„Główne problemy edukacji w XXI w.”
Edukacja od zalania dziejów boryka się z przeróżnymi problemami . Są to proste , jak i również bardzo złożone zagrożenia jakimi stykają się dzieci , uczniowie , czy studenci . W dzisiejszych czasach edukacja zmaga się z wieloma problemami takimi jak : bieda , alkoholizm, narkotyki zły wpływ masmediów , „zły” dotyk, jak i również świat wirtualny . Wszystkie te sprawy sprawiają , iż pedagog w XXI w. musi być czujny , by uchronić swojego podopiecznego przed tymi zagrożeniami .
Świat wirtualny
Nastolatkowie w szybkim czasie przyswajają sobie reguły pracy przy komputerze , nie słychanie łatwo uczą się programowania , a wszystko to pobudza fantazje , emocje , jak i wyobraźnie . Komputer wspomaga proces dydaktyczny , dlatego też coraz to nowe szkoły posiadają pracownie komputerowe . Jednakże pojawiają się również niepokojące sygnały o negatywnych stronach obcowania dziecka z komputerem . Jakie będą tego konsekwencje dla dydaktyki lub wychowania szkolnego , trudno jeszcze w tym momencie jednoznacznie ocenić . Zwraca się uwagę na to , że dzieci wolą obcować ze światami tworzonymi przez procesor na ekranie monitora , a niżeli w rzeczywistym światem . Spada zainteresowanie rzeczywistymi zjawiskami na przedmiotach przyrodniczych ,a wzrasta fascynacja animacją , modelowaniem i symulacją . Jako przykład możemy przytoczyć jedną z lekcji chemii ,kiedy to uczniowie ze znudzeniem obserwowali przebieg rzeczywistej reakcji chemicznej , która była wywołana w aparaturze stojącej na stole , a natychmiast wzrosło ich zainteresowanie dla molekularnego modelowania graficznego tej reakcji na ekranie monitora komputera. Coraz rzadziej na lekcjach przeprowadza się eksperymenty , w których dzieci działają praktycznie .Coraz więcej dzieci traci kontakt ze światem przyrody. Tacy ludzie posiadają olbrzymią wiedze , którą pomógł przyswoić im komputer , ale ta wiedza nie była doświadczona duchowo i nie była uwewnętrzniona . Konsekwencje dla rozwoju osoby dziecka ma nieustanne zajmowanie się przez niego grami komputerowymi . Gry fabularyzowane lub gry „akcji”, które są praktycznie filmami animowanymi , pod czas których użytkownik komputera wciągnięty jest w świat wirtualny , gdzie rządzą namiętności , dokonuje się wyborów moralnych i podejmuje się decyzje egzystencjalne dotycząc istnienia lub nie istnienia wirtualnych osób . Wielogodzinne , systematyczne przebywanie dziecka w świecie wirtualnym wpływa destrukcyjnie na jego życie osobowe , które przecież może rozwijać się tylko i wyłącznie w realistycznym świecie . Dziecko przestaje odróżniać światy wyobrażone od świata rzeczywistego . Dla przykładu możemy tu przytoczyć myślenie przedszkolaka , który wiele godzin spędza przed ekranem monitora : „ Jeżeli Batman latał jak ptak , to ja też mogę”. Jego interakcje ze światem wirtualnym są całkowicie determnistyczne i mechaniczne , wobec tego nieświadomie dokonuje on projekcji międzyosobowych z rówieśnikami . Ponosi on porażki , jak i sam zadaje cierpienie innym .
