„Główne problemy edukacji w XXI w.”

Edukacja od zalania dziejów boryka się z przeróżnymi problemami . Są to proste , jak i również bardzo złożone zagrożenia jakimi stykają się dzieci , uczniowie , czy studenci . W dzisiejszych czasach edukacja zmaga się z wieloma problemami takimi jak : bieda , alkoholizm, narkotyki zły wpływ masmediów , „zły” dotyk, jak i również świat wirtualny . Wszystkie te sprawy sprawiają , iż pedagog w XXI w. musi być czujny , by uchronić swojego podopiecznego przed tymi zagrożeniami .

Świat wirtualny
Nastolatkowie w szybkim czasie przyswajają sobie reguły pracy przy komputerze , nie słychanie łatwo uczą się programowania , a wszystko to pobudza fantazje , emocje , jak i wyobraźnie . Komputer wspomaga proces dydaktyczny , dlatego też coraz to nowe szkoły posiadają pracownie komputerowe . Jednakże pojawiają się również niepokojące sygnały o negatywnych stronach obcowania dziecka z komputerem . Jakie będą tego konsekwencje dla dydaktyki lub wychowania szkolnego , trudno jeszcze w tym momencie jednoznacznie ocenić . Zwraca się uwagę na to , że dzieci wolą obcować ze światami tworzonymi przez procesor na ekranie monitora , a niżeli w rzeczywistym światem . Spada zainteresowanie rzeczywistymi zjawiskami na przedmiotach przyrodniczych ,a wzrasta fascynacja animacją , modelowaniem i symulacją . Jako przykład możemy przytoczyć jedną z lekcji chemii ,kiedy to uczniowie ze znudzeniem obserwowali przebieg rzeczywistej reakcji chemicznej , która była wywołana w aparaturze stojącej na stole , a natychmiast wzrosło ich zainteresowanie dla molekularnego modelowania graficznego tej reakcji na ekranie monitora komputera. Coraz rzadziej na lekcjach przeprowadza się eksperymenty , w których dzieci działają praktycznie .Coraz więcej dzieci traci kontakt ze światem przyrody. Tacy ludzie posiadają olbrzymią wiedze , którą pomógł przyswoić im komputer , ale ta wiedza nie była doświadczona duchowo i nie była uwewnętrzniona . Konsekwencje dla rozwoju osoby dziecka ma nieustanne zajmowanie się przez niego grami komputerowymi . Gry fabularyzowane lub gry „akcji”, które są praktycznie filmami animowanymi , pod czas których użytkownik komputera wciągnięty jest w świat wirtualny , gdzie rządzą namiętności , dokonuje się wyborów moralnych i podejmuje się decyzje egzystencjalne dotycząc istnienia lub nie istnienia wirtualnych osób . Wielogodzinne , systematyczne przebywanie dziecka w świecie wirtualnym wpływa destrukcyjnie na jego życie osobowe , które przecież może rozwijać się tylko i wyłącznie w realistycznym świecie . Dziecko przestaje odróżniać światy wyobrażone od świata rzeczywistego . Dla przykładu możemy tu przytoczyć myślenie przedszkolaka , który wiele godzin spędza przed ekranem monitora : „ Jeżeli Batman latał jak ptak , to ja też mogę”. Jego interakcje ze światem wirtualnym są całkowicie determnistyczne i mechaniczne , wobec tego nieświadomie dokonuje on projekcji międzyosobowych z rówieśnikami . Ponosi on porażki , jak i sam zadaje cierpienie innym .

