Funkcja cen
Praca kontrolna z Ekonomii.
Temat pracy:
„Cena i jej funkcje”.
Cena jest to cokolwiek, z czego dany podmiot musi zrezygnować w zamian za jednostkę zakupionego lub spożytego dobra lub usługi. Najczęściej cena wyrażona jest w pieniądzu ( pln ), cena produktu kształtowana na rynku ściśle związana jest z jego wartością, jaką przedstawia on dla konsumenta.
Ceny dóbr i usług powstają na rynku. Przedmiotem badań ekonomii nie są ceny absolutne, ale stosunek wzajemny cen różnych dóbr czyli tzw. Ceny relatywne. Są one podstawowym parametrem jakim kierują się producenci i konsumenci przy podejmowaniu następujących decyzji:
- producent będzie wytwarzał te towary, których cena jest dla niego korzystna, czyli cena będzie wyznaczać kierunki produkcji,
- nabywca, będzie kupował takie towary lub usługi, które najmniejszym stopniu będą zmuszały do rezygnacji z innych dóbr lub usług. Ceny będą więc decydowały o kierunkach konsumpcji.
Ceny informują wszystkich uczestników wymiany, czy dokonany przez nich wybór jest korzystny.
Informacyjna funkcja ceny – cena wyrażając wartość wymienną różnych towarów i usług informuje o alternatywach wyboru. Konsument na podstawie porównania cen towarów i usług ocenia, jaką część rozporządzalnego dochodu może przeznaczyć na nabycie każdego z nich. Cena informuje producenta o opłacalności produkcji: zależy ona od cen czynników produkcji i cen wyrobów gotowych. Te informacje znajdują ostatecznie wyraz w strukturze popytu na środki konsumpcji i czynniki produkcji oraz w strukturze produkcji. Alokacyjna funkcja ceny – ceny wyrobów gotowych informują producentów o opłacalności produkcji, a ceny czynników produkcji – o kosztach produkcji. Dążąc do maksymalizacji zysków producenci nabywają takie czynniki produkcji, których ceny umożliwiają wytwarzanie przy najniższych kosztach. Jednocześnie podejmują produkcję takich wyrobów, które zapewniają najkorzystniejszą relację ceny sprzedaży do kosztów ich produkcji. W ten sposób ceny powodują, że zasoby produkcyjne znajdują zastosowanie tam, gdzie mogą przynieść najlepsze efekty.
Cena jako równoważenie popytu i podaży – w warunkach swobody kształtowania się cen są one czynnikiem powodującym równoważenie się popytu i podaży. Wzrost ceny ogranicza popyt i zwiększa podaż i odwrotnie – spadek ceny zwiększa popyt i ogranicza podaż. Wynikiem tych zmian jest stała tendencja do równoważenia rynku, równoważenia popytu i podaży. Redystrybucyjna funkcja ceny – sygnalizuje możliwości wyboru. Z chwilą, kiedy wybory zostały dokonane, tzn. gdy zakupiono rożne dobra konsumpcyjne, czynniki produkcji, podjęto produkcję i sprzedaż towarów i usług, ceny wpływają na kształtowanie się dochodów realnych. Wzrost cen artykułów konsumpcyjnych powoduje zmniejszenie dochodów gospodarstw domowych. Jednocześnie – innych warunkach nie zmienionych – następuje zwiększenie dochodów producentów tych artykułów.