – dokumenty przeznaczone do zachowania pamięci czasów minionych. Tradycja występująca w postaci ustnej ( legendy, bajki pieśni anegdoty, powieść ludowa ), obrazowej ( obrazy, rzeźby mapy, plany ) pisanej ( inskrypcje starozytne, genealogie, roczniki, kroniki śred-e, dzienniki i pamiętniki). Żr bezpośrednie – zachowane ślady bezp istnienia człowieka w przeszłości. Dzielimy: zabytki (wykopaliska, kurhany, obrazy, grobowce, pomniki, napisy), pozostałości moralne czyli przeżytki( wspomnienia czasów ubiegłych, żyjące w świadomości zbiorowej, w języku w zwyczajach, w prasie, w wierzeniach religijnych , w sztuce.)

Handelsman 2: pisane i niepisane. Historyk winien się zajmować tylko pisanymi. Te podzielił na: A opisowe – opisy dziejopisarskie (roczniki, kroniki, historie), pamiętnikarskie ( noty, dzienniki, biografie, wspomnienia, pamiętniki właściwe ), zbiory wiadomości oraz czasopisma ( dzienniki, tygodniki, miesięczniki ). B dokumentowe lub aktowe to: korespondencja pryw i publ, noty, materiały, wywody, wykładnie prawne, protokoły, zapiski kancelaryjne.

Kościałkowski podział oparł na wyróżnieniu dwóch epok: 1-Epoka źródeł niepisanych, której fakta poznajemy wyłącznie na podstawie źródeł niepisanych, rzeczowych, gdyż tylko takie pozostawiła nam przeszłość tej epoki”. 2-Epoka źr pisanych, której fakta poznajemy na podst źr pisanych, ale także i niep. I tak Kościałkowski dzieli źr na: a) niepisane, rzeczowe i pozostałościowe b) pisane wszelkich rodzajów. Te drugie podzielił na: A dokumentalne (bezpośrednie) – dokumenty o charakterze prawnym lub urzędowym, a jednocześnie stanowią bezpośrednią część składową pewnych czynności urzędowych lub faktów o których mówi ich treść. Obejmuje to dyplomy (nadawcze, immunitetowe, traktatowe) i akta (sejmowe, sądowe, kościelne, szkolne, administracyjne, skarbowe, wojskowe, inst przemysłowych, handlowych, bankowych, zrzeszeń kulturalnych, społecznych, dobroczynnych, i dobra ogólnego). B narracyjne (historiograficzne, lub pośrednie) –źr, które mówią nam o pewnych faktach, zawierają relacje pośrednie o tych faktach, lecz częścią składową lub bezpośrednią tych faktów nie są. Należą: roczniki, kroniki, latopisy, żywoty św, pamiętniki, wspomnienia, dzienniki, autobiografie, czasopisma, dedykacje, mowy okolicznościowe, pisma polemiczne. C epistoralne ( listowe) – obejmują wszelkiego rodzaju listy, zajmujące miejsce pośrednie między dokumentalnymi, a narracyjnymi.

Labuda ( za Miśkiewiczem ): 1.ergotechniczne – odbijające bezpośr. gospodarczą, a pośr. społeczną i psychiczną formę życia ludzkiego. Zaliczamy tu wszelkie zabytki kultury materialnej, a także źr demograficzne tzn wszelkie szczątki kostne oraz źródła pisane odzwierciedlające przyrost i ubytek naturalny ludności. 2. Socjotechniczne- odbijające bezp wszelkie oddziaływniae człowieka na czł na płaszczyźnie życia rodzinnego, politycznego narodowego, stosunków produkcji, pośrednio rejestrując stronę psychiczną i fizyczną życia ludzkiego. Wyróżniamy źr.: ·socjograficzne ( odzwierciedlają bezp stosunki produkcji między ludźmi i formy wzajemnego współżycia w trakcie kształtowania wspólnot ekonomicznych, społecznych, narodowych, ideologicznych) · instytucjonalne: a) familijne, umozliwiające odtwarzanie dziejów rodzinnych b) etnograficzne, wyświetlające dzieje narodu c) urzędowe , polityczne, będące wyrazem działalności władz w społeczeństwie i państwie. 3. psychotechniczne – wszelkie pozosałości powstałe na gruncie materializowania się świadomości, dla przekazania innym myśli odzwierciedlających sprzeczności zachodzące w przyrodzie, środowisku społecznym i własnym myśleniu.
Cerepnin: 1. rzeczowe ( w szczególności archeologiczne ) 2. etnograficzne( przeżytki dawnych obyczajów, technik produkcyjnych) 3. lingwistyczne (zabytki językowe) 4. ustne (legendy, pieśni, przysłowia) 5. pisane podział ten nie ma praktycznego znaczenia dla historyka gdyż uwzględnia tylko formę zewnętrzną.

