Planowanie w przedsiębiorstwie handlowym.
Planowanie w przedsiębiorstwie handlowym.
Słowo “planować” pochodzi od łacińskiego “planta” - szkic budynku. “Planować” znaczy, zatem: zaprojektować szkic, schemat, jak należy coś zrobić czy wykonać. Przekładając to na rozumowanie, jeżeli można tak powiedzieć, z zakresu zarządzania, w najprostszej formie „planowanie” oznacza wytyczanie celów organizacji i określanie sposobu ich najlepszej realizacji. Planowanie to proces podejmowania decyzji, obejmujący przewidywanie przyszłego układu warunków i środków działania oraz formułowanie celów działania przy uwzględnieniu cech tego układu. Planowanie jako proces ciągły składa się z usystematyzowanych działań i obejmuje następujące części składowe: 1) cele ogólne, 2) środki, 3) zasoby,4) realizacja, 5) kontrola.
W procesie planowania można wyróżnić następujące etapy:
1.Określenie celów.
2. Ocena sytuacji.
3. Ustalanie procedury, przy czym pod pojęciem procedury w planowaniu rozumie się opis procesu transformacji zasobów w rezultaty, czyli określenie tego, co i kiedy ma być zrobione i kto odpowiada za realizację.
4. Ustalenie harmonogramu pracy.
5. Wyznaczenie odpowiedzialności poprzez określenie w każdym elemencie realizacji planu odpowiedzialnej osoby i jej władzy, kontroli nad planem i zasobami, jak również rezultatów, za osiągnięcie, których jest odpowiedzialna.
6. Sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji.
Planowanie można definiować jako określanie pożądanego przyszłego stanu i czasu jego osiągnięcia oraz ustalenie działań niezbędnych do osiągnięcia zamierzeń mających formę planu, które nie mogłyby się urzeczywistnić naturalną koleją rzeczy. Definicje planowania w organizacji na ogół koncentrują się wokół ustanawiania celów i decydowania o właściwym toku działań poprzez ustalanie zadań.
RODZAJE PLANOWANIA
1.strategiczny – definiuje się jako ogólny plan zawierający decyzje dotyczące alokacji zasobów, priorytetów i działań niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych; napisane co osiągnąć; 3-5 lat.
2. taktyczny - plan na podstawie którego realizowane są elementy planu strategicznego; uszczegółowiony w sposoby realizacji; 2-3 lata
3.operacyjny – skierowany na wykonanie planów taktycznych dla osiągnięcia celów operacyjnych; są najbardziej szczegółowe, opracowywane by wykonywać poszczególne zadania; 1 rok
BIZNES PLAN
Co powinien zawierać typowy biznes plan
1.Streszczenie, nazywane też podsumowaniem menedżerskim, czyli przedstawienie tego co zamierzamy zrobić i dokładnie opisać w następnych rozdziałach biznes planu.
- To nasza pierwsza szansa aby przedstawić ogólny zarys projektu i zbudować fundamenty, na których oprzemy szczegółową prezentację przedsięwzięcia. Podsumowanie koncentruje się na najbardziej istotnych elementach projektu.
Pamiętajmy, że jedno lub dwustronicowe streszczenie może zadecydować o tym, czy czytający zainteresuje się dalszymi rozdziałami, dlatego umieszczamy w streszczeniu tylko najważniejsze informacje: krótki opis przedsięwzięcia, przewidywane koszty i potrzeby finansowe, najważniejsze prognozy finansowe.
Wprowadzenie, w którym powinno się znaleźć streszczenie całego przedsięwzięcia jest jedną z najważniejszych części planu.
2. Pomysł, czyli szczegółowy opis naszego produktu lub usługi.
- Jeśli przedsiębiorstwo chce odnieść sukces na rynku, musimy naprawdę znać swój produkt i opisać czym firma ma się zajmować. Po przedstawieniu produktu podkreślić potrzebę zaistnienia, lub zwiększenia jego obecności na rynku.
3. Rynek, czyli dokładne opisanie otoczenia, w którym zamierzamy działać.
- Podajemy informacje na temat potencjalnych klientów. Kim są i jak są rozmieszczeni na rynku. Uzasadniamy dlaczego będą nabywać nasz produkt a nie konkurentów. Pamiętajmy, nie jesteśmy sami na rynku. Jeśli nawet chwilowo nie mamy konkurencji, to musimy przygotować się, że taka możliwość istnieje. Konkurencie mogą pojawić się w przyszłości, ale my musimy o tym wiedzieć już teraz. Dobrze poznać swoich konkurentów i nigdy ich nie lekceważyć.
4. Marketing, czyli zamiana prostych pomysłów na strategie.
- Chcąc uzyskać fundusze, musimy wiedzieć, że inwestorzy są przede wszystkim zainteresowani tym jak produkt (usługa) będzie odebrany na rynku. Zanim zdecydują się inwestować w przedsięwzięciu, będą chcieli wiedzieć jakie klient odniesie korzyści i co go zmobilizuje do kupna. Porównajmy zatem swój produkt z istniejącymi na rynku, szacując korzyści wynikające z przyjęcia naszej oferty, wyrażające się w oszczędności czasu i/lub pieniędzy klientów.
5. Realizacja, czyli to co przyczyni się do powstania produktu.
6. Zarządzanie, czyli wiedza o tym dokąd zmierzasz.
- Jeżeli sami nie mamy pojęcia o tym dokąd zmierzamy, nie liczmy na to, że inni podążą za nami. Wybierając zarząd, kierujmy się doświadczeniem, wiedzą i wzajemnym zrozumieniem dla profesjonalnej sylwetki i sprawowanych funkcji pomiędzy typowanymi na określone stanowiska osobami. Dołączmy ich CV przedstawiając kompetencje kierownictwa firmy. Następnie określmy prawa i obowiązki zarządu. Na koniec nie zapomnijmy o dołączeniu schematu organizacyjnego. Udowodniając, że w naszej firmie pracują dobrze wykwalifikowani ludzie, sprawdzający się w trudnych sytuacjach.
7. Harmonogram, czyli co i kiedy zamierzasz zrealizować.
- Opisz terminy najważniejszych przedsięwzięć i staraj się ich przestrzegać. Inaczej nasze założenia finansowe mogą nie wytrzymać próby czasu.