Pedagogika pracy

TEST 1
1. Pedagogika pracy to dyscyplina pedagogiczna, której przedmiotem badań i zainteresowań naukowych są aspekty relacji:
• człowiek
• wychowanie
• praca
2. Wyróżnia się trzy główne konteksty myślenia o pracy człowieka:
• uniwersalistyczny
• chrześcijański
• pragmatyczny
3. Aspekty wychowania przez pracę:
• aktywizujący
• uspołeczniający
• wytwórczy- produkcyjny
4. Preorientacja zawodowa dotyczy:
- dzieci do 10 roku życia
5. W nowym systemie edukacji funkcjonują następujące szkoły:
- licea ogólnokształcące- 3 lata
- licea profilowane- 3 lata
- technika- 4 lata
- szkoły zawodowe- 2- 3 letnie
6. Przez ostatnie dwa stulecia ekonomiści głosili, że funkcjonowanie gospodarki opiera się na trzech głównych filarach: pracy, kapitale i ziemi. Pod koniec XX wieku zaczęto mówić o gospodarce opartej na wiedzy.
7. Nauczyciel analizujący swój warsztat pracy, przyjmowane założenia i osiągnięte rezultaty oraz wprowadzający zmiany w sposobie bycia nauczycielem to:
- refleksyjny praktyk.
8. Do pasywnych programów rynku pracy zaliczamy:
- zasiłki dla bezrobotnych
- świadczenia przedemerytalne
- wcześniejsze emerytury
9. Stosując kryterium przyczyn możemy wyróżnić następujące rodzaje bezrobocia:
- strukturalno- patologiczne
- technologiczne
- sezonowe
- koniunktualne
10. Pomiędzy edukacją i gospodarką oparta na wiedzy zachodzi następująca zależność:
- gospodarka oparta na wiedzy- edukacja pernamentna- współpraca międzynarodowa.

TEST 2
1. Praca człowieka określana jest najczęściej w następujących aspektach:
- czynnościowym i rzeczowym
2. Pedagogika pracy współpracuje z następującymi naukami o pracy:
- psychologią pracy
- socjologią pracy
- fizjologią pracy
3. Zawody dzielimy na:
- wykonywane
- wyuczone
4. W skład kwalifikacji pracowniczych wchodzą:
- społeczno- moralne
- fizyczno- zdrowotne
- zawodowe
5. Wyróżnić można trzy główne konteksty myślenia o pracy człowieka:
- uniwersalistyczny
- chrześcijański
- pragmatyczny
6. Do podstawowych form orientacji zawodowej zaliczamy:
- wycieczki zawodoznawcze
- lekcje zawodoznawcze
- spotkania zawodoznawcze
7. W kształceniu zawodowym wyróżniamy trzy podstawowe grupy nauczycieli:
- nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych
- nauczyciel przedmiotów ogólnokształcących
- nauczyciel przedmiotów specjalistycznych
8. Stosując kryterium formy możemy wyróżnić następujące rodzaje bezrobocia:
- bezrobocie: krótko, średnio i długo okresowe
- bezrobocie: całkowite i częściowe
- bezrobocie: jawne i ukryte
9. Do głównych składników edukacji permanentnej możemy zaliczyć:
- wychowanie naturalne
- kształcenie i wychowanie szkolne
- kształcenie równoległe
- kształcenie ustawiczne dorosłych
10. W nowym systemie edukacji funkcjonują m. in.:
- licea ogólnokształcące
- licea profilowane
- technika
11. Działy pedagogiki pracy:
- kształcenie i wychowanie przedzawodowe
- kształcenie pro zawodowe
- kształcenie zawodowe
- kształcenie ustawiczne dorosłych

