Rynek: mechanizm rynkowy, rodzaje rynku, rynek papierów wartościowych, konkurencja rynkowa

Mechanizm rykowy
Mechanizm rynkowy, to odziaływanie elementów rynku popytu, podaży iceny, w celu osiągnięcia równowagi rynkowej. Równowaga na rynku występuje wtedy, kiedy wielkość popytu równa jest wilkości podaży.
Na rynku, przy równowadze rynkowej nie występuje nadwyżka ani niedobór.
Nadwyżka O nadwyżce rynkowje mówimy wtedy, kiedy wielkość podaży jest większa przy danym pozomnie cen.
Niedobór Gdy podaż jest mniejsza od popytu, przy danym posiomie cen.
Rynek pełni funkcję reduktora procesów gospodarczych, poprzez grę popytu i podaż, dokonuje obiektywnej wyceny poszczególnych towarów, ustalając ich wartość wymienną, czyli cenę. Cena jest dla poszczegulnych podmiotów informacją, o przebiegu procesów gospodarczych, jest dla nich parametrem, który umożliwia przeprowadzenie rachunku ekonomicznego.
Punkt przecięcia krzywej popytu z ceną podaży stanowi cenę równowagi rynkowej.
popyt < podaż => cena maleje => podaż wzrasta => popyt wzrasta => równowaga rynkowa
popyt > podaż =>cena wzrasta => podaż wzrasta => popyt maleje => równowaga rynkowa
Inflacja podażowa => inflacja spowodowana kosztami produkcji

Rodzaje rynków
Rynki dzielimy zewzględu na : Zakres działania, Przedmiot wymiany, Przedmiot obrotu, Zróżnicowanie rynku.
Zakres działania:
-lokalny
-regionalny
-krajowy
-zagraniczny
-międzynarodowy
-światowy
Przedmiot wymiany:
-dóbr i usług
-rynek pracy
-kapitałowo pieniężny
przedmiot obrotu:
-hurtowy
-detaliczny
Zruźnicowanie rynku:
-sprzedawcy
-nabywcy

Rynek sprzedawcy : popyt > podaż
Popyt jest większy od podaży, wówczas sprzedawcy dyktują warunki, gdyż potrzeby nabywców są niezaspokojone.
Rynek nabywcy : popyt < podaż
Z rynkiem nabywcy mamy do czynienia wtedy, kiedy popyt jest mniejszy od podaży. Kupujący wybiera najkorzystniejszą dla siebie ofertę.

Rynek dóbr i usług dzieli się na 2 rynki, dóbr i usług produkcyjnych, rynek dóbr i usług konsumpcyjnych.
Rynek dóbr i usług produkcyjnych to taki rynek, na którym mamy do czynienia z towarami nabywanymi przez przedsiębiorstw, które wykorzystują je w swej przedsiębiorczości.
Rynek dóbr i usług konsumpcyjnych to taki rynek, na którym w sposób bezpośredni zaspokajane są potrzeby nabywców.

Rynek pracy Rynek na którym kształtują się popyt i podaż siły roboczej. Jest to rynek, na któym spotykają się pracodawcy, pracownicy i osoby poszukujące pracy. przedmiotem tranzakcji na rynku pracy jest praca, czyli umiejętności, kwalifikacjie i czas pracowników. Popyt na rynku pracy występuje po stronie pracodawcy, gdyż to on chce zakupić prace. Podaż występuje po stronie pracownika, któy poszukuje pracy, oferując swoją prace.
Z rynkiem pracownika mamy do czynienia wtedy, kiedy popyt na pracę jest większy od podaży. Pracodawcy mogą wówczas podnieść wyskokość proponowanej płacy, lub zaproponować inne niepieniężne kożyści z pracy. Służbowy telefon, samochód opie lekarską, ubezpiecznie etc.
Z rynkiem pracodawcy mamy do czynienia wtedy, kiedy popyt na pracę jest mniejszy od wielkości podaży pracy. Występuje wtedy zjawisko bezrobocia.

Rynek papierów wartościowych
Rynek papierów wartościowych jest przykładem rynku kapitałowego, na którym odbywają się tranzakcje kupna / sprzedaży, min. akcji i obligacji. Przedmiotem tranzakcji na tym rynku są papiery wartościowe.
Papiery wartościowe to dokumenty, z którego wynikaja dla jego właściciela określeno prawa majątkowe, prawa udziału w spólłce lub prawa do otrzymania odsetek [?? ;P] Papiery wartościowe można podzielić na obligacjie przynoszące stały zysk, oraz akcje przynoszące zmienny dochód.
Wystawca obligacji to emiter.
Kupca obligacji to inwestor.
Obligacja jest dokument, na którym wydawca zobowiązuje się do zwrotu nabywcy określonej sumy, oraz do zapłacenia za ten okres odsetek.
Pożyczka taka jest zaciągana najczęściej na okres dłuższy niż 1 rok. Emitent obligacji odpowiada całym majątkiem. Obligacje wystawianie przez państwo, mają gwarancje skarbu państwa.
Akcja to dokument stwierdzający udział akcjonarjuszy spółki soraz w zależności od rodzaju i ilości posiadanych akcji, do kierowania spółką, a także do uczestnictwa w podziale majątkowym spółki, w przypadku jej likwidacji. Spółki emitują akcje w celu powiększenia lub zgromadzenia kapitału.
Wyrużnia się trzy ceny akcji:
cena nominalna - cena wpisana na papieżee wartościowym;
emisyjna - cena po której emitent sprzedaje akcje;
cena rynkowa - czyli cena po której dokonuje się tranzakcji kupna / sprzedaży w obrocie wtórnym np. na giełdzie papierów wartościowych.
Akcjonariusze mogą na akcjach stracić lub zyskać, jeżeli cena rynkowa jest wyższa od ceny jaką zapłacili za akcje, to osiągną zysk, jeżeli natomiast cenaj jest niższa to stracą. Rynek papieró wartościowych obejmuje rynek pierwotny (sprzedaż odbywa się za pośrednictwem instytucji finansowych - banków) oraz wtórny (giełda)
Giełda papieró wartościowych to regularni odbywające się w określonym miejscu i ustalonym czasie spotkania osób które chcą zawrzeć tranzakcje kupna / sprzedarzy papierów wartościowych. Na giełdzie ceny zmieniają się w zależności od warunków popytu i podaży.
Popyt na akcje rośnie tych spółek, których perspekywy rozwoju są pomyślnie oceniane.
Akcje przedsiębiorstw źle prosperujących tracą na wartości.
Bessa to taka sytuacja na ryku papieró wartościowych, któa charakteryzuje się spadkiem cen papierów wartościowych. W żargonie maklerskim to "ospały niedźwiedź"
Hossa to taka sytuacja na runku, która charakteryzuje się trwałym wzrostem cen papieró wartościowych. W żargonie maklerskim nazywany "rynkiem byka"

