Podstawy zarządzania

1. Zdefiniuj pojęcie zarządzania.
Zarządzanie proces polegający na podejmowaniu decyzji zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów określonych przez właściciela organizacji oraz na koordynowaniu współpracujących ze sobą ludzi, aby osiągnąć rezultaty trudne do uzyskania przez osoby indywidualne.

3. Wymień współczesne podejście do zarządzania. Omów jedno.
Zarządzanie adaptacyjne- umiejętność wprowadzania zmian. Prowadzenie firmy zależy od rozwoju menadżerów i personelu, od skłonności do poszerzania wiedzy i doskonalenia się. Hierarchiczny styl kierowania ustępuje miejsca zarządzania siecią.

4. Wymień postulaty Fryderyka Fayola.
1) cała odpowiedzialność spada na kierownika, od wykonawców nie wymagać myślenia
2) metody naukowe do określenia efektywnych sposóbów wykonywania pracy
3) najlepsza osoba i narzedzie do wykonania zaplanowanej pracy
4) szkolić robotnika, aby jego praca była wydajna ,dobrze go traktować i wynagradzać

5. Opisz teorię uzdolnień kierowniczych.
1) technicznych ( znajomość produkcji i wytwarzania wyrobów )
2) handlowych ( kupowanie surowców sprzedaż wyrobów )
3) finansowych ( pozyskiwanie i użytkowanie kapitałów )
4) ochronnych ( ubezpieczenie oraz ochrona majątku i osób )
5) rachunkowych ( obliczanie kosztów i zysków oraz sporządzanie bilansów)
6) kierowniczych ( uzdolnienia administracyjne )

7. Opisz teorię Webera.
Czynności urzędowe powinny być realizowane jako 1planowe, stały podział czynności i obowiązków, hierarchiczność, przepisy i zasady ogólnodostępne na piśmie

8. Podział McGregora.
Teoria X człowiek jest leniwy z natury, nie lubi pracować, nie podejmuje się skomplikowanych, ambitnych zadań wymagających odpowiedzialności i głębszego angażowania się, a to stwarza konieczność zmuszania go do maksymalizacji wysiłku.
Teoria Y praca stanowi niezbędny element życia ludzkiego, człowiek dzięki niej realizuje swoje ambicje, rozwija się i osiąga satysfakcję.
Zadaniem kierownika jest określenie jaką postawę reprezentują poszczególni pracownicy i dostosowanie indywidualnego sposobu oddziaływania na każdego z nich.

9. Przedstaw teorię potrzeb. Kto był jej prekursorem?
Teoria potrzeb wg Maslowa: fizjologiczne, bezpieczeństwa, społeczna, zdobycie szacunku, rozwój i samodoskonalenie. Jak zaspokoi 1 to dąży do kolejnych

11. Wymień teorie konfliktów.
-konflikty dominacyjne -konflikty kompromisowe -konflikty integrujące

12. Pojęcia organizacji.
Analogia do maszyny: -organizacja jest instrumentem, który ma służyć skutecznie do realizacji konkretnego zadanego celu -uczestnicy są narz. umożliwiającymi jej funkc.
-władza, czyli proces decyzyjny, skupiany jest na najwyższym szczeblu.
do organizmu: -głównym celem jest przetrwanie i rozwój, dąży do uzyskania równowagi
- organizacja jest złożoną całością, pozostającą w stałych związkach z otoczeniem
do gry: - organizacja jest sztuczną konstrukcją społeczną, którą tworzą pracownicy
- cele poszczególnych uczestników są różne (organizacja jest konfliktogenna)

13. Jaka jest różnica między kierowaniem a zarządzaniem?
Kierowanie –wyższe i szersze znaczenie, - jedna z funkcji zarządzania odpowiadająca motywacji, aby ludzie działali odpowiednio - proces który ma na celu wykorzystanie zasobów tak aby osiągnąć zamierzony cel, podobnie jak zarządzanie.
Zarządzanie – działanie mające sprawić, żeby zasoby były w racjonalny sposób wykorzystywane, do osiągnięcia określonego celu

14. Wymień funkcje administracyjne zarządzania i scharakteryzuj jedną.
- Podział pracy – podział, specjalizacja - Autorytet – jeżeli pracownicy szanują szefa, to łatwo podporządkowują się jego poleceniom

15. Podaj pojęcie struktury organizacyjnej - to budowa wewnętrzna, obejmuje składniki całości i rozmieszczenie, oraz relacje między elementami. Główne cele struktury zintegrowanie uczestników dla realizacji zadań

17. Więzi współzależności w strukturze organizacji.
- więzi służbowe – kto jest czyim podwładnym, przebiegają od kierownictwa w dół
- więzi funkcjonalne – określają współpracę – inicjowanie działań, doradztwo
- więzi informacyjne – obowiązek 1 lub 2stronnego inf. się, określa przepływ informacji
- więzi techniczne – wynikają z procesów technologicznych w firmie

18. Jakie są trzy etapy tworzenia organizacji?
I – Podział celu na zadania cząstkowe, określenie ilości stanowisk i ich zadań
II- łączenie pojedynczych stanowisk i komórek, departamentalizacja i mechanizacja
III- Ustalanie zasad koordynacji komórek
IV- Sprawdzenie skuteczności i dokonanie poprawek
V- Określanie stopnia specjalizacji stanowisk, oraz projekt stanowiska