TEST 3
1. Wyróżnić można trzy główne działy pedagogiki pracy:
• kształcenie przedzawodowe
• kształcenie zawodowe
• ustawiczne kształcenie zawodowe dorosłych?
2. Aspekty, w jakich można rozpatrywać pracę człowieka:
• technicznym
• ekonomicznym
• fizjologicznym
• psychicznym i intelektualnym
• społecznym
3. Obszary wychowania przez pracę:
- w rodzinie
- w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- w szkole ogólnokształcącej (podstawowej, gimnazjalnej oraz licealnej)
- w placówkach opiekuńczo- wychowawczych
- w organizacjach młodzieżowych
- wychowanie przez pracę i do pracy w okresie kształcenia zawodowego
- w okresie studiów wyższych
- w okresie aktywności zawodowej człowieka
4. Reorientacja szkolna i zawodowa dotyczy:
- uczniów szkół ponadgimnazjalnych i osób dorosłych
5. J. Delors wymienia cztery podstawowe filary edukacji:
- uczyć się, aby wiedzieć
- uczyć się, aby umieć
- uczyć się, aby żyć wspólnie
- uczyć się, aby być
6. W systemach kształcenia zawodowego krajów UE zwraca się szczególną uwagę na:
• rozwój praktycznej orientacji kształcenia zawodowego
• rozwój kształcenia zgodnie z potrzebami rynku pracy
• rozwój dualnego systemu kształcenia zawodowego
• odbywanie praktyk w zakładach pracy
7. Podstawowy układ kwalifikacji, tzw. „piramida kwalifikacji” obejmuje:
- kwalifikacje ponadzawodowe
- kwalifikacje ogólno zawodowe
- kwalifikacje ogólne dla zawodu
- kwalifikacje specjalistyczne
8. Do funkcji poradnictwa zawodowego należy zaliczyć:
- funkcję kształcącą
- funkcję kreatywną
- funkcję terapeutyczną
9. W zakres kształcenia ustawicznego dorosłych wchodzą następujące procesy:
- dostarczanie zupełnie nowej wiedzy ułatwiającej podjęcie pracy w innym zawodzie lub innej specjalności
- doskonalenie w zawodzie
- zdobywanie konkretnych umiejętności na potrzeby własne i rodziny
- umożliwianie rozwoju osobowości
12. Nauczyciel kojarzony głównie z pogłębioną wiedzą specjalistyczną i sprawstwem metodycznym to:
- adaptacyjny technik
TEST 4
1. Wśród nauk pedagogicznych z którymi współpracuje pedagogika pracy można wymienić:
- filozofie pracy- andragogikę- prakseologie
- pedagogikę społeczną- teorie wychowania- pedagogikę ogólną
2. Do trzech głównych problemów wchodzących w skład kształcenia przedzawodowego należy zaliczyć:
• wychowanie przez pracę
• orientacje i poradnictwo zawodowe
• kształcenie ogólnotechniczne
3. Kwalifikacje pracownicze to:
- Układ celowo ukształtowanych cech psychofizycznych człowieka warunkujący jego skuteczne działanie zawodowe. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje kwalifikacji pracowniczych:
• formalne
• rzeczywiste
4. Reorientacja zawodowa dotyczy:
- uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz osób dorosłych
5. Do podstawowych form orientacji zawodowej można zaliczyć:
- wycieczki
- lekcje zawodoznawcze
- spotkania zawodoznawcze
6. Absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej zgodnie z nowym systemem edukacji mają następujące możliwości dalszego kształcenia:
- uzupełniające liceum ogólnokształcące
- technikum uzupełniające
7. Nauczyciel analizujący swój warsztat pracy, przyjmujący założenia i osiągane rezultaty oraz wprowadzający zmiany w sposobie bycia nauczycielem to:
- refleksyjny praktyk
8. Stosując kryterium przyczyn można wyróżnić następujące rodzaje bezrobocia:
- bezrobocie strukturalne- strukturalno- patologiczne, frykcyjne
- bezrobocie sezonowe, koniunkturalne, technologiczne
9. Zawody dzielimy na:
- wykonywane
- wyuczone
10. Wyróżnia się trzy główne konteksty myślenia o pracy człowieka:
- uniwersalistyczny
- chrześcijański
- pragmatyczny

