Średniowiecze

Okres ten mozna podzielić na trzy etapy- V-XIII wiek to czas przyswajania sredniowiecznych wzorców kulturalnych w literaturze i sztuce. Stopniowy rozwój szkolnictwa oraz bibliotek klasztornych i katedralnych. Był to okres twórczosci łacinskiej i adaptowania stylu romanskiego w sztuce. Wiek XIV był mało znaczacy dla rozwoju literatury, ale za to doniosły za wzgleedu na rozwój stylu gotyckiego, oraz istotne przemiany w rozwoju panstwa polskiego – szybki rozwój gospodarczy i kulturalny, rozwój miast, załozenie w 1364 roku Akademii Krakowskiej. Ostatni okres to wiek XV. Pozostawił po sobie najwiecej zabytków pismiennictwa. Nastepuje swietny rozwój Akademii Krakowskiej.
Sredniowieczem nazywamy epoke historii i kultury europejskiej od końca starozytnosci (V w.). Do XV w.; podział ten wprowadzili humanisci włoscy XV-XVI w., którzy uformowali wyobrazenie "wieków srednich" (z łaciny „media aetas”) jako mrocznego okresu, oddzielajacego czasy im współczesne od swietnej epoki staroszytnosci; periodyzacjse ta spopularyzował Ch. Keller (Cellarius) w XVII w. Za umowna granice miedzy epoka starozytnosci i sredniowiecza przyjmuje sie, z punktu widzenia kultury i filozofii, rok 529 - date zamkniecia Akademii Platonskiej przez cesarza Justyniana I Wielkiego, z punktu widzenia historii politycznej zas - upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego (476). Okreslenie granic konca epoki sredniowiecza jest utrudnione przez nierównomiernosć rozwoju kultury w róznych obszarach., np. XV w. we Włoszech to juz pełnia odrodzenia, we Francji - raczej faza przejsciowa miedzy sredniowieczem a renesansem, a w krajach srodkowowschodniej Europy - jeszcze okres dominacji sredniowiecznej formacji kulturowej.W dziejach wieków srednich Zachodu zazwyczaj wyodrebnia sie sredniowiecze wczesne (koniec V-koniec X w.) oraz dojrzałe, które rozpoczeło sie u progu II tysiaclecia, a szczytowy rozwój przezywało w XII-XIII w., przypadało wiec w zachodniej Europie na czasy rozkwitu feudalizmu; okres od XIV w. przyjmuje sie za schyłek sredniowiecza, a zarazem poczatek formowania sie nowego systemu kultury. Dojrzałe sredniowiecze - sprzyjajace kształtowaniu sie panstw i narodów, wypełnione zmaganiami odrodzonego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego z papiestwem o sprawowanie uniwersalnej władzy nad swiatem chrzescijanskim, bedace arena ekspansji mieszczanstwa i kultury miejskiej, rozsadzajacych z wolna hierarchiczny porzadek społeczny, rozdzierane sprzecznymi tendencjami niemal we wszystkich dziedzinach zycia - stało sie okresem umocnienia duchowej jednosci swiata zachodniego i ostatecznego wykrystalizowania sie uniwersalnej kultury. Wyrosła ona z przyswojonych i swoiscie przetworzonych zródeł starozytnosci grecko-rzymskiej, zespolonych z tradycja chrzescijanska. Zachodniego sredniowiecza nie mozna oderwać od dziejów chrzescijanstwa, majacego instytucjonalne oparcie w Kosciele i w powaznym stopniu kształtujacego uniwersalistyczne oblicze ówczesnej kultury. Po edykcie mediolanskim (314) kolejnym momentem przełomowym było powstanie (754) Panstwa Koscielnego. W ciagu dalszych wieków, mimo dramatycznych wstrzasów i peknieć wewnetrznych (m.in. 1054 schizma wschodnia, ruchy heretyckie, niewola awinionska papiezy, wielka schizma na Zachodzie), Kosciół stawał sie potega nie tylko religijna, ale równiez kulturalna, ekonomiczna i polityczna, majaca ogromny wpływ na kształtowanie mentalnosci zbiorowej i kultury sredniowiecznej. Istotna rola przypadła ruchowi monastycznemu, przeszczepionemu na Zachód z południowo-wschodnich obrzezy Morza sródziemnego (Egipt, Syria, Palestyna). Po okresie rozwoju wczesnych orientacji monastycznych (z wyrazna dominacja monastycyzmu iroszkockiego w V-VIII w.) zdecydowana przewaga osiagneli benedyktyni, których duchowosć wywarła silny wpływ na kulture sredniowiecza; pózniej znaczne zasługi w rozwoju kultury połozyli cystersi; w XIII w. dzieło upowszechniania załozen wiary, nauki i kultury podjeły zakony zebrzace, gł. dominikanie oraz franciszkanie. Chrzescijanstwo stało sie czynnikiem spajajacym kulture duchowa europejskiego sredniowiecza; u jej podstaw znajdowała sie powaga Pisma swietego (Starego Testamentu i Nowego Testamentu) oraz