Unia Europejska.

Podstawowe traktaty i ich najważniejsze postanowienia, na których zbudowano Wspólnoty Europejskie i Unię Europejską, oraz charakter prawny tych traktatów.

Podstawowe traktaty i ich najważniejsze postanowienia, na których zbudowano Wspólnoty Europejskie i Unię Europejską, oraz charakter prawny tych traktatów.

Na dorobek prawny Wspólnot Europejskich składają się prawo pierwotne, czyli traktatowe oraz prawo wtórne, stanowione przez właściwe instytucje Unii Europejskiej. Prawo wtórne tworzą: rozporządzenia, dyrektywy, decyzje oraz zalecenia i opinie nie mające charakteru wiążącego, jak i inne akty organów Unii Europejskiej, także orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Prawo traktatowe ma charakter prawa międzynarodowego publicznego i wszelkie inne akty prawa wspólnotowego muszą być z nim zgodne, w przeciwnym razie prawo wtórne jest nieważne. W skład dorobku prawnego Wspólnot wchodzą także umowy międzynarodowe zawierane pomiędzy państwami członkowskimi UE a innymi podmiotami prawa międzynarodowego Do aktów prawa pierwotnego należą: Traktat Paryski, Traktaty Rzymskie, Jednolity Akt Europejski, Traktat o Unii Europejskiej, Traktat Amsterdamski, Traktaty Akcesyjne, protokoły i deklaracje załączone do powyższych traktatów:

1.. Jednolity Akt Europejski (ang.: Single European Act - SEA) - został podpisany przez dziewięć państw członkowskich Wspólnot Europejskich 17 lutego 1986 roku (pozostałe państwa członkowskie - Dania, Grecja i Włochy złożyły podpisy w dniu 28 lutego 1986 roku) i, po ratyfikacji przez państwa członkowskie, wszedł w życie 1 lipca 1987 roku. W jego wyniku Traktat o Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej został rozszerzony o nowe rozdziały poświęcone sprawom koordynacji polityki monetarnej, polityce społecznej, spójności gospodarczej i społecznej, badaniom i rozwojowi technologicznemu oraz ochronie środowiska. JAE zakłada tworzenie i rozwijanie wspólnej polityki w wielu dziedzinach. Doprowadził do utworzenia 1 stycznia 1993 roku rynku wewnętrznego. JAE ustanowił również nową procedurę współpracy między Parlamentem Europejskim a Radą Ministrów, procedurę zgody Parlamentu Europejskiego w procesie aprobaty Traktatów Akcesyjnych i Układów Europejskich oraz rozwinął współpracę państw członkowskich w dziedzinie polityki zagranicznej.

2.Traktat z Maastricht (Traktat o Unii Europejskiej) – traktat przyjęty na konferencji międzyrządowej w Maastricht, w grudniu 1991r. (podpisany 7.02.1992). Głównym celem traktatu było stworzenie Unii Europejskiej. traktat połączył uregulowania dot. Unii Gospodarczej i Walutowej z traktatem o ustanowieniu EWG (Wspólnota Europejska) i włączenie do traktatu regulacji o współpracy w zakresie polityki sprawiedliwości i spraw wewnętrznych i o unii politycznej. Główne osiągnięcia TUE, to: stworzenie podstaw do urzeczywistnienia Unii Gospodarczej i Walutowej, prawne usankcjonowanie przestrzegania Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, rozszerzenie obszaru oddziaływania Wspólnot, wprowadzenie obywatelstwa Unii Europejskiej, wzmocnienie prerogatyw Parlamentu Europejskiego, zacieśnienie współpracy w ramach polityki wewnętrznej i wymiaru sprawiedliwości. W ramach TUE przewidziano możliwość jego rewizji, czego w istocie dokonał traktat amsterdamski w 1996r.

