Produkt, jako element mixu marketingowego

Produkt – jest to wszystko to, co przeznaczamy na wymianę, towary, usługi, przedsięwzięcia, projekty, miasta, gminy, itp.; jest to suma jego atrybutów mająca na celu zdolność zaspokajania potrzeb.
Marketing obejmuje wszystkie dziedziny życia społeczno – gospodarczego, ale bez wątpienia jest fakt, że nie miałby on racji bytu bez produktu.
Wyróżniamy 6 grup asortymentowych:
• jakość
• asortyment
• opakowanie
• gwarancja
• usługi (serwis)
• marka produktu.
Jakość
Jakość jest to wypadkowa złożona z 3 punktów widzenia, a mianowicie:
• aspekt techniczny – na podstawie parametrów technicznych,
• aspekt ekonomiczny – koszty, ceny, zyski, rentowność,
• aspekt marketingowy – przystosowanie do potrzeb.
Jakość w sensie ekonomicznym – ocena finansowa aspektu technicznego
Informowanie klienta o jakości:
1. Uświadamianie parametrów technicznych (język korzyści) w sposób zrozumiały dla klienta
2. Cena (w przypadku produktów luksusowych cena jest zaokrąglana)
3. Opakowanie (rodzaj materiału, kształt)
4. Miejsce dystrybucji
Asortyment – zróżnicowanie odmian oferowanego produktu.
Kształtowanie asortymentu:
1. Czynniki wytwórcze
• rodzaj maszyn (specjalistyczne, uniwersalne)
• rezerwy zdolności produkcyjnych
• surowcowe (jakość surowca, odpadowe, uboczne)
2. Czynniki ekonomiczno – finansowe
• zwiększenie sprzedaży
• niwelowanie sezonowości sprzedaży
• przepływy finansowe
• koszty zamrożenia
• długość serii produkcyjnych (koszty)
• koszty przestawienia (przezbrojenia)
3. Czynniki marketingowe
• potrzeby odbiorców (segmenty rynku)
• kompleksowość zakupów
• strategia konkurencji
• sprawność logistyczna (ciągłość, kompletność, terminowość)
• cykl życia produktu (fazy, przedłużanie)
• image (wizerunek)
Rodzaje asortymentu:
• szeroki (liczba różnych produktów) – głęboki (liczba odmian danego rodzaju produktu, liczba asortymentowa), cecha możliwość wyboru (klasyczne domy towarowe - ceny wyższe o 20–30%)
• głęboki – wąski (sklep specjalistyczny)
• płytki (duża liczba produktów, a mały wybór asortymentowy, np.: sklepy dyskontowe) – szeroki
• szybko (-wolno) rotujący
• jakościowy
• cenowy
• grupy cenowe
• wzbogacony – zubożały
• podstawowy – uzupełniający
• produkcyjny – handlowy
Opakowanie
Opakowanie – funkcje, jakie ono pełni:
1. ochronna (transport, składowanie, kradzież, ubytki naturalne)
2. dozowanie sprzedaży (podzielność produktu)
3. informacyjna
4. promocyjna
5. różnicowanie
• faktyczne
• pozorne (BEER – fikcyjne)
6. ekonomiczne
• wykorzystanie opakowań do innych celów
• dostosowanie do potrzeb obrotu (hurt, detal)
Marka produktu
Marka produktu - rysunek, litera (y), wyraz, kompozycja, kolorystyka
Funkcje marki produktu:
1. identyfikacyjna produktu z nadawcą znaku (efekt monopolu)
2. fikcyjne zróżnicowanie ( w subiektywnym otoczeniu klienta może okazać się, że oferowany produkt, jest w rzeczywistości zupełnie innym produktem)
3. gwarancyjna
• pewność dla klienta
• zobowiązanie dla producenta
4. promocyjna (popieranie sprzedaży)
• sugestywność
• nośnik wyobrażenia
Rodzaje marek produktów:
1. Marki rodzajowe:
• Cologne
• Szampon
• ADIDAS
• Piwo, wino
• Ksero
2. Marki firmowe
• Fiat
• Ford
• FSO
3. Marki firmowo – informacyjne
• Mazda 323, 626
• Mercedes 190, 200, 300, ...
4. Grupy produktów
• Krakus
• Otake
Marki indywidualne – najdroższa, ale silnie wyróżniająca produkt
Struktura marketingowa produktów:
• rdzeń produktu – podstawowa korzyść, jaką niesie produkt (w takiej postaci jeszcze produkt nie istnieje)
• produkt podstawowy
• produkt potencjalny- (rozszerzony o elementy niematerialne - usługi, gwarancje, itp.)
Struktura marketingowa produktu jest trzywarstwowa:
• rdzeń produktu – podstawową korzyścią jaką daje produkt,
• produkt podstawowy – w tej postaci produkt może istnieć,
• produkt rozszerzony – o element niemarketingowy.
Cykl życia produktu rynkowego – podobieństwo do organizmów żywych, mierzy się go wielkością sprzedaży w czasie
Fazy życia produktu:
• wprowadzenie na rynek
• wzrost sprzedaży
• dojrzałość (sprzedaż osiąga maksimum)
• wycofanie
• każda faza posiada swój własny mix
Nowy produkt – może to być taki produkt, którego nigdy nie było lub na tyle zmodyfikowany, że przez klienta jest postrzegany, jako nowy.

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Promocja, jako element mixu marketingowego

Promocja - jest to element systemu komunikacji firmy z otoczeniem. Firma kontaktuje się z otoczeniem na wiele różnych sposobów. Wyróżnia się 5 podstawowych instrumentów promocji:
• reklama
• promocja osobista (akwizycja)
• ...

Marketing

Cena, jako element mixu marketingowego

PRICE – cena
Elementy mixu cenowego:
• Cena – właściwa kwota pieniędzy, którą klient płaci przy zakupie danego produktu
• Kredyty – terminy płatności (np. towarowe, kupieckie)
• Upusty – również opusty i rabat...

Marketing

Dystrybucja, jako element mixu marketingowego

Dystrybucja:
• Kanały dystrybucji – znalezienie się produktu w określonej przestrzeni, w określonym miejscu (np. sklep)
• Logistyka – fizyczne przemieszczanie produktu od producenta do klienta (dostawca – odbiorca; produkt doci...

Marketing

Analiza otoczenia marketingowego przedsiębiorstwa

Otoczenie marketingowe dzielimy na:
• bliższe
• dalsze (globalne)
lub
• podmiotowe
• procesowe
Otoczenie bliższe – ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą:
• konsumenci (klienci)
• k...

Podstawy przedsiębiorczości

Czym jest marketing?

System funkcjonowania firm na rynku dający jej możliwość osiągnięcia sukcesu nie jest jednoznacznie zdefiniowany. Pojęcie marketingu ulega ciągłym zmianom. Według encyklopedii PWN marketing to zespół działań, które mają na celu kreow...