Konkurencja rynkowa
Konkurencja jest nieodłączą częścia, prawidłowo działającego runku. Zmusza ona przedsiębiorców do:
-ciągłego postępu technologidznego
-dostosowanie asortymentu do potrzeb nabywców
Producent produkuje to, co chce nabywca. Szybko zachodzą zmiany w popycie np. moda, sezonowość.
Rodzaje konkurencji: doskonała (wolna konkuręcja); Nidoskonała
Niedoskonała dzieli się na: monopolistyczną (monopol) i oligopolistyczną (oligopol)
Konkurencja doskonała występuje wtedy, gdy na runku znajduje się bardzo wilu nabywców i producentów, a żaden indywidualny uczestnik rynku nie ma wpływu na sytuacje, w tym na ceny. Na taki rynek łatwo wchodzą nowe przediębiorstwa.
Oligopol to rynek gdzie występuje kilku silnych dostawców, którzy opanowali rynek danego produktu, a dostęp do takiego rynku dla nowych przedsiębiorców jest utrudniony np. z powodu wysokich kosztów produkcji lub rozwiązań technologicznych. Produceńci oligopolu, są wzajemnie od siebie zależni, tzn. że muszą brać pod uwagę decyzje podejmowane przez pozostałe przedsiębiorstwa
Monopol to brak konkurencji
Monopol to rynek na którycm niewystępuje konkruencja, ponieważ jest tylko jeden producent lub dostawca produktu nieposiadający bliskiego substytutu. Inne przedsiębiorstwa niemają dostępu do takiego rynku, z powodów ekonomicznych techologicznych lub administracyjno-prawnych. Np. przemysł zbrojeniowy. Konsumeńci są zmuszeni kożystać z oferty tego jedynego przedsiębiorstwa, nawet wówczas,m gdy cena produktu i jego jakość nie są zadowalające.
Przedsiębiorstwa monopolistyczne wpływają negatywnie na prowadzenie uczciwej konkurencji, Dlatego większość państw przeciwdziała takim sytuacją, wprowadzając zakaz praktyk monopolistycznych.
--
Tekst pierwotnie opracowany do użytku forum hna http://www.33.lo.glt.pl/a tu tylko przekopiownay ;-)

Dodaj swoją odpowiedź
Turystyka i rekreacja

Konkurencja na Marketing

Konkurencja- w ekonomii podstawowy fundament wolnego rynku. Zakłada wolność współzawodniczenia ze sobą podmiotów gospodarczych na wszystkich obszarach handlu i usług. Jest to proces, w którym uczestnicy rynku, dążąc do realizacji swych i...

Ekonomia

Podstawowe zagadnienia i wykłady z ekonomii

PROCES GOSPODAROWANIA I JEGO PODSTAWOWE ELEMENTY
POTRZEBA to odczucie braku i chęć jego zaspokojenia (głód-brak jedzenia)
POTRZEBY LUDZKIE SĄ: a)nieograniczone co do rodzaju-stale pojawiają się nowe b)ograniczone w swej pojemności-w ...

Ekonomia

Ekonomia wprowadzenie - wykłady Ziomek

Książki:
„Podstawy ekonomii” R. Milewski
„System rynkowy” M. Nasiłowski

Zagadnienia:
1. Rynek-gospodarka rynkowa.
2. Prawo popytu i podaży.
3. Podstawy strukturalne rynku.
4. Teoria produkcji.
5. Doch...

Mikroekonomia

Mikroekonomia - Zagadnienia

MIKROEKONOMIA - ZAGADNIENIA

1. Klasyfikacja podmiotów gospodarczych wg rodzajów działalności
· Gospodarstwa domowe
· Przedsiębiorstwa
· Małe rodzinne gospodarstwa rolnicze
· Banki parabanki
· Państwowe instyt...

Ekonomia

Pytania obrona dyplomowa studia I-go stopnia kierunek Ekonomia

Pytania obrona dyplomowa studia I-go stopnia kierunek Ekonomia

1. Makroekonomiczne mierniki gospodarki.

Do makroekonomicznych mierników gospodarki zaliczamy: PKB, PNB, dochód narodowy, stopę inflacji oraz stopę bezrobocia.
...