TEST 5
1. Wyposażeniem ludzi, którzy zajmują się organizacja procesów dydaktycznych i wychowawczych w wiedzę o skuteczności różnego rodzaju zabiegów pedagogicznych zajmuje się:
- pedagogika ogólna
2. Teoria wychowania zajmuje się problematyką:
- celów
- treści
- metod
- organizacji
3. Etap kształcenia i wychowania przedzawodowego obejmuje trzy okresy rozwoju, dla których właściwym działaniem jest:
- kształcenie ogólnotechniczne
- preorientacja zawodowa
- wychowanie przez prace
- orientacja zawodowa
• Wiek 5- 7 lat- wychowanie przez pracę
• Wiek 7- 10 lat- preorientacja zawodowa
• Wiek: szkoła podstawowa i gimnazjum, wychowani przez pracę , orientacja zawodowa, kształcenie ogólnotechniczne
4. Układ umiejętności i sprawności zawodowych, który oznacza uzdolnienia do dużej liczby pozycji i funkcji w tym samym czasie oraz zdolności do przezwyciężania sekwencji to:
- kwalifikacje zawodowe
- kwalifikacje kluczowe
5. Najbardziej podstawowe składniki kwalifikacji zawodowych to:
- wiedza zawodowa
- umiejętności zawodowe
- motywacja zawodowa
6. Tok postępowania badawczego, uwidaczniający poszczególne czynności prowadzące do uformowania ostatecznego wyniku badawczego nazywamy:
– procedurą badawczą
7. Wśród uczniów gimnazjów i liceów profilowanych stojących wobec wyboru zawodu i podjęcia decyzji zawodowej prowadzona jest:
- orientacja zawodowa
8. Do podstawowych właściwości zawodu jako kategorii zawodoznawczej zalicza się:
- odpowiednie przygotowanie
- stan zadowolenia
- powtarzalność czynności
9. Istotne różnice zachodzące między wychowaniem przez pracę i kształceniem ogólnotechnicznym dotyczą:
- kategorii postaw dla danego procesu
- okresu realizacji zadań
10. W pedagogice pracy stosować można następujące metody badań:
- metoda badawcza
- metoda poznawcza
- ankieta
- wywiad środowiskowy
- metoda porównawcza

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Streszczenie rozdziału "Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna" z książki Zygmunta Wiatrowskiego

Streszczenie rozdziału I z książki
Zygmunta Wiatrowskiego, Pedagogika pracy w zarysie, Warszawa 1985, s. 5- 32.

PLAN PRACY
1.Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna 2
1.1.Rodowód pedagogiki pracy 2
1.2. Przedmiot,...

Pedagogika

Pedagogika Pracy

PEDAGOGIKA PRACY

*Edukacja zawodowa:
W kształceniu zawodowym wyróżnia się kształcenie podstawowe i specjalistyczne bądź teoretyczne i praktyczne.

Kierunki kształcenia zawodowego:
-budowlany
-chemiczny
-górn...

Pedagogika

Pedagogika pracy - wykłady.

Temat: Aktualne i antycypowane problemy pedagogiki pracy.

Pedagogika pracy to jedna z subdyscyplin pedagogicznych. Wyodrębnianie subdyscyplin jest częste. Pedagogika pracy wyodrębniła się w 1972 r. podczas pierwszego posiedzenia Rady N...

Pedagogika

Pedagogika pracy socjalnej

Pedagogika Pracy Socjalnej

A. Omówienie programu nauczania
przedmiotu pt.: Pedagogika pracy socjalnej?
J. Materne pisząc o pedagogice socjalnej w strukturze pedagogiki społecznej, stwierdza między innymi, iż w tej ostatniej m...

Pedagogika

Pedagogika pracy jako dyscyplina pedagogiczna

Pedagogika pracy jest dyscypliną naukowa, która zajmuje się wpływem pracy i rozmaitych jej rodzajów na kształtowanie się osobowości w procesie wychowania, a więc pedagogicznymi aspektami relacji; człowiek – wychowanie – praca. O jej pr...