Zarządzanie-wiadomości ogólne

Zarządzenie to szczególny sposób kierowania działalnością ludzi zatrudnionych w podmiotach gosp., obejmujących tworzenie, kontrolę oraz ciągłe dostosowywanie reguł postępowania w danym przedsiębiorstwie do aktualnych potrzeb.
Sterowanie – oddziaływanie na określony układ, służące do zapewnienia jego zachowania się w sposób żądany.
Kierowanie- działanie kierującego zmierzające do spowodowania zachowania ludzi zgodnie z wolą kierującego lub tez zgodnie z celami organizacji.
Rodzaje kierowania: Administrowanie, Przywództwo, Zarządzanie.
Źródła władzy- wg Maxa Webera: tradycja, prawo, charyzma osoby.

Wg rodzajów kompetencji Krzyżanowski: formalne, intelektualne, materialne.

Wg Frencha Revena władza: nagradzania, wymuszania, z mocy prawa, eksperta, odniesienia.

Wg Pfeffera: z pozycji organizacyjnych, z kontroli nad krytycznymi źródłami zasobów, dostępu do informacji i kanałów komunikacji, ze zdolności do panowania nad różnorodnością i niepewnością.

Zarządzanie to zespół działań decyzyjnych obejmujących funkcję planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania nastawione na wykorzystanie zasobów organizacji i otoczenia z zamiarem osiągnięcia celów skutecznie i wydajnie.
Cechy: dot. ludzi, osadzone jest w kulturze, wymaga prostych i zrozumiałych wartości, zapewnia adaptację i uczenie się organizacji, oparte na komunikowaniu się, wymaga wskaźników efektywności, rezultatem jest zadowolony klient.
Zarządzanie jest rozumiane jako proces regulacji polegający na: pozyskiwaniu, gromadzeniu i przekształcaniu informacji o stopniu zaspokojenia potrzeb, wprowadzeniu zmian.

Funkcje zarządzania(pewne czynności obejmujące kierowanie do sformułowania do wykonania) : planowanie, organizowanie, rozkazywanie i koordynowanie, kontrolowanie.
Trzy poziomy zarządzania: strategiczny(działania), taktyczny(odpowiedź na działanie), operacyjny(reakcja na odpowiedź).

PLANOWANIE
Polega na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych na wywołanie zjawisk, które by samoistnie nie zaistniały.
Cechy planu: celowość, prymat planowania, kompletność, skuteczność.
Proces planowania obejmuje: prognozowanie, programowanie, tworzenie planu.
Etapy procesu planowania: ustalenie celów, identyfikowanie problemów, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, ocenianie konsekwencji, dokonanie wyboru, wdrażanie planu, kontrola realizacji.

ORGANIZOWANIE
Strategia organizacji i wszystkie jej cele są realizowane przez ludzi.
Funkcja zarządzania potencjałem społecznym- rekrutacja i selekcja uczestników organizacji, ich nagradzanie, karanie i rozwój.
Podejścia do realizacji tej funkcji: model sita ( selekcja najlepszych), model kapitału ludzkiego.
Funkcje planowania personelu: redukcja kosztów personalnych i społecznych, optymalizacja org. zasobu wiedzy i kompetencji, określenie kompetencji, ciągłość uczestnictwa, opracowanie i stosowanie odpowiednich kryteriów oceny i narzędzi pomiaru.
Elementy systemu personalnego: obsada, ocenianie, wynagrodzenie, kształcenie i rozwój.
Plany zawodowe: „niewidzialna ręka”; „poszukiwanie pereł”; planowanie karier.


MOTYWOWANIE
Motywacja-stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania.
System motywacyjny- system oddziaływań na swoich uczestników, którego celem jest zachęcenie ich do podejmowania zachowań korzystnych oraz unikania zachowań niekorzystnych z punktu widzenia całości.
Podejście: behawioralne-czynniki zewnętrzne, psychodynamiczne - wewnętrzne wyznaczniki ( hierarchia potrzeb: fizjologiczne, bezpieczeństwa, afiliacji, szacunku, samorealizacji), poznawcze- rola informacji.

KONTROLOWANIE
Kontrola polega na porównywaniu informacji o tym, co rzeczywiście następuje w trakcie wdrażania planu w życie, z planami.
Działania dostosowawcze: zmiana działań w taki sposób by ich wyniki zbliżyły się do danych zaplanowanych, analiza i ewentualna modyfikacja planu, ponowna ocena.
Fazy procesu kontrolnego: ustalenie norm, celów, metod pomiaru efektywności; ustalenie rzeczywistego stanu działania; porównanie stanu rzeczywistego ze stanem pożądanym w danym działaniu; podjęcie działań korygujących.

Controlling- system sterowania organizacją, zorientowany na wynik i realizowany poprzez planowanie, kontrole i kierowanie.
Celem controllingu jest przeprowadzenie korekt i sprawowanie nadzoru nad różnymi dziedzinami działalności firmy. Cel jest realizowany przez tworzenie odpowiednich struktur i procedur wewnętrznych oraz integrowanie celów.

Dodaj swoją odpowiedź
Prawo

Prawo-wiadomości ogólne

Prawo gospodarcze-zbiór norm prawnych stanowiących pewną część składową systemu prawa. Obejmuje normy prawne regulujące działalność gospodarczą prowadzona zawodowo, dla zaspokojenia cudzych potrzeb.
Prawo gosp. jako gałąź komplek...

Zarządzanie

Organizacja i Zarządzanie

ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Dr Zdzisław Bujanowski

02.10.2001.

Literatura :
James A. F. Stoner, R. Edward Freeman, Daniel R. Gilbert „Kierowanie” PWE Warszawa 2001
Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizac...

Edukacja dla bezpieczeństwa

Obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe w innych krajach

1. Obrona Cywilna w innych krajach

OBRONA CYWILNA BELGII

W ocenie zachodnich specjalistów wojskowych obrona cywilna (OC) Belgii zaliczana jest do najbardziej rozwiniętych wśród państw Europy Centralnej.

Kierownictwo...

Pedagogika

Zarządzanie zasobami ludzkimi

ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

Moim zdaniem zarządzanie przypomina trochę grę w szachy. Często trzeba dokonywać roszad. Cały czas trzeba myśleć, być gotowym na nieoczekiwane posunięcia innych, a przede wszystkim zdawać sobie sp...

Politologia

Czy ONZ wymaga reformy?

Cele i funkcje Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Organizacja Narodów Zjednoczonych została powołana do życia podczas konferencji w San Francisco w 1945 roku. Struktura i cele, jakim miały służyć Narody Zjednoczone odzwierciedlały...