Dystrybucja, jako element mixu marketingowego

Dystrybucja:
• Kanały dystrybucji – znalezienie się produktu w określonej przestrzeni, w określonym miejscu (np. sklep)
• Logistyka – fizyczne przemieszczanie produktu od producenta do klienta (dostawca – odbiorca; produkt dociera na czas w odpowiedniej ilości, asortymencie, formie i sposobie)
Dystrybucja
• miejsce
• czas
• ilość
• asortyment
• forma
• sposób
Kanały zbytu towarów konsumpcyjnych (na rynkach konsumpcyjnych)

Kanał pośredni – występują tu pośrednicy
Kanał bezpośredni – brak pośredników


Sprzedaż bezpośrednia – formy dystrybucji:
• Zakup bezpośrednio u producenta
• Sprzedaż wysyłkowa
 telewizyjna
 radiowa
 telefoniczna
 katalogowa
 z automatów
 ulotki
 internetowa
Dystrybucja pośrednia – formy:
• hurt
• detal
Pośrednicy przechwytują część marży, ale jednocześnie zwiększają dostęp do rynku
Funkcje hurtowni:
• budowa asortymentu
• magazynowanie, tworzenie zapasu
• analiza rynku
• promocja, ekspozycja produktów
• świadczenia usługodawcze, montaż
• uszlachetnianie produktów
• kredytowanie sprzedaży
Motywowanie pośredników:
• szkolenia
• wspólna promocja
• zwroty, przerzuty towarów
• wyłączność sprzedaży
• konkursy, szybkość, jakość, wielkość sprzedaży
Motywowanie – czyli zachęcanie pośredników do sprzedaży własnych produktów (w rozumieniu moich).



Detal – formy organizacyjne:
• centra handlowe – zespół niezależnych sklepów znajdujących się pod jednym zarządem. Składają się z hipermarketów i sklepów branżowych. Posiadają bardzo rozbudowaną sferę usług. Organizują czas wolny (kino, restauracja, bank, poczta, zabawy dla dzieci). Największe takie centrum znajduje się w Wiedniu.
• hipermarkety – największe sklepy (marża 5 – 6%, szeroki asortyment, ale jednocześnie płytki około 30.000 rodzaji)
• supermarkety (mini, midi) – to co jest na półce + zapas 8.000 – 30.000 rodzaji
• domy towarowe – 1.500 – 2.000 pozycji asortymentowych, ceny wyższe o około 20% niż w innych sklepach, posiada szeroki i głęboki asortyment
• domy handlowe
• sklepy wygodnego zakupu – np. kioski ruchu, stacje benzynowe
• sklepy dyskontowe – są to najtańsze sklepy o najpłytszym asortymencie, usługi zredukowane do poziomu zerowego, produkty szybko rotujące, płatność gotówkowa
• sklepy specjalistyczne – wąski asortyment, fachowy personel, usługi doradcze (np. apteki, drogerie)
• sklepy branżowe
• sklepy osiedlowe
• drobny handel
• Cash and carry – na zachodzie całość zakupu musi trafić do firmy, w Polsce właściciel firmy może także zaopatrywać się na własny użytek (sprzedaż detaliczna oznaczałaby konflikt dystrybucji)
• formy zintegrowań – reakcja na pojawienie się supermarketów
Sklepy asortymentowe – są to sklepy najtańsze o najpłytszym, choć szerokim asortymencie. Usługi zredukowane praktycznie do zera.
Strategie dystrybucji:
• Intensywna – polega na tym, że nasz produkt powinien znaleźć się we wszystkich punktach sprzedaży detalicznej
• Selektywna – wszędzie, jednakże tam, gdzie spełniane są określone kryteria, np.: wielkość sprzedaży, wyposażenie, wizerunek, lokalizacja
• Ekskluzywna – kryteria określane precyzyjnie, miejsce dystrybucji jest niezbędnym elementem wizerunku firmy i produktu
• Przepychania „Push” – producent stara się pozyskać jak największą ilość hurtowników
• Przeciągania „Pull” – dystrybucja promocyjna, polegająca na oddzaiływaniu reklamy
• Vansselingowa – producent dowozi swoje produkty do odbiorcy
• Przedstawicielska – buduje strukturę przedstawicieli handlowych
• Firmowa – obca
• Wyłączna
• Patronacka
• Bezpośrednia (patronacka)
• Jedno-, wielokanałowa
• Networ marketing
• Fronchi
Funkcje przedstawicieli handlowych:
• dobór pośredników,
• zamówienie, a także obsługa,
• promocje produktu w miejscu sprzedaży,
• motywowanie,
• badania marketingowe,
• kontrola

Dodaj swoją odpowiedź
Podstawy przedsiębiorczości

Czym jest marketing?

System funkcjonowania firm na rynku dający jej możliwość osiągnięcia sukcesu nie jest jednoznacznie zdefiniowany. Pojęcie marketingu ulega ciągłym zmianom. Według encyklopedii PWN marketing to zespół działań, które mają na celu kreow...

Marketing

Marketing mix

M A R K E T I N G M I X.
„Marketing mix - kompozycja marketingowa. Są to zmienne elementy marketingu, ujęte w formie planu marketingu, które firma może świadomie i umiejętnie wykorzystywać dla zwiększenia popytu na swój produkt. Podst...

Marketing

Marketing mix

M A R K E T I N G M I X

„Marketing mix - kompozycja marketingowa. Są to zmienne elementy marketingu, ujęte w formie planu marketingu, które firma może świadomie i umiejętnie wykorzystywać dla zwiększenia popytu na swój produkt. P...