„Zły” dotyk
„Zły dotyk boli przez całe życie” , te sformułowanie mogliśmy usłyszeć w zeszłym roku w telewizji . Poruszany przeze mnie problem znajduje się na tzw. Topie mediów , ponieważ geje , pedofile , ostatnio nie schodzą z pierwszych stron gazet. Na przy drożnych bilboardach możemy zauważyć półnagiego mężczyznę wtulającego usta i nos w trzymane na rękach niemowlę. Powinniśmy zastanowić się nad tym obrazem nie co dłużej , bo zamiast podziwiać estetykę i moralne przesłanie tego obrazu , odkryjmy to , czy przypadkiem maluch na plakacie nie stanowi podniety dla amantów „zakazanego dotyku”. Na skutek takich skrótowych przekazów rodzice , często w obawie przed posądzenie ich o molestowanie swoich dzieci przestają je przytulać , całować , głaskać ... Dają w ten sposób odczucie mniejszej miłości , która z czasem może spowodować problemy wychowawcze im , jak i pedagoga w szkole .Jednakże kiedy już dojdzie do molestowania i jego wykrycia , rozpoczyna się wówczas dla poszkodowanego dziecka długie i bolesne postępowanie sądowe . Jest to spowodowane częstym przesłuchiwaniem dziecka i wypytywanie się o tak raniące dla niego szczegóły . Co prawda sądy mogą odstąpić od ponownego przesłuchiwania dziecka i dopuścić jako dowód w sprawie jego wcześniejsze zeznania , ale niestety rzadko z tego prawa korzystają . Porównując protokoły zeznań policyjnych i sądowych możemy dostrzec znaczne różnice , ponieważ relacje nieletnich na policji są bardziej emocjonalne , gdy w sądzie są bardziej zobiektywizowane .Z wypowiedzi molestowanych nastoletnich dziewcząt , pewna część z nich przyznawało się iż owy „zły dotyk” był dla nich nawet przyjemny . Natomiast zranienie kojarzy się owym poszkodowanym z przemocą fizyczną , a nie psychiczną , którą możemy uznać jako istotę molestowania . Najczęściej ofiarą stają się nastolatki w wieku do 15 roku życia , a sprawcą staje się mężczyzna w wieku od 28do 40 lat . Jednakże możemy zadać sobie pytanie : Jak dochodzi do molestowania oraz kto i na ile jest winny? Z jednej strony mamy na pozór normalnego dorosłego osobnika , najczęściej elegancko ubranego , który obiecuje wiele swoim przyszłym ofiarom . Jego zabiegi w szybkim czasie znajdują oddźwięk w tęsknotach dorastających dziewcząt ,a również gotowość w celu realizacji swoich marzeń do sprzedania siebie .
Sekty
Obserwując spadek zainteresowania kondycja psychiczną i życiem duchownym , człowiek często ze swoim przeżyciem świata pozostaje samotny. Szukając pomocy , tę lukę często wypełniają im sekty . Warunkiem sprzyjającym wstępowanie do sekt są różnego rodzaju kryzysy : jednostki rodziny , państwa , często też kryzys kościoła , który może nie odpowiadać oczekiwaniom młodych ludzi . Kryzys własnego „ja” może polegać na tym , że szesnastolatek w okresie buntu neguje ideały , z którymi się zetkną np. w rodzinie i stara się znaleźć swoją tożsamość . Jednakże nie tylko szesnastolatkowie , ale my wszyscy w każdym wieku jesteśmy podatni na wpływ sekt. Młodzież , gdyż jest to moment szukania przez nich tożsamości . Często ten moment jest wykorzystywany przez sekty . Narzucają one tożsamość nie wymagającą od młodego człowieka odpowiedzialności. Studenci , są narażeni szczególnie jako ci , którzy poszukują prawdy , rozwoju duchowego , psychicznego ale też intelektualnego . Wiele sekt bazuje na sprzedawaniu łatwych odpowiedzi na skomplikowane często pytania dotyczących sytuacji w świecie , duchownej kondycji człowieka , czy relacji między ludzkiej . W okresie średniej dorosłości , kiedy człowiek , wydawało by się jest już ustabilizowany ekonomicznie i tożsamościowo , staje się atrakcyjny dla grup o zacięciu gospodarczym Wtedy człowiek chciałby pomnożyć swój majątek by mu się lepiej żyło , co właśnie oferują mu te grupy. W czasie późnej dorosłości człowiek narażony jest na działanie grup sprzedających zdrowie . Za odpowiednią sumę obiecują one uzdrowienie , czy też poprawę kondycji fizycznej .
