Cena, jako element mixu marketingowego

PRICE – cena
Elementy mixu cenowego:
• Cena – właściwa kwota pieniędzy, którą klient płaci przy zakupie danego produktu
• Kredyty – terminy płatności (np. towarowe, kupieckie)
• Upusty – również opusty i rabaty

Czynniki wpływające na cenę

Firma:
1. Koszty – wyznaczają dolny poziom (granicę) cen na jednostkę produktu
• Koszty zmienne – dają się wyliczyć wprost
• Koszty stałe – np. wynagrodzenia, wielkość produkcji (oszacować), amortyzacja, promocja, reklama, czynsz, dzierżawa, eksploatacja
2. Asortyment
3. Cele firmy – wpływają w sposób pośredni na koszty
• Zysk
• Sprzedaż
• Wzrost udziału w rynku
4. Cykl życia produktu (I Faza)
• Strategia – wysokość, próg cen, gdy produkt jest nowością i brak jest konkurenta na rynku, wtedy zdolności produkcyjne są słabo rozwinięte. Zachodzi tu konieczność wcześniejszego zamortyzowania (II Faza).
• Strategia potencjalna – jak najszybsze zapoznanie klienta z produktem w celu jego sprzedaży. Koszty wytwórcze mogą w tym początkowym stadium nawet przewyższać jego cenę (III Faza).
5. Pozycjonowanie (wizerunek, image)
6. Rynek:
• Poziom cen konkurentów
• Relacje podaży i popytu
• Sezonowość sprzedaży
• Ceny substytutów
7. Otoczenie:
Parametry makroekonomiczne głównie otoczenie dalsze (globalne):
• stawki podatkowe (w tym także akcyza),
• kursy walut (w szczególności dla importerów i eksporterów),
• stawki celne,
• stopy procentowe,
• ceny urzędowe,
• ceny światowe (np. ropa naftowa, gaz, złoto, srebro, miedź, zboża, kawa, cukier).
8. Konsumenci:
• ceny o nierównych końcówkach (9,99 zł)
• ceny całkowite (80,00 zł – produkty o lepszej jakości, np.: luksusowe, markowe)
• uwidacznianie przecen (-20 zł, -14 zł, -7 zł, wskazujące na okazję zakupu - cena argentyńska)
• jednostka miary (opakowanie, cena)
• cena, a wielkość zakupu (1 kg, 3 kg, 5 kg)
• ceny pułapki (kolejność zakupu, pierwszy zakup pociąga za sobą konieczność dokonywania kolejnego zakupu, np.: telefony komórkowe)
• ceny wabiące (Lider Star, Auchan)
• cena, a jakość
• asortyment, a cena (grupy cenowe)
• image, a cena (lokalizacja, aspekt prestiżowy)
• efekty spekulacyjne
• słuszna cena
• typ nabywcy
 rozeznanie na rynku
 pilność potrzeby
 miejsce i czas sprzedaży
Strategie cenowe:
• odchudzania – wysoki pułap cenowy,
• penetracji

9. Kredyt:
Stosowane w Polsce terminy płatności to:
• Gotówka
• 7, 14, 21, 30 dni
• płatność po sprzedaży
Oddziaływanie motywacyjne na kredyt:
• Utrzymanie dużych odbiorców
• Zwiększenie zakupów jednorazowych
 ograniczenie liczby transakcji
 zmniejszenie kosztów transportu
 przesunięcie zapasów do klientów
 zmniejszenie kosztów zapasów dostawowych
• niwelowanie sezonowości sprzedaży
• zachowanie warunków konkurencji
• wyprzedzenie konkurencji
• zwiększenie zakupów klientów o słabej kondycji finansowej
Skonto – upust powiązany z terminem płatności.
Oddziaływanie motywacyjne:
• skracanie terminów płatności
• poprawa płynności finansowej
• zmniejszenie zapotrzebowania na kredyt
• zachowanie warunków konkurencji
Np.
Gotówka - 4%
7 dni – 3%
14 dni – 2%
21 dni – 1%
30 dni – 0% - jest to maksymalny okres płatności
Skonto nie powinno przekraczać 3 – 4% (częściej 3%).

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Produkt, jako element mixu marketingowego

Produkt – jest to wszystko to, co przeznaczamy na wymianę, towary, usługi, przedsięwzięcia, projekty, miasta, gminy, itp.; jest to suma jego atrybutów mająca na celu zdolność zaspokajania potrzeb.
Marketing obejmuje wszystkie dziedzin...

Marketing

Analiza otoczenia marketingowego przedsiębiorstwa

Otoczenie marketingowe dzielimy na:
• bliższe
• dalsze (globalne)
lub
• podmiotowe
• procesowe
Otoczenie bliższe – ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą:
• konsumenci (klienci)
• k...

Podstawy przedsiębiorczości

Czym jest marketing?

System funkcjonowania firm na rynku dający jej możliwość osiągnięcia sukcesu nie jest jednoznacznie zdefiniowany. Pojęcie marketingu ulega ciągłym zmianom. Według encyklopedii PWN marketing to zespół działań, które mają na celu kreow...

Marketing

Analiza otoczenia marketingowa przedsiębiorstwa

Otoczenie marketingowe dzielimy na:
•bliższe
•dalsze (globalne)
lub
•podmiotowe
•procesowe
Otoczenie bliższe – ma charakter głównie podmiotowy. W jego skład wchodzą:
•konsumenci (klienci)
•konkuren...

Marketing

Marketing mix

M A R K E T I N G M I X.
„Marketing mix - kompozycja marketingowa. Są to zmienne elementy marketingu, ujęte w formie planu marketingu, które firma może świadomie i umiejętnie wykorzystywać dla zwiększenia popytu na swój produkt. Podst...