Opakowania

Produkty będące przedmiotem wymiany towarowej winny być zaopatrzone w odpowiednie znaki - nośniki niezbędnych informacji. Są one potrzebne zarówno w sferze obrotu, jak i użytkowania. Opakowania jednostkowe, które bezpośrednio dostają się w ręce nabywcy, muszą być odpowiednio oznakowane celem poinformowania go o cechach i właściwościach nabywanego towaru.
Na określenie wszystkich czynności związanych ze znakowaniem opakowań, etykietowaniem, banderolowaniem oraz stosowaniem różnych form i technik oznaczeń na zawieszkach i naklejkach i innych akcydensach opakowaniowych używa się w krajach zachodnich terminu labeling.
Znaki na opakowaniach jednostkowych lub na akcydensach opakowaniowych określają własności produktu, jego cechy handlowe, sposób postępowania z samym produktem i z opakowaniem zarówno w czasie jego przechowywania, jak i użytkowania. Znak na opakowaniach jednostkowych może być wyrażony w formie litery, cyfry, symbolu umownego, rysunku, napisu, barwy lub zestawu tych form.
Przy znakowaniu opakowań jednostkowych stosujemy:
- znaki zasadnicze- umożliwiające identyfikację wyrobu i producenta,
- znaki informacyjne - informujące o niektórych cechach wyrobu i opakowania; umożliwiają one bliższe rozpoznanie właściwości i przydatności wyrobu, -znaki niebezpieczeństwa - wyrażające ostrzeżenie; zwracają one uwagę, że niezastosowanie się do nich może zagrażać bezpieczeństwu osób, otoczeniu lub produktowi,
- znaki manipulacyjne- określające sposób obchodzenia się z towarem lub jego opakowaniem w czasie wszelkich manipulacji związanych z przechowywaniem, przemieszczaniem i użytkowaniem,
- znaki reklamowe - mające na celu przede wszystkim zachęcenie do kupna danego towaru,

Na znaki zasadnicze składają się:
- nazwa wyrobu - powinna wyrażać nazwę handlową użytkową lub chemiczną wyrobu, np. cukier, mydło,
- znak firmowy - powinien wyrażać pełną lub skróconą nazwę zakładu wytwórcy lub zakładu pakującego, z ewentualnym podaniem jego adresu.
- zastosowanie wyrobu - znak powinien określać zastosowanie wyrobu, jeśli nie wynika ono z jego nazwy (np. środek owadobójczy),

Na znaki informacyjne składają się:
-gatunkowość wyrobu - znak powinien określać gatunek lub klasę jakości wyrobu i powinien być umieszczony obok nazwy wyrobu,
- znaki dotyczące jakości i bezpieczeństwa wyrobu - powinny być wyrażone odpowiednimi symbolami rysunkowymi,
- skład wyrobu - znak określa zasadnicze składniki wyrobu lub niektóre z nich. Skład leków należy podawać w nomenklaturze łacińskiej z ilością poszczególnych składników obok nazwy,
- numer serii produkcyjnej - powinien oznaczać zapisaną w sposób umowny ilość wyrobu wytworzoną w określonym czasie i miejscu,
- ilość wyrobu - znak powinien określać masę netto, objętość lub liczbę sztuk w opakowaniu jednostkowym,
- kraj pochodzenia wyrobu - znak ten powinien wyrażać pełną lub skróconą nazwę kraju, w którym wyrób został wytworzony,
- sposób użycia - znak określa sposób postępowania przy użytkowaniu bądź dawkowaniu wyrobu,
- data produkcji lub pakowania - znak powinien określać wyrażoną zwyczajowo lub w sposób umowny datę wyprodukowania wyrobu,
- termin przydatności do spożycia -znak określa datę, do której gwarantuje się zachowanie jakości wyrobu nie podlegającą przedłużeniu,
- data ważności - znak powinien określać datę, do której gwarantuje się zachowanie odpowiedniej jakości wyrobu.

Znaki niebezpieczeństwa umieszczane są w postaci czarnych rysunków na barwnym tle. Norma PN-90/79251 określa znaki:
- materiały wybuchowe, - materiały ciekłe zapalne, - materiały stałe zapalne,
- materiał promieniotwórczy, - materiały żrące,
- upośledzenie sprawności psychofizycznej - stosowany na opakowaniach jednostkowych leków,
- środek odurzający - znak w postaci podwójnego czerwonego skośnego paska, przebiegającego od górnego lewego kąta etykiety lub opakowania do prawego dolnego kąta,
- wyłącznie dla zwierząt - znak w postaci zielonego skośnego paska od dolnego lewego kąta etykiety lub opakowania do górnego prawego kąta napisu "wyłącznie dla zwierząt".

