Popyt usług transportowych

Popyt na przewozy transportem samochodowym. Pozytywne cechy produkcji usługowej transportu samochodowego powodują że przy danej liczbie mieszkańców, ich aktywności społecznej i zawodowej oraz przy danej wielkości produkcji towarowej i jej strukturze rodzajowej; duża część potrzeb przemieszczania ukierunkowana jest właśnie tą gałęzią transportu. Istnieją jednak 2 cechy niekorzystne, które w istotny sposób ograniczają bądź eliminują to zapotrzebowanie. Są to:
- wysokie koszty jednostkowe wytwarzania usługi
- mała zdolność osiągania w danej jednostce czasu dużego potencjału przewozowego
Skala i możliwości dopasowania własnej oferty usługowej do rozpatrywanego popytu jest głównym czynnikiem kształtującym wielkość potencjału przewozowego i ewentualne działania inwestycyjne. Czynnik ten jest dodatkowo korygowany:
- instrumentami polityki transportowej Np. koncesjami na przewozy
- skalą konkurencji rynkowej
- możliwościami osiągnięcia względnie wysokiej jakości świadczonych usług przewozowych.
W transporcie samochodowym ładunków specyfika popytu występuje szczególnie w produkcji: przemysłowej, rolnej, leśnej, handlowej, budowlanej, łączności, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
Popyt na przewozy transportem kolejowym. Popyt na przewozy osób koleją wykazuje silną zależność od charakteru obszaru, który obsługuje oraz od gęstości zaludnienia. W dużych miastach kolej ma znaczny udział w obsłudze dojazdów do pracy. Potrzeby te są skoncentrowane w czasie i przestrzeni. Inne cele przewozów związane są z nauką i zakupami i wykazują także tendencje rosnącą w dużych miastach. Mając na uwadze cele jakim służy zaspokojenie kolejowych potrzeb przewozowych oraz charakter i odległość przewozu, przy czym kolej coraz skuteczniej dopasowuje swoją ofertę przewozową. Obecnie występuje następująca segmentacja rynku: przewozy : międzynarodowe, ekspresowe, pospieszne międzyregionalne, regionalne i międzyregionalne, aglomeracyjne. Przewozy ładunków podlegają segmentacji wg następujących zunifikowanych technologii: przewozy: masowe do masowych odbiorców, masowe do odbiorców niewielkich partii ładunków, kontenerowe i multimodalne, niemasowe.
Popyt na przewozy transportem wodnym. Popyt na przewozy żeglugą śródlądową. Czynniki wpływające na przewozy drogami wodnymi można podzielić na dwie grupy tj.:
- czynniki o oddziaływaniu bezpośrednim np. koszty transportu, cechy specyficzne taboru i sieci transportowej.
- czynniki o oddziaływaniu pośrednim np. nakłady niezbywalne na rozwój i funkcjonowanie tej gałęzi, zużycie zasobów naturalnych i wpływ na środowisko oraz powiązanie z gospodarka wodną.
Rozwój transportu i towarzyszące temu zmiany technologiczne przewozu i będący jego efektem zmian wielkości i struktury, są przyczyną zachodzących na przestrzeni lat zmian po stornie popytu jak i podaży usług przewozowych. Wymienione czynniki pośrednie i bezpośrednie są wzajemnie ze sobą powiązane i od siebie uzależnione co powoduje, iż zmiany z jednej z dróg wywołują reakcję łańcuchową.
Popyt na przewozy transportem morskim. Popyt na przewozy transportem morskim odzwierciedlają rozmiary zapotrzebowania w określonym przedziale czasowym na usługi transportu morskiego w rożnych segmentach jego rynku. Popyt na usługi transportowe drogą morską cechuje znaczne rozproszenie czasowe, przestrzenne i asortymentowe.
Popyt na morskie przewozy w dużej mierze stanowi pochodną rozwoju i integracji międzynarodowej wymiany towarowej i transportu. Odzwierciedlaniem zgłaszanego pod adresem tej gałęzi popytu wyraża się on dwojakim charakterem:
- popytem pierwotny, głównym, zgłaszanym przez właścicieli i gestorów ładunków przeznaczonych do przemieszczania
- popytem wtórnym, komplementarnym względem popytu głównego zgłaszanym przez przewoźników lądowych i morskich.
Popyt główny wynika z potrzeb zapleczy portowych i ma charakter przestrzenny i przedmiotowy.
Popyt na przewozy transportem powietrznym. Pojęcie popytu na przewozy lotnicze można określić zapotrzebowanie zgłaszane na to usługi na rynku przewozowym w danym okresie. O ile potrzeby mają charakter nieograniczony o tyle ograniczona jest możliwość ich zaspokojenia. Rozróżnia się dwa rodzaje :
- popyt potencjalny przez który rozumie się naturalne zapotrzebowanie na dobro lub usługę.
- popyt efektywny, realny prze który rozumie się zdolność zakupu dobra lub usługi w określonym czasie przez określoną liczbę kupujących.
Popyt na transport lotniczy oraz popyt na każde dobro odznacza się pewną elastycznością celowy i dochodowy. Elastyczność popytu jest miarą stopnia w jakim wielkość popytu reaguje na zmiany jednego z wpływających na niego czynników.
Podaż to możliwość wyprodukowania danej usługi. Największe możliwość produkcyjne posiada transport samochodowy ze względu na najlepiej rozwinięte zaplecze infrastrukturowe.


Dodaj swoją odpowiedź
Logistyka

Kierunki rozwoju europejskiego transportu na tle działalności społeczno-gospodarczej

CAŁOŚĆ PRACY (Z WYKRESAMI, TABELAMI) W ZAŁĄCZNIKU

WSTĘP 5
1. MIEJSCE TRANSPORTU W GOSPODARCE NARODOWEJ 7
1.1. Typologia transportu 7
1.2. Miejsce transportu w Polskiej Klasyfikacji Działalności 13
1.3. Związki gospo...

Turystyka i rekreacja

Ekonomika turystyki-wykłady AWF

Przesłanki rozwoju i upowszechniania się turystyki: *cywilizacja (ułatwienie,śr.masow prz, wykształcenie) *urbanizacja (rozwój miast) *mobilność (rozwój transportu) *czas wolny *siła nabywcza ludności (fundusz konsumpcji swobodnej) *środ...

Ekonomia

Międzynarodowe stosunki gospodarcze - wykłady.

WYKŁAD1
MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI GOSPODARCZE.
Naukę o międzynarodowych stosunkach gospodarczych należy traktować jako teorię ekonomii. Przedmiotem tej dyscypliny są zasady i mechanizmy rządzące tą gospodarką narodową.
W gospo...

Logistyka

Zarządzanie transportem w przedsiębiorstwie

1.Wstęp


Reguły gospodarki rynkowej i coraz ostrzejsza konkurencja zmuszają przedsiębiorstwa do poszukiwania sposobów obniżki kosztów działalności gospodarczej. Konieczność redukcji kosztów dotyczy również gospodarki trans...

Socjologia

Działy socjologi, człowiek jako istota społeczna; typologia grup społecznych, rodzina

Współczesną socjologie dzielimy na dwa działy:
1. Ogólnoteoretyczna, dzielimy ją na teorie:
-Zmian społecznych (poszukuje głównych czynników sprawczych zmian, jakie zachodzą w społeczeństwie np. jakościowe, ilościowe. Ma dwa w...