Funkcje i formy handlu detalicznego

Handel detaliczny – to ostatnie ogniwo w kanale dystrybucji który łączy producenta i konsumenta. Handel detaliczny oferuje zróżnicowane towary, produkowane przez różnych wytwórców, w miejscach najbardziej dogodnych dla konsumentów.

Funkcje:
- zakup towarów – zespół działań związanych z nawiązaniem współpracy z dostawcami, negocjowaniem warunków dostaw i zapłaty, oraz z realizacją dostawy zakupionych towarów. Prawidłowo przebiegający proces zakupu warunkuje właściwy przebieg sprzedaży i dobrą gospodarkę zapasami. Wynika to z faktu, że między zakupem, sprzedażą i zapasami występują bardzo silne więzi
- sprzedaż towarów – to najważniejsza funkcja przedsiębiorstwa handlowego. Jest ona źródłem jego zysku. Wszystkie podejmowane w przedsiębiorstwa działania mają jeden cel czyli zwiększenie sprzedaży. Te działania dotyczą m.in. sposobu i zakresu obsługi nabywców w punktach sprzedaży detalicznej czyli form sprzedaży
- zapasy towarów – warunkiem prawidłowego procesu sprzedaży jest posiadanie
zapasów towarowych pozwalających na utrzymanie ciągłości sprzedaży przy zapewnieniu konsumentom możliwości dokonywania wyboru kupowanych towarów. Zapasy są więc rezerwami towarów, dzięki którym nie wystąpią przerwy w sprzedaży i dzięki którym klienci zgodnie ze swoimi życzeniami mogą wybrać jeden z kilku oferowanych im towarów
Formy handlu detalicznego różnią się między sobą organizacją procesu sprzedaży , charakterem lokalizacji punktów sprzedaży, stosowanymi metodami sprzedaży, asortymentem sprzedawanych towarów oraz wielkością. Ze względu na charakter kontaktów konsumenta ze sprzedawcą dokonuje się podziału handlu detalicznego na handel stacjonarny, ruchomy i wysyłkowy.

Formy :
- handel stacjonarny – obejmuje obiekty na stałe zlokalizowane w określonym miejscu, zawsze dostępnym dla klienta w pewnym jednoznacznie oznaczonym czasie. Zapewnia konsumentowi stałą możliwość zakupu w jednym miejscu, do którego klient się przyzwyczaja, nabiera zaufania do jakości oferowanych tam towarów. Handel stacjonarny występuje w postaci handlu skoncentrowanego i w postaci rozproszonej.
☺- skoncentrowany- to ośrodki handlowe, centra handlowe oraz handel drobnodetaliczny
☺- rozproszony- to ▫handel drobnoddetaliczny,
▫ handel wielkopowierzchniowy czyli domy towarowe, domy handlowe, super markety, hipermarkety, cash & carry
▫ handel sklepowy czyli sklepy powszechne, ogólnospożywcze, branżowe,
specjalistyczne, spożywczo-przemysłowe, popularne
- handel ruchomy – dociera do konsumenta wszędzie tam, gdzie jest to najbardziej dogodne w danym momencie dla klienta. Przy tej formie handlu „sklep przychodzi do klienta”. Dzielimy na:
☺- akwizycje
☺- handel uliczny
☺- obwoźny
☺- obnośny
- handel wysyłkowy – oferuje towary „na odległość” pozwalając jednak na dogodniejsze dokonywanie zakupów, a szczególnie na ograniczanie czasu zakupów. Dzielimy na:
☺- telezakupy
☺- za pośrednictwem poczty

Dodaj swoją odpowiedź
Podstawy przedsiębiorczości

Wymiana towarowa w handlu zagranicznym

1. Co to jest handel?

1.1 Historia handlu.
Historia międzynarodowego handlu ma już kilka tysięcy lat. Od zarania cywilizacji w miastach dorzeczy Tygrysu i Eufratu funkcjonowali kupcy którzy kupowali i sprzedawali różne towary, tra...

Finanse i bankowość

Formy finansowania małych i srednich przedsiębiorstw

1. Ogólne zagadnienia dotyczące sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.

1.1 Pojęcie przedsiębiorstwa i jego podstawowe klasyfikacje.

Pojęcie p r z e d s i ę b i o r s t w o w odmiennych znaczeniach występuje w...

Marketing

Ekonomika przedsiębiorstw

1.NIEZBĘDNE DOKUMENTY I CZYNNOŚCI REJESTRACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ OSOBY FIZYCZNEJ, SPÓŁEK OSOBOWYCH I KAPITAŁOWYCH.
1.osoba fiz.-wpis do ewidencji gospodarczej. Pozostali KRS.
2.Rejestracja w Urzędzie statystycznym(regon)
3...

Ekonomika handlu

Działalność handlowa

1. Handel polega na nabywaniu towarów w celu ich dalszej odsprzedaży. Cena sprzedaży towarów jest większa od ceny ich zakupu. Różnica między cenami stanowi marżę handlową,która pozwala na pokrycie kosztów ponoszonych przez przeds...

Ekonomia

Ściąga z ekonomii.

Fazy działalności produkcyjnej Produkcja-proces wytwarzania dóbr materialnych nazywanych produktami lub wyrobami gotowymi Fazy działalności: planowanie marketingowe, zaopatrzenie i materiałka, proces produkcji, zbyt wyrobów Technologia-szczeg...