Praca i relacje między pracownikiem a pracodawcą.Kodeks pracy.

1.W rozumieniu przepisów prawa pracy:
Pracownik - to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
Pracodawca ? to osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna,która zatrudnia pracownika.

2.Relacje między pracodawcą a pracownikiem szczegółowo określają przepisy prawa pracy zawarte w ustawie kodeksu pracy opublikowanej w Dzienniku Ustaw nr 21,poz. 91 z 1998 r. Ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana,ostatni raz 21 grudnia 2001 r. (DzU nr 154,poz. 1805).

3.Umowa o pracę musi być zawarta na piśmie.Ma ona określac rodzaj i czas pracy oraz miejsce jej wykonywania (np.zakład gastronomiczny lub sieć zakładów gastronomicznych w określonej miejscowości).

4.Do podstawowych obowiązków pracodawcy należą prawidłowe i terminowe wypłaty wynagrodzeń,których dokonuje się co najmniej raz w miesiącu w stałym i z góry określonym terminie.

Dodaj swoją odpowiedź
Prawo pracy

Prawo pracy zagadnienia na egzamin

1. Praca jako przedmiot stosunków zobowiązaniowych
Stosunek pracy jest zobowiązaniem, którego treścią jest świadczenie przez pracownika pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznac...

Prawo

Stosunki pracy pracowników służb publicznych

ŹRÓDŁA PRAWA STOSUNKÓWPRACY PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH

Stosunki pracy pracowników samorządowych stanowią tylko pewien fragment prawa pracy i wiele kwestii, które są regulowane w ustawie o pracownikach samorządowych nie może by...

Administracja

Motywacja w pracy

Wstęp

Współczesne firmy, chcąc pozyskać wykwalifikowanego pracownika, są zmuszone do zaoferowania, oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia, także szeregu świadczeń pozapłacowych. Rola tych świadczeń, oferowanych przez przedsiębiors...

Socjologia

Pojecie pracy

Celem mojej pracy jest przekazanie pewnego zasobu podstawowych pojęć z zakresu socjologii pracy , o problemach efektywnego , zespołowego , zorganizowanego działania poszczególnych pracowników i całej załogi oraz uwarunkowaniach i ograniczeni...