Umowa gwarancji bankowej
Podmioty:
Bank – gwarant i beneficjent gwarancji.
Uprawnienia i obowiązki:
Bank zobowiązuje się do wykonania świadczeń pieniężnych na rzecz beneficjenta gwarancji.
Beneficjent gwarancji zobowiązuje się do spełnienia określonych warunków zapłaty. Stosownie do treści art. 80 bp, udzielenie gwarancji stanowi wykonanie umowy z podmiotem zlecającym udzielenie gwarancji. Umowa ta nie rodzi jednak żadnych uprawnień po stronie beneficjenta gwarancji.
Treść umowy
Zlecenie udzielenia gwarancji bankowej powinno być udzielone na piśmie i wykazywać w szczególności:
a) nazwę (nazwisko) dającego zlecenie i jego siedzibę (adres),
b) wierzytelność, która ma być zabezpieczona gwarancją,
c) zakres uprawnień i obowiązków banku, jako gwaranta,
d) osobę uprawnioną do wykonywania w stosunkach z bankiem uprawnień beneficjenta,
e) kwotę, do zapłacenia której będzie zobowiązany bank oraz termin, z upływem którego obowiązek ten wygaśnie,
f) wysokość obciążających dającego zlecenie zobowiązań wobec banków z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek pieniężnych oraz uzyskanych gwarancji,
g) bank prowadzący rachunek podstawowy lub bieżący dającego zlecenie.
Do zlecenia udzielenia gwarancji należy dołączyć:
- umowę, z której wynika wierzytelność lub inny dokument stanowiący podstawę zobowiązania podlegającego zabezpieczeniu,
- dokumenty i dane niezbędne dla dokonania oceny zdolności kredytowej dającego zlecenie,
- oświadczenie określające proponowany sposób zabezpieczenia wierzytelności banku z tytułu udzielenia gwarancji.
Cechy charakterystyczne umowy gwarancji bankowej:
- zobowiązanie gwaranta ma charakter abstrakcyjny (niezależny od przyczyny zobowiązania banku – gwaranta, która w liście gwarancyjnym nie musi być wyrażona, a nadto bez możliwości podnoszenia zarzutów ze stosunku podstawowego, będącego przyczyną udzielenia gwarancji).
- zobowiązanie gwaranta jest zobowiązaniem pieniężnym i może być wyrażone w walucie polskiej lub obcej, jeżeli bank – gwarant ma upoważnienie prezesa NBP do wykonywania czynności obrotu dewizowego.
- umowa jest odpłatna – bank pobiera za udzielenie gwarancji prowizję.
- umowa jest sporządzona w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Zobowiązanie banku – gwaranta wygasa z chwilą: upływu terminu ważności gwarancji; spełnienia świadczenia banku – gwaranta; „zwolnienia z gwarancji” przez beneficjenta.
W tekście umowy spotykamy także różnego rodzaju klauzule dodatkowe, ukształtowane przez praktykę bankową. Najczęściej występujące to: k. redukcyjna, k. identyfikacyjna, k. zwrotu gwarancji po upływie jej ważności, k. zapłaty na pierwsze żądanie.