Manteuffel w 1957r podzielił źr średniowiecze ze wzg na autora: 1. wytwarzane przez klasę panującą w związku z jej działalnością gosp-ą. 2. przez mieszczan i miasta oraz przez ludnośc chłopską. 3. źr wytw w związku z działalnością wew państwa. 4. w zw. z dział zew państwa. 5. ź wytw przez kościół. 6. Historiografia. 7 Literatura naukowa i piękna. 8. Źr materialne.
Krytyka zewnętrzna ( niższa, erudycyjna, tekstu źródła ) – polega na zbadaniu okoliczności powstania źródła, a także jego oryginalności i autentyczności. W ramach kr zew mieszczą się: ustalanie daty powstania źr , m-sce jego powstania, osoba autora , zbadanie autentyczności źr. Kr pochodzenia źródła jest pierwszą czynnościa krytyczną, umożliwiającą przeprowadzenie dalszych. Obejmuje ona ustalenie m-sca i czasu powstania oraz jego autorstwa. Ust czasu powstania źr-a ma podstawowe znacznie w ocenie zawartych w nim wiadomości. W przypadku ustalania daty najpierw się rozpatruje tzw. kryteria zew ( wygląd zewnętrzny źr, materiał, wygląd pisma, dodatkowe cechy zewn pomagające w ustaleniu czasu powst źr-a) następnie kryteria wew, zawarte w jego treści.

Krytyka wewnętrzna – zbadanie treści źr i poddanie go ocenie z pktu widzenia jego przydatności w wyświetleniu badanego problemu. 1. Interpretacja – zapoznanie się z treścią źr-a i wydobycie zeń wszystkich wiadomości jakie jest ono w stanie przekazać. Warunki: dobra znajomość języka, znajomość aparatu pojęciowego epoki i środowiska, obiektywizm. 2. Krytyka wiarygodności źr-a – prowadzi do wykrycia błędnych informacji posiadanych i przekazywanych przez autora, oraz zawartych w źródle, świadomie umieszczonych przez autora zniekształceń prawdy. A) ocena obiektywnych( ocena czy aoutor bral pośredni czy bezp udział w opisywanym zdarzeniu, ustalenie czasu jaki minął od faktu do momentu jego spisania) i subiektywnych ( cechy osobiste autora: inteligencja, dociekliwość, wykształcenie, um narracji ) warunków poznania autora. B) ustalenie czy w badanym źródle nie występują świadome zniekształcenia prawdy, które mogą występować z różnych przyczyn i zadaniem historyka jest ich ustalenie. Kościałkowski wylicza następujące czynniki mogące wywołać świadome rozminięcie się z prawdą w przekazie źródłowym: 1- uczucia osobiste: niechęć lub nienawiść, przyjaźń lub sympatia do opisywanej osoby bądź zdarzenia. 2- propaganda i reklama wszelkiego rodzaju, występująca w źródłach typu publicystycznego. 3- Nacisk zewnętrzny, jawny lub ukryty. Zjawisko typowe dla tzw. historiografii dworskiej, tworzonej przez autorów zależnych pod względem materialnym i innym od swoich protektorów, pragnących się odwdzięczyć w ten sposób za opiekę i poparcie.

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Rodzaje prac naukowych

Dokonanie określonego podziału prac, którymi musi interesowac sie historyk, jest bardzo złożone. Można je bowiem dzielić ze względu na charakter ogólny na prace naukowe i popularnonaukowe; kryterium podzialu moze byc także forma publikacji...

Pedagogika

Metodologia

1.Istota i podział metodologii Pojęcie „metodologia” jest składową słów: „metoda” i „logia”, przy czym „metoda”, pochodząca od greckiego słowa methodos – metodyczny, to inaczej droga; natomiast, „logia”, wywodząca się...

Badania operacyjne

Metodyka

1.Istota i podział metodologii
Pojęcie „metodologia” jest składową słów: „metoda” i „logia”, przy czym „metoda”,
pochodząca od greckiego słowa methodos – metodyczny, to inaczej droga; natomiast,
„logia”, wyw...

Administracja

Wstęp do nauki o państwie i prawie

Wiadomości wstępne


I. Nazwa i przedmiot dyscypliny naukowej

Na oznaczenie dyscypliny naukowej, będącej przedmiotem naszych wykładów, można używać dwóch nazw: „wstęp do nauki o państwie i prawie” lub „wstęp d...

Resocjalizacja

Sekty w percepcji młodzieży (na podstawie badań przeprowadzonych wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych w ...)

Praca pisana dla osoby, która uważała, że jest tak sprytna, iż nie musi płacić.
Proszę korzystać!!!

Praca jest w wersji roboczej

SEKTY W PERCEPCJI MŁODZIEŻY
(na podstawie badań przeprowadzonych wśród uczniów...