„Zły” dotyk
„Zły dotyk boli przez całe życie” , te sformułowanie mogliśmy usłyszeć w zeszłym roku w telewizji . Poruszany przeze mnie problem znajduje się na tzw. Topie mediów , ponieważ geje , pedofile , ostatnio nie schodzą z pierwszych stron gazet. Na przy drożnych bilboardach możemy zauważyć półnagiego mężczyznę wtulającego usta i nos w trzymane na rękach niemowlę. Powinniśmy zastanowić się nad tym obrazem nie co dłużej , bo zamiast podziwiać estetykę i moralne przesłanie tego obrazu , odkryjmy to , czy przypadkiem maluch na plakacie nie stanowi podniety dla amantów „zakazanego dotyku”. Na skutek takich skrótowych przekazów rodzice , często w obawie przed posądzenie ich o molestowanie swoich dzieci przestają je przytulać , całować , głaskać ... Dają w ten sposób odczucie mniejszej miłości , która z czasem może spowodować problemy wychowawcze im , jak i pedagoga w szkole .Jednakże kiedy już dojdzie do molestowania i jego wykrycia , rozpoczyna się wówczas dla poszkodowanego dziecka długie i bolesne postępowanie sądowe . Jest to spowodowane częstym przesłuchiwaniem dziecka i wypytywanie się o tak raniące dla niego szczegóły . Co prawda sądy mogą odstąpić od ponownego przesłuchiwania dziecka i dopuścić jako dowód w sprawie jego wcześniejsze zeznania , ale niestety rzadko z tego prawa korzystają . Porównując protokoły zeznań policyjnych i sądowych możemy dostrzec znaczne różnice , ponieważ relacje nieletnich na policji są bardziej emocjonalne , gdy w sądzie są bardziej zobiektywizowane .Z wypowiedzi molestowanych nastoletnich dziewcząt , pewna część z nich przyznawało się iż owy „zły dotyk” był dla nich nawet przyjemny . Natomiast zranienie kojarzy się owym poszkodowanym z przemocą fizyczną , a nie psychiczną , którą możemy uznać jako istotę molestowania . Najczęściej ofiarą stają się nastolatki w wieku do 15 roku życia , a sprawcą staje się mężczyzna w wieku od 28do 40 lat . Jednakże możemy zadać sobie pytanie : Jak dochodzi do molestowania oraz kto i na ile jest winny? Z jednej strony mamy na pozór normalnego dorosłego osobnika , najczęściej elegancko ubranego , który obiecuje wiele swoim przyszłym ofiarom . Jego zabiegi w szybkim czasie znajdują oddźwięk w tęsknotach dorastających dziewcząt ,a również gotowość w celu realizacji swoich marzeń do sprzedania siebie .

Sekty
Obserwując spadek zainteresowania kondycja psychiczną i życiem duchownym , człowiek często ze swoim przeżyciem świata pozostaje samotny. Szukając pomocy , tę lukę często wypełniają im sekty . Warunkiem sprzyjającym wstępowanie do sekt są różnego rodzaju kryzysy : jednostki rodziny , państwa , często też kryzys kościoła , który może nie odpowiadać oczekiwaniom młodych ludzi . Kryzys własnego „ja” może polegać na tym , że szesnastolatek w okresie buntu neguje ideały , z którymi się zetkną np. w rodzinie i stara się znaleźć swoją tożsamość . Jednakże nie tylko szesnastolatkowie , ale my wszyscy w każdym wieku jesteśmy podatni na wpływ sekt. Młodzież , gdyż jest to moment szukania przez nich tożsamości . Często ten moment jest wykorzystywany przez sekty . Narzucają one tożsamość nie wymagającą od młodego człowieka odpowiedzialności. Studenci , są narażeni szczególnie jako ci , którzy poszukują prawdy , rozwoju duchowego , psychicznego ale też intelektualnego . Wiele sekt bazuje na sprzedawaniu łatwych odpowiedzi na skomplikowane często pytania dotyczących sytuacji w świecie , duchownej kondycji człowieka , czy relacji między ludzkiej . W okresie średniej dorosłości , kiedy człowiek , wydawało by się jest już ustabilizowany ekonomicznie i tożsamościowo , staje się atrakcyjny dla grup o zacięciu gospodarczym Wtedy człowiek chciałby pomnożyć swój majątek by mu się lepiej żyło , co właśnie oferują mu te grupy. W czasie późnej dorosłości człowiek narażony jest na działanie grup sprzedających zdrowie . Za odpowiednią sumę obiecują one uzdrowienie , czy też poprawę kondycji fizycznej .

