Prawo administracyjne
Prawo Administracyjne od strony formalnej regulowane jest za pomocą Kodeksu Postępowania Administracyjnego, nie ma kodeksu prawa materialnego, które rozproszone jest w konkretnych aktach normatywnych. Np.., ustawa o paszportach, o ochronie środowiska, o księgach stanu cywilnego
Organy administracyjne:
• kryterium zasięgu: centralne, terenowe
• kryterium kompetencji: ogólne np.. Wojewoda, szczególne np.. Minister- kryterium wielkości: jednoosobowe, kolegialne
Stosunek administracyjno - prawny charakteryzuje się nadrzędnością organu administracji w stosunku do strony (stosunek władczy do strony). Nie ma przeciwnych interesów organu i strony. Przedmiotem stosunku jest sprawa dotycząca, leżąca w kompetencji organu. Np.. Dowód osobisty -> wydział spraw obywatelskich
Postępowanie administracyjne można podzielić na:
• ogólne : toczy się w indywidualnych sprawach należących do właściwości organów administracyjnych rozstrzygających je w drodze decyzji, jego przebieg reguluje Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA) organami uprawnionymi do jego prowadzenia są organy administracji rządowej i samorządowej właściwy rzeczowo, miejscowo instancyjnie. Rozpoczyna się na wniosek strony (np.. Dowód osobisty) lub z urzędu w sytuacjach przez prawo wskazanych (np.. Wymiar podatku od nieruchomości)
• szczególne (egzekucyjne): egzekucja należności pieniężnych ->kompetentny organ finansowy i należności niepieniężnych -> organ w którego kompetencji leży cała sprawa. Wszczynane jest wtedy, gdy podmiot zobowiązany dobrowolnie nie wykonuje ciążącego na nim obowiązku.
[-Proszę określić status prawny podmiotu administracji:
-nie równorzędny ]
Strony postępowania administracyjnego może być: osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka nie posiadająca osobowości prawnej będąca w organizacji (Np.. Założyciele spółdzielni). Na prawach strony może występować organizacja społeczna, prokurator, i RPO (rzecznik praw obywatelskich).
Zasady tego postępowania to zasady.
1) Legalności
2) Prawdy obiektywnej
3) Praworządności działania
4) Udzielania stronom informacji
5) Czynny udział stron
6) Pisemnej formy (w tym blankietowej, przy czym strona może wnieść podanie w formie ustnej do protokołu)
7) Szybkości działania, instancyjności
8) Sądowej kontroli wydawanych decyzji