Promocja, jako element mixu marketingowego

Promocja - jest to element systemu komunikacji firmy z otoczeniem. Firma kontaktuje się z otoczeniem na wiele różnych sposobów. Wyróżnia się 5 podstawowych instrumentów promocji:
• reklama
• promocja osobista (akwizycja)
• promocja uzupełniająca (dodatkowa), inaczej: handlowa lub sprzedaży
• public relations
• sponsoring
Reklama – instrument masowej komunikacji. Jej główną cechą jest odpłatność. Jest ona formą bezosobową.
Funkcje reklamy:
• Informacyjna – w celu przekazania informacji o produkcie, niezwykle ważna w pierwszej fazie życia produktu.
• Perswazyjna (nakłaniająca) – ma na celu kształtowanie nastawienia, postaw korzystnych w odniesieniu do firmy i produktu.
• Przypominająca – ma za zadanie przypominanie o produkcie.
• Konkurencyjna – polega na zakłócaniu przekazu reklamowego rywali
Bariery wejścia – polegają na prowadzeniu bardzo intensywnej reklamy, przy równoczesnym ponoszeniu wysokich kosztów.
Najważniejsze kryteria:
1. Rodzaje reklamy:
• ze względu na funkcje
• ze względu na rodzaj wykorzystywanych materiałów:
 telewizyjna (w roku 2001 46% ogólnie poniesionych na ten cel środków finansowych)
 prasowa (2001r. – 37%)
 radiowa (2001r. – 9%)
 zewnętrzna (bilbordy np. na autobusach)
 kinowa (2001r. – 0,01%)
 internetowa
• ze względu na źródła finansowania:
 indywidualna
 wspólna (chodzi tu o zmniejszenie ponoszonych kosztów)
• ze względu na przedmiot produktu:
 reklama marki
 reklama firmy
 reklama znaku firmowego (logo)
 reklama przedsięwzięć
• ze względu na adresatów:
 konsumencka
 biznesowa do uczestników procesu decyzyjnego
2. Program reklamy:
• adresat reklamy
• cel reklamy
• cele ekonomiczne – wzrost sprzedaży, udziału w rynku, niwelowanie sezonowości sprzedaży
• cele psychograficzne
 budowanie świadomości – czyli znajomość marki produktu, korzyści jaką daje produkt
 nastawienie – zwiększanie skłonności do zakupu
 budowanie wizerunku firmy
• cele wyodrębnione w horyzoncie czasowym
 strategiczne
 taktyczne
 operacyjne
 doraźne
3. Przedmiot reklamy – sprecyzowanie tego, co chcemy reklamować, jeden produkt, czy wszystkie produkty
4. Przekaz reklamowy – to, co chcemy powiedzieć, główna idea i jakich należy użyć argumentów, by wywołać odpowiednie zachowania
Trzy zasadnicze sposoby argumentowania:
• apel racjonalny – adresowany do szarych komórek odbiorcy
• apel emocjonalny – odwołujemy się za jego pomocą do sfery uczuć
• apel moralny – czyli apel w odniesieniu co jest dobre, a co złe
 apel patriotyczny – dobre, bo polskie (czyli nasze)
5. Plan mediów – te, które najlepiej docierają do klientów
6. Budżet reklamy – określić wysokość środków, jakie firma może lub powinna wydatkować na ten cel
7. Realizacja i kontrola – powinniśmy się zastanowić, jak będziemy kontrolować swoją kampanię reklamową
BRIEF reklamowy – jest to spotkanie przedstawicieli firmy z agencją reklamową, gdzie firma przekazuje swoje oczekiwania, cele, podstawowe informacje o firmie, produkcie, rynkach docelowych.
Promocja uzupełniająca – wydatkuje się na nią około 50% wszystkich środków przeznaczonych na reklamy. Jest to działanie krótkookresowe, mające na celu dostarczenie bodźców do wyboru naszego produktu, stosowana najczęsciej w miejscu sprzedaży.
Cechy promocji uzupełniającej
• stosowana w miejscu i czasie dokonywania zakupów
• korzyść materialna
• krótkotrwały efekt (czas trwania wynosi 2 – 4 tygodnie)
Cele promocji uzupełniającej:
• przyspieszenie decyzji zakupu
• zwiększenie zakupów
• przyciągnięcie klientów innych marek
• przyciągnięcie klientów innych kategorii produktów (substytutów)
• przyciągnięcie klientów, których określa się sankcjami okazji (kupujący tylko na promocjach)
• pobudzenie zakupów przed i po sezonie (rozciąganie sezonu)
Rodzaje promocji uzupełniającej:
• konsumencka
• personelu sprzedającego
• skierowana na pośredników handlowych

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Dystrybucja, jako element mixu marketingowego

Dystrybucja:
• Kanały dystrybucji – znalezienie się produktu w określonej przestrzeni, w określonym miejscu (np. sklep)
• Logistyka – fizyczne przemieszczanie produktu od producenta do klienta (dostawca – odbiorca; produkt doci...

Marketing

Cena, jako element mixu marketingowego

PRICE – cena
Elementy mixu cenowego:
• Cena – właściwa kwota pieniędzy, którą klient płaci przy zakupie danego produktu
• Kredyty – terminy płatności (np. towarowe, kupieckie)
• Upusty – również opusty i rabat...

Podstawy przedsiębiorczości

Czym jest marketing?

System funkcjonowania firm na rynku dający jej możliwość osiągnięcia sukcesu nie jest jednoznacznie zdefiniowany. Pojęcie marketingu ulega ciągłym zmianom. Według encyklopedii PWN marketing to zespół działań, które mają na celu kreow...

Marketing

Marketing mix

M A R K E T I N G M I X.
„Marketing mix - kompozycja marketingowa. Są to zmienne elementy marketingu, ujęte w formie planu marketingu, które firma może świadomie i umiejętnie wykorzystywać dla zwiększenia popytu na swój produkt. Podst...

Marketing

Marketing mix

M A R K E T I N G M I X

„Marketing mix - kompozycja marketingowa. Są to zmienne elementy marketingu, ujęte w formie planu marketingu, które firma może świadomie i umiejętnie wykorzystywać dla zwiększenia popytu na swój produkt. P...