Telewizja
Środki komunikacji coraz częściej przenikają w głąb życia społecznego . Współczesnego człowieka zalewają informacje i obrazy na temat jego miejsca w otaczającym świecie , a także przemian gospodarczych i wydarzeń politycznych . Upadek autorytetów , wartości i norm stały się podłożem do łatwego manipulowania ludzkimi umysłami i przyzwyczajeniami do biernego odbioru i naśladowania treści komunikatu . Coraz więcej wspomina się o niebezpieczeństwach jakie niesie ze sobą telewizja . Za jej pośrednictwem człowiek przyjmuje informacje przetworzoną , a materiały filmowe są wspierane dziennikarskim komentarzem . Niepokojący jest dla nas wszystkich fakt pokazywania przez telewizje przemocy , która nie służy tylko do informacji , ale coraz częściej staje się elementem rozrywki .Współczesny telewidz z trudem może odnaleźć program o przyjaźni , czy miłości . Programy przedstawiające życie rodzinne , są przesycone kłótniami , bójkami , zdradą , molestowaniem , prostytucją , rozwodami . Nie liczne z tych historii kończy się pogodnie , z korzyścią dla bohatera . Widz często zachwyca się intrygami , postacie łamią obowiązujące normy moralne . Daje się zauważyć , że częstymi ofiarami na szklanym ekranie są dzieci i kobiety , które są gnębione przez psychopatę , czy „damskiego boksera” . Tak pokazywana dominacja mężczyzny nad kobietą często towarzyszy do podmiotowego traktowania płci pięknej . Telewizja , może nie wzbudzała tyle kontrowersji , gdyby nie dawałaby podstaw do krytyki . Nie daje się ukryć faktu , że „intensywnymi” widzami bo 30% to dzieci i młodzież . Telewizja przejęła funkcję wychowawczą i socjalizacyjną . Wobec dzieci odgrywa rolę niańki , a młodzieży dostarcza wzorców postępowania , rozbudza konsumpcyjne apetyty , bycie twardym , bezwzględnym i silnym , chodź nie zawsze inteligentnym . Dowodem na taki stan rzeczy , że nastolatki zaczynają brutalnie atakować rodziców , nauczycieli , wychowawców , a nawet policjantów. Wzrastają informacje o molestowaniu gwałtach rozbojach .

Podsumowując problemy z jakimi boryka się edukacja w latach dzisiejszych są bardzo złożonymi zagrożeniami XXI w. , których rozwiązanie było , jest i będzie trudne .
Opisane w owej pracy przykłady problemów są jedynie małym procentem wszystkich zagrożeń , które mniej lub bardziej mogą mieć negatywny wpływ na nasze dzieci . „...Telewizja dostarcza negatywnych wzorców zachowań .” „Do innych winnych należy zaliczyć upadek autorytetów moralnych , kryzys rodziny...” Musimy jednak zapamiętać słowa , że : „Technologia i technika nie staną się przyczyną zagubienia osoby w rozwoju dziecka , jeżeli roztropny nauczyciel i rodzic wspólnie nie dopuszczą do tego , by nie zaistniał w procesie kształcenia i wychowania szkolnego prymat technologii fikcyjnych światów nad prawdziwym życiem wspólnoty szkolnej .”


Praca powstała na podstawie artykułów z miesięcznika pt. „Nowa szkoła”
· „Sekty – zagrożenie nie tylko dla młodzieży”- Roma Kwiecińska czerwca 2002r.
· „O nieletnich zranionych przez „ZŁY” dotyk”- Jana Tatarowicza sierpnia 2002r.
· „Czy telewizja jest reklamą przemocy?” – Joanna Sosa stycznia 1999r.
· „Uczniowie a światy wirtualne” – Mieczysław Sawaicki listopad 2001r

Ocena za prace : dobry +

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Główne problemy i wyzwania przed którymi stoi młodzież w Unii Europejskiej.

Przedstaw główne problemy i wyzwania, przed którymi stoi młodzież
w Unii Europejskiej


Młodzież jest ważną częścią ludności w Unii Europejskiej. Dalsze losy tej wspólnoty niepodległych państw będą spoczywać w rę...

Edukacja europejska

Unia Europejska a Polska, problemy związane z wejściem


„Unia Europejska a Polska, problemy związane z wejściem”

Unia Europejska to porozumienie 15 krajów, które nie rezygnując ze swej
tożsamości narodowej, chcą ze sobą jak najścislej współpracować.
Do najważniej...

Stosunki międzynarodowe

Państwa powstałe w XXI wieku, pierwsza dekada / 2000 – 2010 /

Fenomen instytucji państwa pasjonował i pasjonuje od dawna. Zajmowali się tą tematyką, w niezliczonych kontekstach, tej ogromnej tematyki, nie tylko filozofowie, prawnicy, czy socjolodzy, ale i wielu wybitnych, jak i mniej znanych przedstawicie...

Język polski

Aktualne problemy gospodarki światowej

1. Pojęcie problemów globalnych
Globalne problemy, określenie stosowane do problemów, które odnoszą się do całej ludzkości, ich skala ma charakter ponadpaństwowy, ponadregionalny, odznaczają się olbrzymią wagą i wiążą z kwestią...

Polityka

Polityka społeczna- ściąga

ZAGADNIENIA ZALICZENIOWE Z POLITYKI SPOŁECZNEJ

1. Przesłanki powstania polityki społecznej w Europie.
2. Geneza państwa opiekuńczego w Europie
3. Pojęcia p.s. na gruncie niemieckojęzycznym.
4. Definicje p.s. w Polsce od o...