Kierunki podnoszenia efektywności kształcenia.
SZTUKA (PLASTYKA)
Kierunki podnoszenia efektywności kształcenia:
W przedmiocie sztuka (plastyka) najpełniej integruje wiedzę nauczanie c z y n n o ś c i o w e (ćwiczenia praktyczne z rysunku, malarstwa, grafiki i rzeźby).
Szczególną rolę odgrywa tutaj zastosowanie metody o p e r a c y j n ej, usuwającej bariery między teorią i praktyką, oraz metody e k s p o z y c y j n e j, bazującej na wywoływaniu pozytywnych emocji podczas opracowywania tematów w grupach.
Strategia takiej lekcji:
1. Przygotowanie klasy do lekcji.
2. Uświadomienie zadania lekcji.
3. Pokaz przykładowych prac (prace uczniów, reprodukcje, gazetka ścienna itp.).
4. Wykonanie i ekspozycja dzieła (w klasie, na korytarzu).
5. Dyskusja na temat wartości dzieła.
6. Ocena prac.
Przykładowe tematy lekcji:
· „Wzorce dobrego zachowania się w szkole” – elementy ekspozycji klasowej.
· „Malujemy plan Grajewa” – elementy ekspozycji na korytarzu szkolnym.
· „Projektujemy plac zabaw” – elementy makiety.
· „Urządzamy sobie pokój na strychu” – projekt architektury wnętrza.
· „Tanie działki na Księżycu” – projekt plakatu lub broszury.
· „Nasza Konwencja Praw Dziecka” – elementy elementy gazetki ściennej.