Znaki manipulacyjne występują na opakowaniach jednostkowych w formie takich samych rysunków, jak na opakowaniach zbiorczych (według normy PN-85/O-79252). Ponadto spotyka się znak "tu otwierać" wyrażony napisem lub symbolem graficznym (nożyczki).
Przepisy mówią również o rozmieszczaniu znaków na opakowaniu jednostkowym, sposobie ich umieszczania, wielkości, barwie i trwałości oraz o estetyce.

Opakowania hermetyczne- pakowanie próżniowe pozwala osiągnąć dobre rezultaty przy dystrybucji wyrobów: przedłuża okres przechowywania produktów
oraz zmniejsza spadek jego wagi na skutek wysuszenia.

Opakowania aerozolowe z blachy aluminiowej lub szkła, zaopatrzone w urządzenia do rozpylania, są bardzo wygodne w użytkowaniu. Gaz wypełniający te opakowania musi być chemicznie podobny do rozpylanego wyrobu i nie może szkodzić środowisku.

W opakowaniach transportowych szczególną rolę spełniają różne rodzaje kontenerów i pojemników. Kontenery służą przewozu towarów opakowanych lub nie opakowanych. Umożliwiają transport towarów w opakowaniach jednostkowych i zbiorczych. Pojemniki poza funkcją transportową spełniają także funkcję składową i ekspozycyjną.
Stosowanie kontenerów i pojemników ma wiele zalet:
-umożliwia obniżenie kosztów opakowań transportowych przy równoczesnym podniesieniu jakości towarów i estetycznych walorów opakowań bezpośrednich,
-zmniejsza straty wynikające ze zniszczenia towaru w transporcie,
-obniża koszty transportu ze względu na możliwość przemieszczania towarów w odkrytych i tanich środkach transportu,
-ułatwia czynności spedycyjne, składowe i kontrolne.

Dużą rolę odgrywają także palety służące do układania na nich określonej liczby wielofunkcyjnych pojemników, takich jak: skrzynki, pojemniki z tworzywa sztucznego oraz z drutu. Jest to tzw. paletyzacja, która ułatwia składowanie i transport towarów.

Dodaj swoją odpowiedź
Makroekonomia

Opakowania

1.Podstawowe pojęcia opakowania.

*Opakowanie produktu, chroni informuje czy promuje.

Opakowanie stanowi ważny składnik produktu.
Chroni towar przed zniszczeniem, zapewnia jego atrakcyjny wygląd i dostarcza klientowi infor...

Materiałoznawstwo

Opakowania w przemyśle spożywczym

Charakterystyka opakowań



Pakowanie żywności (napełnianie, zamykanie, porcjowanie, formowanie, owijanie) jest zwykle końcowym etapem procesu technologicznego. Pakowanie żywności ma na celu najczęściej zabezpieczenie żywno...

Marketing

Marketingowa rola opakowania.

WSTĘP

Wiele produktów, które spotykamy w życiu codziennym wręcz trudno wyobrazić sobie bez opakowania. Życie każdego człowieka nieodłącznie związane jest z wszelkiego rodzaju butelkami, kartonami, puszkami czy torebkami. One prz...

Marketing

Projekt opakowania spozywczego na przykładzie

Rola opakowania na podstawie wybranego produktu:

Wiele produktów, które spotykamy w życiu codziennym wręcz trudno wyobrazić sobie bez opakowania. Życie każdego człowieka nieodłącznie związane jest z wszelkiego rodzaju butelkami, ...

Logistyka

OPAKOWANIA - OMOWIENIE ZAGADNIEN

Opakowania

1)FUNKCJE OPAKOWAŃ
2)WEDŁUG CZEGO DZIELIMY OPAKOWANIA
3)ZALETY WYTWORÓW PAPIERNICZYCH
4)RODZAJE PAPIERÓW PAKOWYCH
5)PAPIERY TYPU PERGAMINÓW
6)PAPIERY USZLACHETNIANE
7)FORMY KONSTRUKCYJNE OPAKOWAŃ PA...

Marketing

Przechowywanie, magazynowanie, opakowania, oznaczenia i transport towarów.

Opakowania towarów
Opakowanie - to wyrób, który stanowi dodatkową warstwę zewnętrzną określonego towaru, mając chronić go, ułatwić przemieszczanie, magazynowanie, jak i sprzedaż i użytkowanie oraz ma oddziaływanie na wyobra...