Uczenie - Procesy uczenia

Uczenie
Procesy uczenia

Badaniami nad uczeniem zajmowali się behawioryści (Pawłow i inni)

Uczenie się to każda stosunkowo trwała zmiana w zachowaniu, myślach i uczuciach jednostki (człowieka lub zwierzęcia) będąca rezultatem przeszłego doświadczenia.

Warunkowanie klasyczne.

Jest to proces uczenia się za pośrednictwem którego bodziec początkowo neutralny zaczyna wiązać się z określoną reakcją fizjologiczną czy emocjonalną jakiej wcześniej nie wywoływał.
Mechanizmy warunkowania klasycznego odkrył Pawłow, który badając trawienie u psów zauważył, że często zaczynały wydzielać one ślinę zanim jeszcze zobaczyły one pokarm np. na widok laboranta, który je karmił lub nawet na odgłos jego kroków.
Pawłow wywnioskował, że zachodzi tu rodzaj jakiegoś uczenia się sprawiającego, że reakcja początkowo wywoływana przez bodźce skojarzone z pokarmem.
Reakcja wydzielania przez psa śliny na widok pokarmu została nazwana przez Pawłowa odruchem bezwarunkowym czyli takim którego organizm nie musi się uczyć (mruganie powiek, odruch kolanowy).
Następnie przeprowadzono eksperyment gdzie przed podaniem pokarmu psu dzwonił dzwonek.
Tego typu bodziec Pawłow nazwał bodźcem warunkowym a wydzielanie śliny na dzwonek – reakcją warunkową.

Bw (dzwonek)
Rw (wydzielanie śliny)
Bb (pokarm) Rb (jedzenie)


Bw – bodziec warunkowy
Bb – bodziec bezwarunkowy
Rw – reakcja warunkowa
Rb – reakcja bezwarunkowa
Linia przerywana oznacza, że dany związek nie istniał przed uczeniem się, ta reakcja została utworzona w toku warunkowania.

Reakcja warunkowa i bezwarunkowa wytworzy się i utrwali gdy:
1. W tym samym czasie nastąpi styczność bodźca warunkowego i bezwarunkowego.
2. Musi być powtarzalność sytuacji w której występują obydwa bodźce.

Pawłow wyróżnia następujące odruchy bezwarunkowe:
odruch pokarmowy
odruch orientacyjny
odruch obronny
odruch płciowy

Uczenie się może znajdować się w różnych fazach. W fazie nabywania reakcji prawdopodobieństwo wykonania Rw w kolejnych próbach wzrasta.
Kiedy po wytworzeniu się odruchu przestaje się go wzmacniać nastąpi proces wygasania reakcji warunkowej.
Generalizacja bodźca polega na tym, że reakcję warunkową może wywołać nie tylko określony bodziec stosowany w toku jej wytwarzania, lecz również inne bodźce podobne do niego.
Różnicowanie jest mechanizmem sprawiającym, że nowy bodziec podobny do starego jest od niego odróżniony i reakcja warunkowa nie nastąpi.


Warunkowanie instrumentalne (warunkowanie sprawcze)

Polscy: Konorski, Miller
Amerykańscy: Skinder, Thorndike

Przez warunkowanie instrumentalne jednostka uczy się, które z jaj zachowań przynoszą korzystne, a które niekorzystne zmiany w środowisku.

Thorndike badał zachowanie głodnych kotów w skrzynce problemowej.

Ri Bb Rb
(naciśnięcie dźwigni) (pokarm) (jedzenie)

Reakcja instrumentalna wykonywana jest w jakiejś sytuacji bodźcowej. Reakcjami instrumentalnymi danego organizmu mogą być tylko te, które istnieją w jego repertuarze ruchowym (ruch ręką, nogą).

Skiner wyróżnia zachowania emitowane spontanicznie i zachowania reaktywne.
Zachowania reaktywne wywoływane przez określone bodźce (Rb Pawłowa)
Zachowania spontaniczne tylko ruchy mięśni prążkowanych naszych kończyn i narządów mowy

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Uczenie się i nauczanie - pamięć.

Uczenie się we właściwym sensie tego słowa odnosi się do tych form zachowania, które są zaprogramowane w wyniku uczenia się. Prototypem elementarnego uczenia się, które jeszcze w znacznym stopniu wykorzystuje reakcje wrodzone, jest warunko...

Dydaktyka

Dydaktyka, zadania dydaktyki, kształcenie się, uczenie się, samokształcenie, wykształcenie.

Dydaktyka – ([gr.]-‘didacticos’ – „pouczający”, ‘dasco’ – „uczeń”). Nie używamy wówczas terminu „dydaktyka”, zajmowano się metodami nauczania. W starożytności istniały 2 metody:
- metoda sokratejska - składała...

Dydaktyka

Uczenie się

Każdy człowiek ma prawo do tego, żeby w pełni rozwinąć swój umysł i swoje zdolności. Coraz wyraźniej zdajemy sobie sprawę, że rozwój jednostki i społeczeństw zależy od oświaty, od jakości nauczania i uczenia się.
Potrzeby lud...

Psychologia

Przedstaw proces uczenia się i praw rządzących tymi procesami

Uczenie się to zdobywanie wiedzy, przyswajanie sobie jakichś wiadomości lub umiejętności. Poprzez naukę zdobywamy doświadczenie w jakiejś dziedzinie. Potrafimy wyciągać wnioski z cudzych błędów i tym samym nie popełniać podobnych we w...

Psychologia

Emocje i procesy emocjonalne

Emocje i procesy emocjonalne



Źródłem emocji i uczuć jest obiektywnie istniejąca rzeczywistość. Człowiek odzwierciedlając otaczającą go rzeczywistość ustosunkowuje się do niej, cieszy się, martwi, kocha, smuci, gniew...