tradycja Koscioła inspirujsca wprost zainteresowania teologiczne objawionymi prawdami wiary, a posrednio mobilizujaca take do badan stworzonej natury (filozofia, przyrodoznawstwo). W pierwszej fazie kultury sredniowiecza (V-XII w.) pod wpływem augustynizmu dominowało przekonanie o potrzebie tworzenia jednej "madrosci chrzescijanskiej", w której nie odrózniano wyraznie problemów teologicznych i filozoficznych oraz starano sie rozstrzygać wszystko samym autorytetem biblijnym. Starozytnosć chrzescijanska i wczesne sredniowiecze było zdominowane przez neoplatonizm, który wystepował gł. w 3 odmianach: 1) sformułowanej przez sw. Augustyna, przejetej potem np. przez sw. Anzelma z Canterbury; 2) odczytanej z pism Pseudo-Dionizego; 3) sformułowanej przez Boecjusza, przezywajacej rozkwit w XII w. w tzw. szkole chartryjskiej. Istotne przekształcenie kultury sredniowiecza zaczeło sie dokonywać w XII w., najpierw pod wpływem dyskusji nad rola rozumu i tworzonej przezeń filozofii, utozsamianej z logika w rozstrzyganiu problemów wiary; pod wpływem sw. Anzelma z Canterbury precyzował sie kształt scholastyki, opartej na harmonii rozumu i wiary oraz swoistej autonomii filozofii i teologii; drugim waznym czynnikiem była poszerzona recepcja antyku (renesans XII-wieczny), w której szczególna role odegrały docierajace do Europy na przeł. XII i XIII w. pisma Arystotelesa, oddziałujace wraz z komentarzami autorów arabskich (gł. Awicenny i Awerroesa: arabska filozofia sredniowiecza); pod wpływem arystotelizmu, przyjmowanego poczatkowo w eklektycznym zwiazku z pogladami neoplatonskimi (Wilhelm z Owernii, sw. Albert Wielki; szkoła oksfordzka), sformułowano na nowo metafizyczny problem bytu (sw. Tomasz z Akwinu, tomizm). W ramach filozofii sredniowiecza uprawiano wszystkie główne dyscypliny filozoficzne, ze szczególnym uwzglednieniem metafizyki - toczył sie spór o powszechniki (uniwersalia), dyskutowano zagadnienie dowodu na istnienie Boga, problem róznicy istnienia (egzystencja) i istoty w bycie jednostkowym; w ramach teologii wypracowano bardziej spekulatywne podejzcie do badanych prawd wiary. Od poczatku sredniowiecza kształtowały sie rozmaite nurty ascetyczno-mistyczne: tradycyjna szkoła benedyktynska (sw. Grzegorz Wielki, Jan de Fecamp) i kartuska (Guigo II), afektywna mistyka cysterska (sw. Bernard z Clairvaux) i franciszkanska (sw. Bonawentura), symbolizm wiktorynów, spekulatywna mistyka dominikanska w odmianie realistycznej (sw. Tomasz z Akwinu) i neoplatonskiej (Mistrz Eckhart), praktyczna devotio moderna (Tomasz Kempis). Zarówno opór autorów nurtu augustynskiego przed nowA orientacją metafizyczną w duchu tomizmu, jak i obawa teologów przed radykalną orientacją awerroistyczną, doprowadziły do potępień tez awerroistycznych i tomistycznych w 1277, co z kolei wywołało załamanie środowisk uniwersyteckich, wyrażające się w słabościach schyłkowej scholastyki (ograniczenie się do analiz formalnych), nowej orientacji ascetycznej (m.in. dominacja uczucia nad rozumem) i ogólnym kryzysie kultury XIV-XV w. (m.in. rezygnacja z ujęć teoretycznych na rzecz samej praktyki). Podstawowym narzedziem pracy oraz zródłem wiedzy intelektualisty w sredniowieczu była ksiazka. Poczatkowo ksizgi spisywano gł. w klasztornych skryptoriach, z czasem tez w powstajacych w miastach wyspecjalizowanych warsztatach kopistów oraz na uniwersytetach i w kancelariach monarszych. Główna forma sredniowiecznej ksiazki był kodeks. Pisano na pergaminie lub papierze, który pojawił sie w Europie około połowy XII w. za posrednictwem Arabów, a rozpowszechnił sie zwłaszcza w XIV stuleciu. Ksiazki sredniowieczne były bogato zdobione. Ze szczególnym pietyzmem wykonywano wielobarwne inicjały. Pasy otaczajace tekst, tzw. bordiury, pokrywano motywami roslinnymi, zwierzecymi lub małymi kompozycjami figuralnymi o skomplikowanej niekiedy symbolice. Głównym elementem zdobniczym były niewielkie malarskie kompozycje zw. miniaturami lub iluminacjami. W XV w. pojawiła sie tzw. ksiazka blokowa lub ksylograficzna. Wkrótce jednak nadeszła era ksiazki drukarskiej (J. Gutenberg, ok. 1440); ksiazki wydrukowane do konca XV w. nazywamy inkunabułami.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Czy Średniowiecze to wieki ciemne?