3. Traktat Akcesyjny - jest umową międzynarodową zawartą między państwami członkowskimi Unii Europejskiej a państwem kandydującym, której przedmiotem jest członkostwo kraju kandydującego w Unii Europejskiej. Traktat składa się z następujących części: 1) Traktatu w sprawie przystąpienia, 2) Aktu dotyczącego warunków przystąpienia i dopasowania do traktatów (zawierającego wynegocjowane okresy przejściowe i derogacje), 3) Protokołów dodatkowych, 4) Aktu końcowego (dokumentu stwierdzającego, że Traktat, Akt Akcesji, Protokoły i Wspólne Deklaracje zostały przyjęte w ramach Międzyrządowej Konferencji Akcesyjnej Państw Członkowskich i Kandydujących), 5) Wspólnych Deklaracji. Traktat w sprawie przystąpienia i Akt dotyczący warunków przystąpienia stanowią łącznie Traktat o przystąpieniu w szerokim znaczeniu, który należy do wspólnotowego prawa pierwotnego. Natomiast Akt końcowy nie jest częścią składową Traktatu o przystąpieniu z punktu widzenia prawa międzynarodowego. Traktat Akcesyjny podlega ratyfikacji zgodnie z uregulowaniami przyjętymi w danym kraju. Zgodnie z Konstytucją RP po podpisaniu Traktatu może się odbyć ogólnokrajowe referendum zezwalające na jego ratyfikację.

4.Traktat Amsterdamski - podpisany 2 października 1997 roku w Amsterdamie przez 15 państw członkowskich Unii Europejskiej. Wszedł w życie 1 maja 1999 roku. Traktat wprowadza poprawki do Traktatu o Unii Europejskiej, Traktatów Rzymskich oraz innych aktów wspólnotowych. Najważniejsze zmiany to poprawienie czytelności i jawności działań Unii Europejskiej, zaakcentowanie ochrony szeroko pojętych praw obywateli UE, uproszczenie procedur prawodawczych i zmiany instytucjonalne, szerokie zmiany w dotychczasowym III filarze Unii (współpraca w zakresie spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości), zmiany w II filarze (Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa), nowe postanowienia sankcjonujące elastyczność integracji w postaci wzmocnionej współpracy. III filar wprowadzony przez Traktat Amsterdamski stanowi współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych.

5. Traktat Paryski - ustanowił Europejską Wspólnotę Węgla i Stali. Podpisały go Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, RFN i Włochy 18 kwietnia 1951 roku w Paryżu. Wszedł w życie 23 lipca 1952 roku, a wygasa w 2002 roku.

6. Traktaty Rzymskie- traktaty założycielskie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, a także przynależne im protokoły dodatkowe. Traktaty zostały podpisane 25 marca 1957 roku w Rzymie przez Belgię, Danię, Francję, Holandię, Luksemburg i RFN i weszły w życie 1 stycznia 1958 roku. W preambule traktatu ustanawiającego EWG sformułowane są główne cele integracji europejskiej (ścisła współpraca narodów europejskich, postęp gospodarczy i społeczny, stała poprawa warunków życia i pracy, zachowanie pokoju i wolności.

7. Traktat z Nicei - 11 grudnia 2000 r. w Nicei zakończył się szczyt Rady Europejskiej. Jego tematem była przede wszystkim reforma instytucjonalna, warunkująca przyjęcie do Unii Europejskiej nowych państw członkowskich. Podczas spotkania w Nicei szefowie państw i rządów skoncentrowali się na 3 zasadniczych sprawach : 1)Ogólnej liczbie komisarzy w Komisji Europejskiej oraz ich przydziale dla poszczególnych państw członkowskich.2)Zasadzie podziału głosów w Radzie podczas głosowania za pomocą kwalifikowanej większości. 3)Rozszerzenia zasady głosowania w Radzie za pomocą większości kwalifikowanej na nowe dziedziny (kosztem ograniczenia zakresu dla którego obowiązywała jednomyślność).Rada Europejska obradująca w Feira (Portugalia) przesądziła o włączeniu do tej grupy spraw kolejnego czwartego zagadnienia tj. zasady bliższej współpracy między państwami członkowskimi.
Akty prawa wtórnego – przepisy wydane na podstawie aktów pierwotnych. Mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Są to przede wszystkim:
1. Rozporządzenia– mają zastosowanie ogólne, obowiązują w całości i stosowane są bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich, które mają obowiązek sprawnego ich egzekwowania.
2. Dyrektywy– określają cel pozostawiając przy tym władzom krajowym mniejszą lub większą swobodę w wyborze sposobu jego osiągnięcia.
3. Decyzje– w przeciwieństwie do rozporządzeń i dyrektyw mają charakter indywidualny i konkretny. A ponieważ obowiązują bezpośrednio w krajach członkowskich nie ma konieczności harmonizacji z nimi przepisów tych krajów.
Derogacja – prawo przysługujące krajom członkowskim UE do "wyłączania się", czyli nie podejmowania zadań realizowanych w UE, których sobie nie życzą. Pierwszym a zarazem najsłynniejszym przykładem derogacji było nie przystąpienie przez Wielką Brytanię, Szwecję i Danię do Unii Monetarnej. Kraje te do tej pory nie zastąpiły swoich walut narodowych euro.
Harmonizacja prawa – proces zmniejszania różnic czyli przybliżania (dostosowywania) przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich UE, tak, aby pozwalały na jak najbardziej sprawne działanie wspólnego rynku.