19. Jakie są wady i zalety specjalizacji? Korzyśc -łatwo przyuczyć do wykonywania zadań -robotnik wykonujący proste zadania osiąga wprawę -przechodzenia od zadania do zadania przychodzi szybciej - łatwiej zaprojektować sprzęt do zadań prostych
Wady specjalizacji - znużenie pracowników - wzrost niezadowolenia pracowników

20. Struktura liniowa przedsiębiorstwa.
Każdy pracownik ma tylko jednego przełożonego np wojsko, male przedsiebiorstwa.
Zalety: - podział władzy i odpowiedzialności - 1os.kierownictwo - łatwość kontroli
Wady: - polecenia mogą ulec zniekształceniu, system komunikowania się jest powolny
- wzrost formalizacji stosunków organizacyjnych

21. Rozpiętość kierowania Rozpiętość kierowania, to tzw. kryterium ilościowe, które jest bardzo istotnym kryterium departamentalizacji, oznacza liczbę stanowisk, która podlegać będzie 1 kierownikowi. Wady małej rozpiętości kierowania: duża liczba stanowisk kierowniczych w stosunku do wykonawczych, im więcej szczebli, tym bardziej zniekształceniu ulega informacja * Ze względu na rozpiętość kierowania, możemy wyodrębnić dwa typy struktur organizacyjnych: smukła (o niskiej rozpiętości kierowania) i płaska (o wysokiej rozpiętości kierowania). Zazwyczaj korzystniejsza jest struktura płaska, ponieważ droga komunikowania się kierownika z wykonawcami jest krótsza, oraz koszty administracyjne są niższe, gdyż mniej jest pośrednich szczebli kierowania i stanowisk kierowniczych.

23. Schemat znaczenia formalizacji
Stopień formalizacji decyduje o tym, na ile, sposób i tempo pracy może być dowolne. Pewien stopień formalizacji jest wymagany do zapewnienia synchronizacji pracy, oraz powtarzalności, jednak zbytnia formalizacja doprowadzić może do zaniku kreatywności

25. Co to jest struktura macierzowa? Podać jej zalety i wady.
Oddziela dziedziny funkcjonalne od dziedzin produkcyjnych lub zadaniowych. Gdy powstaje nowy pomysł produkcyjny, tworzy się odpowiedni zespół składający się z wyspecjalizowanych członków. Główną zaletą jest szybka reakcja na zmiany i duże osobiste zaangażowanie. Główną wada jest naruszenie zasady kierownictwa, dlatego wymaga ona starannego zaplanowania, aby ograniczyć do minimum konflikty.

26. Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwie przyszłości.
Według C. Handy’ego najważniejszą ale najmniejszą grupą jest kadra wysoko wykfalifikowanych pracowników stanowiących kadrę kierowniczą. Druga grupa to pracownicy realizujący na zlecenie zadania określone prze kirownictwo. Ostatnia grupa to ludzie o niskich kwalifikacjach od ktorych malo sie wymaga, są pomocnikami

27. Co to jest przedsiębiorstwo wirtualne?
Zespoły wirtualne powinny działać okresowo lub stale, w zależności od sytuacji, ponosząc odpowiedzialność w ramach wyznaczonych celów i uzupełniając istniejącą strukturę organizacyjną Benchmarking - porownywanie konkurencji
Len managment – 0,5, maksymalne ogranieczenie wydatkow,ludzi itd
Outplacment - wydalanie czesci organizacji poza jej zakres jezeli nie jest to oplacalne Fraktale – podwykonawcy wykonujący prace dla firmy kiedy jest to potrzebne
Model sita - ciagle zwalnianie najgorszych pracownikow

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Podstawy zarządzania pierwsze 2 wykłady

PODSTAWY ZARZĄDZANIA


Bochenek
1.W.Gryffin „Podstawy zarządzania” PWN
2. James Staur, Charles Wankel „Kierowanie” polskie wydawnictwo ekonomiczne



„Funkcjonowanie organizacji w otoczeniu” (Organi...

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Podstawy zarządzania

CZĘŚĆ I


WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA


Rozdział 1

Działanie ludzkie jako przedmiot
działalności organizatorskiej


Rozdział 2

Organizacja jako obiekt badań


Rozdział...

Zarządzanie

Podstawy Zarządzania sem.I


CZĘŚĆ I


WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA





Rozdział 1

Działanie ludzkie jako przedmiot
działalności organizatorskiej


Rozdział 2

Organizacja jako obiekt badań

Zarządzanie

Podstawy zarządzania

PODSTAWY ZARZĄDZANIA
Organizacja- to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć zestaw celów. Proces zarządzania ma miejsce w organizacji.
Organizacje dzielimy na
? typu profit= ...

Zarządzanie

Podstawy zarządzania - pytania testowe z odpowiedziami

Podstawy zarządzania - pytania testowe z odpowiedziami...

Zarządzanie

Podstawy zarządzania - pytanka i odpowiedzi (bardzo pomocne przed egzaminem)

Całość materiału jest w załączniku (65 pytań i odpowiedzi - łącznie 19 stron). Miłej nauki


1. CO ROZUMIEMY POD POJĘCIEM ZARZĄDZANIAI JAKIE SĄ JEGO ELEMENTY SKŁADOWE:
Zarządzanie – umiejętność prowadzenia działa...