Teoria użytkowania i korzyści

Od czego może zależeć wybór medium w teorii użytkowania i korzyści?

Wyniki badań prowadzonych przez Katza, Blumlera i Gurevitcha po¬zwalały twierdzić, że np.:
- osoby zainteresowane sprawami publicznymi zaspokajają swe potrzeby głównie przez czytelnictwo gazet
- książki czytają raczej osoby wykształcone
- osoby o skłonnościach eskapistycznych czytają książki i chodzą do kina
- ci, którzy chcą utrzymać dobre stosunki z własną rodziną i przyjaciółmi, chodzą do kina i oglądają telewizję
Pytane o media, które zwiększają zadowolenie życiowe i poszerzają strefę własnych doświadczeń, osoby
o wykształceniu podstawowym wymieniały kolej¬no: telewizję, kino i radio, z wykształceniem średnim: kino, telewizję i książki, z wykształceniem więcej niż średnim: książki, kino i telewizję.

Audytorium w teorii użytkowania i korzyści.

Reprezentanci podejścia „użytkowania i korzyści” przeciwstawiają się koncepcji „ukłucia podskórnego”, zgodnie z którą bierne audytorium bezkrytycznie wchłania treści produkowane przez wszechpotężne środki masowego przekazu.
Twierdzą natomiast, że odbiorcy mają aktywny stosunek do własnych doświadczeń i czerpią z nich stosownie do poszukiwanych przez siebie korzyści zależnie od tego, jak postrzegają zdolność różnych mediów do zapewnienia im tych korzyści.

Od czego zależy zaspokojenie potrzeb za pomocą mediów w teorii użytkowania i korzyści?

Podejście użytkowania i korzyści koncentruje się przede wszystkim na problematyce motywacji odbiorców, których traktuje, w przeciwieństwie do H. Lasswella, jako aktywne podmioty procesu komunikowania. Zaspokojenie potrzeb za pomocą mediów zależy więc od takich zmiennych dotyczących odbiorców, jak ich: wiedza, uzależnienie, postawy, postrzeganie rzeczywistości społecznej, „porządek dzienny”, dyskusje oraz
efekty natury politycznej.
Levy i Windahl opracowując typologię aktywności audytorium, uwzględnili dwa wymiary. Pierwszym jest orientacja audytorium – ma ona charakter jakościowy i przejawia się w: selektywności, zaangażowaniu
i nastawieniu na użyteczność. Drugi to wymiar czasowy dzielący aktywność w zależności od tego, czy przejawia się przed kontaktem, w jego trakcie czy już po kontakcie ze środkiem masowego przekazu.
Palmgreen zwraca uwagę na to, że zaspokojenie potrzeb ma związek z wyborem programu, a dokonywana przez odbiorców ocena porównawcza zaspokajania potrzeb przez różne media wiąże się z wyborem medium.

Jakie są główne założenia teorii użytkowania i korzyści?

Najważniejsze z założeń można ująć następująco:
- audytorium jest aktywne, a więc
- użytkowanie mediów ma na ogół charakter celowy i
- konkuruje z innymi sposobami zaspokajania potrzeb, tak więc, gdy
- wybór środków masowego przekazu zależy od inicjatywy audytorium,
- ich konsumpcja pozwala uzyskiwać rozliczne korzyści, aczkolwiek
- dla określenia rodzaju tych korzyści nie wystarcza znajomość zawartości przekazu, ponieważ
- stopień zaspokojenia potrzeb w różnych okolicznościach zależy od właści¬wości środka przekazu i, co więcej,
- uzyskane korzyści mogą być skutkiem zawartości przekazów, samego kon¬taktu z przekazem i/lub sytuacji społecznej, w jakiej przekaz jest odbierany

Jakie potrzeby zaspokaja człowiek, korzystając z mediów?

Ronald Compesi na podstawie własnych badań doszedł do wniosku, że ludzie korzystając z mediów zaspokajają następujące potrzeby:
- widzowie traktują program jako instrument przynoszący im rozrywkę lub zapewniający zabawę
- oglądanie programu było opisane jako integralna część codziennego rozkładu zajęć widzów
- program jest użytkowany jako narzędzie w społecznej interakcji z innymi. Ludzie oglądają np. serial
z przyjaciółmi i lubią o nim rozmawiać
- oglądanie programu redukowało napięcie u widzów
- widzowie oglądają program, kiedy są znudzeni i nie mają innych zajęć
- program jest użytkowany jako pomoc w rozwiązywaniu problemów we własnym życiu, dostarcza porady

Na jakich teoriach opiera się i w jaki sposób wykorzystuje je do wyjaśniania mechanizmów komunikacyjnych ekonomia polityczna komunikowania?

