Proces warunkowania klasycznego

Proces warunkowania klasycznego niesie za sobą konsekwencje pojawienia się fobii (silnego lęku przed sytuacjami, przedmiotami lub zjawiskami, związany z unikaniem przyczyn go wywołujących). Znany naukowiec John Watson wraz ze swoją asystentką Rosalie Rayner dokonał eksperymentu warunkowanie emocji na jedenastomiesięcznym chłopcu, któremu to przynoszono do zabawy białego szczura, a potem za jego plecami uderzano w metalową sztabę. Reakcją dziecka było wzdrygnięcie i płacz. Po kilku próbach dziecko już na widok samego białego szczura płakał. Kolejno po warunkowaniu emocjonalnym, jaki objawiał się strachem nastąpiło warunkowanie zachowania – dziecko zaczęło uciekać na widok szczura. Doświadczenie Watsona doskonale obrazuje proces, w którym powstaje fobia. By dokonać przeciwwarunkowania uczennica Watsona (Mary Coven Jones) przeprowadza kolejny eksperyment, w którym połączyła lęk z reakcją przeciwną – wywołującą radość prowadząc w ostateczności do zaniku reakcji lęku. Z tego więc wynika, że technika ta polega na zestawieniu bodźca wywołującego np. strach z bodźcem wywołującym stan relaksacyjny wynikiem czego jest utrata zdolności wywoływania niepożądanych reakcji przez pierwszy z bodźców.
Metodą pomocną w eliminowaniu niepożądanych reakcji jest metoda wygaszania, czyli stopniowego osłabienia skojarzenia między bodźcem a reakcją. Wiemy, że większość lęków to reakcja na bodźce, które były początkowo obojętne. Niestety może mieć miejsce sytuacja, w której organizm po wygaszeniu reakcji znów napotka na bodziec warunkowy, który wywoła niepożądaną reakcję warunkową i będziemy mieli do czynienia z samorzutnym odnowieniem. By redukować lęk foniczny poznajemy dwie zasady wygaszania reakcji. Jedną z nich jest zatapianie. Metoda ta niestety nie należy do przyjemnych. Polegająca na odwrażliwianiu i modelowaniu, które jest niczym innym jak pokazywaniem klientowi lękotwórczego bodźca do momentu wygaśnięcia jego reakcji. Kolejną metodą jest systematyczne odwrażliwianie zwana inaczej systematyczną desensytyzacją polegająca na stopniowym pokazywaniu klientowi, który jest w stanie relaksacji coraz bardziej lękotwórczych bodźców. Metoda ta jest techniką bardzo skuteczna.

Bibliografia:
http://psychowiedza.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=14:behawioryzm&catid=8:nurty-w-psychologii&Itemid=3
http://www.from.okay.pl/goral/downstrona/pojecie.htm

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Psychologia - pytania i odpowiedzi

1. JAKIE METODY BADAŃ STOSOWANE SĄ W PSYCHOLOGII?

I. Eksperyment – oznacza, że badacz rozmyślnie izoluje i zmienia jeden czynnik zw. Zmienną niezależną tak by móc zmierzyć lub zaobserwować wpływ tej zmiany na inny czynnik – z...

Psychologia

Psychologia - pytania z egzaminu

2. Co to jest neuron czuciowy?
Neurony czuciowe przekazują do mózgu, info. o zmianach w otoczeniu, dostarczone przez oczy, uczy, nos, skórę itd..

4. Scharakteryzuj bodziec wzrokowy
Bodźcem dla zmysłu wzroku jest zmiana otocz...

Psychologia

Uczenie się i nauczanie - pamięć.

Uczenie się we właściwym sensie tego słowa odnosi się do tych form zachowania, które są zaprogramowane w wyniku uczenia się. Prototypem elementarnego uczenia się, które jeszcze w znacznym stopniu wykorzystuje reakcje wrodzone, jest warunko...

Psychologia

Uczenie - Procesy uczenia

Uczenie
Procesy uczenia

Badaniami nad uczeniem zajmowali się behawioryści (Pawłow i inni)

Uczenie się to każda stosunkowo trwała zmiana w zachowaniu, myślach i uczuciach jednostki (człowieka lub zwierzęcia) będąca ...

Pedagogika

Pedagogika resocjalizacyjna

WYCHOWANIE ? to proces celowego, świadomego kształtowania ludzkich zachowań, postaw, ról społecznych i osobowości zgodnie z wcześniej założonym ideałem pedagogicznym, który chcemy ukształtować w toku wychowania.

PEDAGOGIKA RESO...