Akty administracyjne
37. Akty administracyjne (93-95 s.)Akt administracyjny to wydawany w postępowaniu administracyjnym jednostronny władczy akt woli organy administracji publicznej, rozstrzygający w całości konkretną sprawę co do istoty, skierowany do oznaczonego adresata. A.A. są związane z działalnością organków administracji publicznej – z prawnego punktu widzenia – polega w dużej mierze na wydawaniu decyzji załatwiających różne konkretne sprawy, należące do kompetencji danego organu. Np. zezwolenie na budowę domu, decyzja Urz. Skarbowego o zwrocie nadpłaconego podatku, przyznanie prawa stałego pobytu.a.a powinien zawierać : a) oznaczenia organu administracyjnego i stron, b) treść decyzji, c) powołanie podstawy prawnej, d) uzasadnienie faktyczne i prawne, e) datę, f) pouczenie o prawie wniesienia bądź złożenia skargi do sądu administracyjnego, g) podpis i stanowisko służbowe urzędnika. Niekiedy decyzja nie wymaga uzasadnienia, np. gdy uwzględnia w całości żądanie strony. aa. charakteryzuje się następującymi cechami: 1) jest wydawany przez organ administracji publicznej, rządowej lub samorządowej. 2)przy wydawaniu aktu administracyjnego organ korzysta z posiadanych uprawnień władczych, występuję więc w stosunku do adresata jako ośrodek władzy, a nie równorzędny partner, 3) A.a. nakłada na adresata określone obowiązki lub przyznaje uprawnienia, powodując powstanie, zmianę lub zniesienie stosunku prawnego. A.A. jest więc zdarzeniem prawnym.
PODZIAŁ A.a.:aa. dzielą się na: wewn. I zewn.; Do aa. Zewn. Zaliczamy te akty, które organ adm. Publicznej kieruje do innego adresata niż podległy organ administracyjny, a więc „na zewnątrz”, poza krąg organów administracji, najczęściej do obywatela, jednostki gospodarczej, organizacji społecznej.Do a.a. WEWN. Zaliczamy akty a.a. kierowane przez org. Administracyjny (nadrzędny) do innego organu adm. (podległego). Akty te nie wychodzą poza krąg organów adm. Pozostają wewn. Adm. – Dalszym podziałem a.a. jest podział na : a) deklaratywne, b) konstruktywne.
A. dekla. Ustala w sposób wiążący, że w danej sytuacji wynikają z ustawy dla adresata obowiązki i prawa, sam jednak tych obowiązków i praw nie tworzy. A. konst. ma charakter twórczy. Tworzy on, zmienia lub uchyla stosunki prawne. Skutek prawny następuje tu więc nie z mocy samej ustawy, lecz aktu administracyjnego opartego nie z mocy samej ustawy, lecz aktu administracyjnego opartego na ustawie. Do grupy a.a. w ścisłym znaczeniu należą tylko a.a. konstruktywne, natomiast deklaratywne do nich się nie zaliczają.
A.A. można podzielić także na: a) pozytywne. B) negatywne. A. poz. Jest o akt załatwiający sprawę zgodnie z przedstawionym wnioskiem. A. negat. Jest akt, który odmawia całkowicie lub częściowo żądania strony. A.a powinien spełniać wszystkie wymagania stawiane przez ustawy i wydane na ich podstawie akty prawne ( rozporządzenia, uchwały, itd.) Wymagania te nazywane są przesłankami ważności aktu administracyjnego.
1. akt a. może być wydany jedynie na podstawie ustawy lub przepisów wykonawczych.2. a.a powinien pochodzić od właściwego organu i mieścić się w ramach jego kompetencji.3. Akt a. często może być wydany tylko po przeprowadzeniu określonego przez przepisy prawne postępowania i przy zachowaniu pewnych wymagań formalnych.MOC OBOWIĄZUJĄCA aktu adm. Nie nasuwa żadnych wątpliwości, jeśli został on wydany prawidłowo, z zachowaniem przewidzianych przez prawo wymagań. Zdarzyć się może, że przy wydaniu aktu administracyjnego wymagania te nie zostały dochowane. Taki akt adm. Jest wadliwy. Ogólnie rzecz biorąc odróżniamy wady istotne i wady nieistotne.