Bruckardt napisał: „Niewiele dochodzi do nas odblasków jaśniejszej strony owego życia. Wydaje się, jak gdyby cała łagodność i pogoda duszy piętnastowiecznej znalazły ucieczkę w ówczesnym malarstwie i skrystalizowały się w przejrzyś...

Język polski

Czy średniowiecze słusznie jest nazywane epoką ciemną?

Mianem średniowiecza określa się okres kultury europejskiej rozciągający się między epoką starożytną, a okresem odrodzenia. Średniowiecze jest jedną z najdłużej trwających epok. Za jego początek przyjmuje się rok 476 (upadek Cesarst...

Muzyka

Historia muzyki - średniowiecze

ŚREDNIOWIECZE – charakterystyka ogólna
476r. - 1500r.
W średniowieczu kształtują się odrębne państwa oraz powstaje jednolita organizacja kościelna. Rywalizacja władz kościelnych i świeckich stała się powodem licznych konflik...

Język polski

Średniowiecze, czy aby napewno mroczny okres??

Nazwę średniowiecze nadali ludzie okresu renesansu. Nazwa ta miała ujemny charakter, gdyż ludzie renesansu widzieli tylko negatywne cechy średniowiecza, ponieważ średniowiecze odrzuciło ideały antyku i zainteresowanie człowiekiem. średnio...

Język polski

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Charakterystyka średniowiecza
1. Nazwa epoki została ustalona po jej zakończeniu. Termin ten określa epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi
2. Średniowiecze oceniano jako epokę ciemnoty i za...

Historia

Dlaczego twoim zdaniem w epoce renesansu średniowiecze określano mianem „ciemnych wieków”? Czy się z tym zgadzasz?

Renesans nie znosił średniowiecza z wielu powodów. Okres dziesięciu wieków nazwano "wiekami ciemnymi", również w celach wartościowania ich. Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Ten przydomek miał oznaczać swoistą mizerność literatury, ...