Nadrzędność prawa UE – prawidłowo wydane, bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa UE są nadrzędne w stosunku do wszelkich przepisów prawa krajowego państw członkowskich. W przypadku gdy okazuje się, że jakiś przepis prawa kraju członkowskiego jest sprzeczny z aktem unijnym, to zostaje on uchylony niezależnie od tego, czy obowiązywał on przed czy też po uchwaleniu aktu UE (w tym przypadku stać się tak mogło w wyniku błędu legislacyjnego.
Porządek prawny Wspólnot jest na bieżąco uzupełniany o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości. Dzięki temu orzecznictwu wypracowane zostały podstawowe zasady prawne: pewności prawnej, proporcjonalności działań do celu, zgodności aktów administracyjnych z prawem, zakaz dyskryminacji, zasada jednakowego traktowania.
Konstrukcja organów Wspólnot Europejskich i ich wzajemne zależności są skomplikowane. Mimo, że w UE funkcjonuje Rada Unii Europejskiej nazywana też Radą Ministrów UE oraz Parlament Europejski, podział władzy w UE jest bardziej złożony niż mogłoby to wynikać z tych dość złudnych nazw. Przypomnijmy, że podstawowe instytucje UE biorące udział w procesie prawotwórczym to Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisja Europejska, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, COREPER. Funkcje kontrolne sprawują przede wszystkim Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich oraz Europejski Trybunał Rewidentów Księgowych (Trybunał Obrachunkowy). Wpływ polityczny na prawotwórstwo w UE wywiera także Rada Europejska oraz pośrednio państwa członkowskie.
W UE istnieją różne procedury prawotwórcze łączące w sobie uprawnienia poszczególnych organów i pozwalające wypracować konkretne akty i decyzje prawne. Podstawowe to: procedura konsultacji, procedura współdecydowania, procedura współpracy instytucjonalnej oraz procedura zgodności.

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Unia Europejska- struktura i zadania

Spis treści:
1. Unia Europejska
2. Historia Unii Europejskiej
2.1 Filary UE
2.2 Kalendarium
3. Struktura Instytucjonalna UE
3.1 Rada Europejska
3.2 Parlament Europejski
3.3 Rada Unii Europejskiej
3.4 Komisja Eur...

Edukacja europejska

Dlaczego Unia Europejska ??

Czemu służy Unia Europejska? Dlaczego i w jaki sposób została stworzona? Jak funkcjonuje? Czego już dokonała dla swoich obywateli i jakie nowe wyzwania przed nią stoją? Jakie są niezbędne zmiany, które należy wprowadzić w związku z roz...

Wiedza o społeczeństwie

Unia Europejska - najważniejsze informacje

UNIA EUROPEJSKA - European Union
Unia, rozumie się jako scalanie narodów, państw, potencjałów gospodarczych, rynków i w ostatecznym efekcie pojedynczych osób różnej narodowości i przynależności państwowej. W wyniku integracji ludzie...

Wiedza o społeczeństwie

Unia Europejska.

I. Historia integracji europejskiej

1. Idea

Koncepcje zjednoczonej gospodarczo i politycznie Europy pojawiały się już w minionych stuleciach. Jednakże dopiero w okresie międzywojennym XX wieku idea integracji europejskiej nabi...

Wiedza o społeczeństwie

Czym jest unia Europejska

CZYM JEST UNIA EUROPEJSKA?

Pojęcie Unii Europejskiej jest trudne do zdefiniowania. Jest to organizacja tworzona na bazie Wspólnot Europejskich – in statu nascendi (w fazie poczęcia) – nie ma podmiotowości w prawie międzynarodowym,...

Edukacja europejska

Unia Europejska.

POJĘCIE I ZAKRES INTEGRACJI

1. Powstanie Unii Europejskiej.
Trzeba było dwóch wojen światowych, żeby Europejczycy zaczęli myśleć o swojej jedności w inny sposób niż w przeszłości. Demokratyczne rządy zachodnie, zdecydo-wan...