Ekonomia polityczna komunikowania opiera się na teorii Marksa oraz socjologii funkcjonalnej i teorii krytycznej szkoły frankfurckiej.
Dzieło Marksa i zawarte w nim założenia teoretyczne są punktem wyjścia w historycznym ukształtowaniu myśli krytycznej w odnie¬sieniu do komunikowania masowego. W pracach Marksa znajdujemy tematy i po¬glądy, które były podstawą późniejszej długiej tradycji analizy ekonomicznego modelu kapitalizmu. Są nimi np.: teoria wartości pracy, koncepcje alienacji, błędnej świadomości i walki klas, relacja dialektyczna między podstawą ekonomiczną a naczelną strukturą ideologiczną, władza jako forma kontroli społecznej itd.
Chociaż Marks nie poznał bezpośrednio zjawisk ekspansji i masowego upo¬wszechnienia instrumentów komunikowania w społeczeństwie uprzemysłowio¬nym, jego poglądy pozwalają nam, według McQuaila, opisać środki komuniko¬wania masowego jak każdy inny przemysł: mają one kapitalistyczną organizację, w której istnieją czynniki produkcji i relacje pro¬dukcji. Ponadto są własnością klasy kapitalistycznej, która na poziomie narodo¬wym i międzynarodowym organizuje system komunikowania, mający służyć jej własnym interesom ekonomicznym, jej potrzebom społecznym i politycznym.
W dziedzinie komunikowania wykorzystuje się fizycznie pracowników (uzy¬skując od nich wartość dodatkową pracy) i konsumentów (z których wyciąga się korzyści). Środki komunikowania działają także na korzyść wartości bronio¬nych przez klasę panującą i blokują wszelkie alternatywne myśli, które mogły¬by przynieść pewne zmiany w świadomości społecznej klasy robotniczej, wresz¬cie hamują mobilność i aktywną, zorganizowaną opozycję polityczną.
Myśl marksistowska uczyniła z ekonomii politycznej central¬ną oś w analizie rozwoju kapitalizmu. Społeczeństwo ukształtowane jest w relacji dialektycznej między infra¬strukturą (materialną, gospodarczą)
i nadbudową (ideologiczną, kulturową): pro¬ces produkcji i stosowane technologie wyznaczają podstawę modelu społeczne¬go, zaś poglądy określają wizję świata. W związku z tym klasyczna myśl marksistowska zawierać będzie oskarżenie mechanizmów spo¬łecznej kontroli kapitalizmu i żądanie walki politycznej o dostęp do władzy, czyniąc ze środków komunikowania jeden z najpotężniejszych instrumentów w rękach klasy panującej.

Socjologia funkcjonalna i teoria krytyczna szkoły frankfurckiej po zakoń¬czeniu II wojny światowej dały początek głównym nurtom teorii komunikowa¬nia masowego. W pierwszym przypadku badanie funkcjonalne uwzględniało in¬teresy władz publicznych i właścicieli środków komunikowania, którzy chcieli znać efekty przekazów wśród widowni i społeczne korzystanie z komunikowa¬nia. W drugim – teoria krytyczna skupiła się na analizie własności środków ko¬munikowania (jako mechanizmów kontroli społecznej i politycznej) i na badaniach handlowego charakteru systemu komunikowania.
Adorno i Horkheimer stworzyli pojęcie „przemysł kulturowy”. Badacze analizowali produkcję dóbr kulturalnych jako towar. Kultura masowa stała się dziełem przemysłu kulturalnego, w którym mamy do czynienia z seryjną produkcją, standaryzacją i podziałem pracy. Taki stan rzeczy, który zdaniem autorów jest konsekwencją rozwoju ekono¬mii światowej, doprowadził do degradacji roli filozoficzno-egzystencjalnej kultury.
Marcuse z kolei określa środki komuniko¬wania jako system seryjnej produkcji, mający na celu narzucanie określonego modelu społecznego przez wzbudzanie i zaspakajanie fałszywych potrzeb. Ra¬cjonalizacja techniczna i instrumentalizacja myślenia poprzez język środków ma-sowego komunikowania rozwija się
w społeczeństwie jednowymiarowym, w którym jednostka traci zmysł krytyczny.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Teoria postępowania konsumenta

Teoria postepowanie konsumenta sformulowana na polu mikroekonomi
 Konsument
 Konsumpcja

Zachowanie konsumenta
 Zachowanie konsumenta
• wg. Engel’a, Blackwell’a, Miniard’a
• wg.Hansen’a
 Zacho...

Dziennikarstwo

Czym była propaganda dla Mertona i Lasswella?

Lasswell samą propagandę definiował jako kształtowa¬nie zbiorowych zachowań przez manipulowanie „znaczącymi znakami”, tj. symbolami, półprawdami, a nawet kłamstwami po to, aby osiągnąć cel, który nie zawsze musi być znany i rozumi...

Makroekonomia

Ekonomia klasyczna (angielska i francuska) i niemiecka szkoła historyczna.

I. Ekonomia klasyczna Adama Smitha.
Angielska ekonomia klasyczna zajmowała się następującymi problemami:
1) Funkcjonowanie rynków i działanie mechanizmu rynkowego, zapewniającego sprawność funkcjonowania gospodarki:
analiza po...

Planowanie przestrzenne

Podstawy gospodarki przestrzennej. Różne modele powstawania miast.

STREFY THUNENA? model przedstawia teoretyczne rozmieszczenie różnych rodzajów produkcji rolnej wokół usytuowanego centralnie miasta, będącego rynkiem zbytu. ZAŁOŻENIA 1) istnieje jeden izolowany i samowystarczalny ekonomiczny obszar2)wszyst...

Ekonomia

Ekonomika Leśnictwa - wykłady 8 sem. AR Poznań.

Szramka 1998.11.03.

„Zarys ekonomiki leśnictwa” prof. Tadeusz Marszałek, prof. Mieczysław Podgórski – podręcznik

PODSTAWY EKONOMIKI PRODUKCJI LEŚNEJ.

Zakres produkcji leśnej.

W gospodarstwie leśnym w...