Telewizja
Środki komunikacji coraz częściej przenikają w głąb życia społecznego . Współczesnego człowieka zalewają informacje i obrazy na temat jego miejsca w otaczającym świecie , a także przemian gospodarczych i wydarzeń politycznych . Upadek autorytetów , wartości i norm stały się podłożem do łatwego manipulowania ludzkimi umysłami i przyzwyczajeniami do biernego odbioru i naśladowania treści komunikatu . Coraz więcej wspomina się o niebezpieczeństwach jakie niesie ze sobą telewizja . Za jej pośrednictwem człowiek przyjmuje informacje przetworzoną , a materiały filmowe są wspierane dziennikarskim komentarzem . Niepokojący jest dla nas wszystkich fakt pokazywania przez telewizje przemocy , która nie służy tylko do informacji , ale coraz częściej staje się elementem rozrywki .Współczesny telewidz z trudem może odnaleźć program o przyjaźni , czy miłości . Programy przedstawiające życie rodzinne , są przesycone kłótniami , bójkami , zdradą , molestowaniem , prostytucją , rozwodami . Nie liczne z tych historii kończy się pogodnie , z korzyścią dla bohatera . Widz często zachwyca się intrygami , postacie łamią obowiązujące normy moralne . Daje się zauważyć , że częstymi ofiarami na szklanym ekranie są dzieci i kobiety , które są gnębione przez psychopatę , czy „damskiego boksera” . Tak pokazywana dominacja mężczyzny nad kobietą często towarzyszy do podmiotowego traktowania płci pięknej . Telewizja , może nie wzbudzała tyle kontrowersji , gdyby nie dawałaby podstaw do krytyki . Nie daje się ukryć faktu , że „intensywnymi” widzami bo 30% to dzieci i młodzież . Telewizja przejęła funkcję wychowawczą i socjalizacyjną . Wobec dzieci odgrywa rolę niańki , a młodzieży dostarcza wzorców postępowania , rozbudza konsumpcyjne apetyty , bycie twardym , bezwzględnym i silnym , chodź nie zawsze inteligentnym . Dowodem na taki stan rzeczy , że nastolatki zaczynają brutalnie atakować rodziców , nauczycieli , wychowawców , a nawet policjantów. Wzrastają informacje o molestowaniu gwałtach rozbojach .
Podsumowując problemy z jakimi boryka się edukacja w latach dzisiejszych są bardzo złożonymi zagrożeniami XXI w. , których rozwiązanie było , jest i będzie trudne .
Opisane w owej pracy przykłady problemów są jedynie małym procentem wszystkich zagrożeń , które mniej lub bardziej mogą mieć negatywny wpływ na nasze dzieci . „...Telewizja dostarcza negatywnych wzorców zachowań .” „Do innych winnych należy zaliczyć upadek autorytetów moralnych , kryzys rodziny...” Musimy jednak zapamiętać słowa , że : „Technologia i technika nie staną się przyczyną zagubienia osoby w rozwoju dziecka , jeżeli roztropny nauczyciel i rodzic wspólnie nie dopuszczą do tego , by nie zaistniał w procesie kształcenia i wychowania szkolnego prymat technologii fikcyjnych światów nad prawdziwym życiem wspólnoty szkolnej .”
Praca powstała na podstawie artykułów z miesięcznika pt. „Nowa szkoła”
· „Sekty – zagrożenie nie tylko dla młodzieży”- Roma Kwiecińska czerwca 2002r.
· „O nieletnich zranionych przez „ZŁY” dotyk”- Jana Tatarowicza sierpnia 2002r.
· „Czy telewizja jest reklamą przemocy?” – Joanna Sosa stycznia 1999r.
· „Uczniowie a światy wirtualne” – Mieczysław Sawaicki listopad 2001r
Ocena za prace : dobry +