Przykład lekcji do "Kierunki podnoszenia efektywności kształcenia"
PRZYKŁADOWA LEKCJA DO ARTYKUŁU:
KIERUNKI PODNOSZENIA EFEKTYWNOŚCI
KSZTAŁCENIA
(jednostka metodyczna złożona z dwóch zajęć)
Temat: „Nasza Konwencja Praw Dziecka” – elementy klasowej gazetki ściennej.
(Lekcja poprzedzona omówieniem na godzinie z wychowawcą Konwencji Praw Dziecka.)
Zagadnienie plastyczne:
stworzenie integralnego przekazu graficzno-literniczego.
Technika:
farby, kredki, mazaki, wycinanka, fotografie.
Forma pracy:
grupowa.
Typ lekcji:
zajęcie dydaktyczne poświęcone ćwiczeniom praktycznym.
Metoda:
(oparta na działalności praktycznej uczniów) ćwiczenie graficzno-liternicze z elementami metody operacyjnej i ekspozycyjnej.
Środki dydaktyczne:
· szkolne gazetki ścienne,
· przykłady krojów literniczych,
· szablony liternicze.
Cele zajęcia dydaktycznego:
poznawczy:
· „gazetka ścienna” jako środek przekazu wizualnego;
· wprowadzenie pojęcia „przekazu złożonego”;
kształcący:
· kształcenie umiejętności komponowania elementów płaskich na zasadzie układu zamkniętego, zrównoważonego optycznie;
· kształcenie wrażliwości estetycznej i sprawności manualnych;
wychowawczy:
· wpajanie przekonania o celowości posługiwania się estetyczną i czytelną informacją pisaną i rysowaną;
· uświadamianie odpowiedzialności za treści publikowane;
· uczenie pracy w grupie.
PLAN LEKCJI:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Sprawdzenie wiadomości i przygotowania uczniów do lekcji.
3. Uświadomienie zadania nowej lekcji.
4. Podanie tematu.
5. Podział uczniów na grupy specjalistów (liternicy, ilustratorzy, dekoratorzy).
6. Kontrolowana przez nauczyciela praca uczniów.
7. Komponowanie gazetki ściennej na miękkim podłożu (wykładzina).
8. Dyskusja na temat wartości dzieła.
9. Ocena pracy uczniów.
Uwagi o realizacji:
Przed przystąpieniem do opracowywania elementów gazetki uczniowie mogą naszkicować w zeszytach jej układ koncepcyjny i tym samym lepiej zrozumieć swoje zadanie.