Geneza systemów pedagogicznych

Pedagogika istniała od początku ludzkości. Zmieniły się formy wychowania wraz z rozwojem życia społecznego i kultury. Natomiast refleksja nad wychowaniem pedagogiczne zjawiło się późno. Sofiści pierwsi postawili problem pedagogiczny – urodzenie czy wychowanie decyduje o rozwoju człowieka? A filozofowie greccy jak Platon, Arystoteles i inni – wyrażali poglądy na sprawę wychowania jako zastosowanie swych założeń filozoficznych. Potem chrześcijaństwo wniosło nowe pojęcia i wartości, rozwinęło zasady wychowawcze wywodzące się z wiary katolickiej, religijnej. Polska dostawszy się w prąd oddziaływania kultury chrześcijańskiej przejmowała również ideały życiowe i wychowawcze ówczesnej europy zach.
Pierwsze szkoły katedralne przy ............... na ziemiach polskich powstaje w XII w. Pierwszych studentów Polaków na uniwersytetach zachodnio-europ. Spotykamy w XIII w.
Pierwsze wiadomości o szkołach parafialnych w Polsce pochodzą z 2 poł. XIII i XIV w.
W 1364r. Król Kazimierz Wielki ogłasza dyplom fundacyjny Uniwersytetu warszawskiego, miała to być wszechnica państwowa przygotowująca dla kraju wykształconych administratorów i urzędników. Jednak Papież podporządkował Akademię biskupowi krakowskiemu. Uniwersytet został odnowiony w 1940r. przez Władysława Jagiełłę. Odegrał doniosłą rolę w rozwoju polskiej nauki; rozwoju kultury umysłowej. Świadectwem przenikania do Polski ideału rycerskiego wychowania są pozostawione w kronikach Kadłubka, Długosza i innych kronikarzy opisy życia drużyn rycerskich. Obyczajom i kulturą mieszczańską przeszczepia na grunt polski m.in. kolonizacja polskich miast przez mieszczaństwo niemieckie. Pedagogika nowożytna tkwi swymi korzeniami przede wszystkim w epoce renesansu i oświecenia. Budzą się nowe prądy i poglądy kulturalne, które zostały nazwane humanizmem. Konkretnym wcieleniem ideału humanistycznego renesansu jest typ „dworzanina, którego uczono: prawa i retoryki by prowadził sprawy publiczne, j. obcych – klasycznych, greki, łaciny by poznać piękno literatury, uczono go układania poezji, gry na instrumentach muzycznych, pływania, jazdy konnej, fechtunku, po to by mógł być dowódcą w czasie wojny. W realizacji szkolnej humanistyczny typ wykształcenia oparty był wyłącznie na literaturze grecko-rzymskiej. Program gimnazjum bazował na j. klasycznych,, program ten był oderwany od życia, nie obejmował j. ojczystego stąd później zaczęto krytykować takie kształcenie; zarzucać mu werbalizm propagując coraz szerzej poglądowość, opieranie nauczania na poglądzie i doświadczeniu. Sprzyjał temu intensywny rozwój nauk przyrodniczych. Z kolei protestantyzm w XVI w. wycofał nową falę myśli pedagog. w postaci traktatów publicystycznych humanistów stojących w obronie lub krytykujących wychowanie katolickie. W polsce w epoce renesansu i w czasach bezpośrednio postrenesansową obok wielu wsławionych gimnazji w humanistycznych ..................... mieliśmy śmiało wybiegającą w przód myśl polityczno-oświatową A. F. Modrzewskiego – chciał nie tylko zreformować kościół, ale przede wszystkim stosunki społ., ustrój., kulturalne. W całokształcie swojego projektu reform, jaki zawarł m.in. w dziejach „O poprawie Rzeczpospolitej” nie pominął spraw wychowania i szkolnictwa.
Szczególnie wielkie mniemanie miał o roli szkoły w społeczeństwie i wysoko podnosi godność stanu nauczycielskiego. Widział potrzebę i pożytek kształcenia w naukach, bo to daje przygotowanie do działalności publicznej, a same zdolności i doświadczenia życiowe nie wystarczą. Dlatego wg A. F. Modrzewskiego szkoły powinny być chlubą Rzeczpospolitej, są twórczynią najlepszych praw dostarczając zdolnych mówców, doradców i władców państwa.
Zawód nauczyciela, chociaż jest urzędem największego trudu pełnym jest zawodem najznakomitszym, który może iść z najwyższymi stanami w zawody w zasługach wobec państwa.

Jan Amos Komeński:
Pedagogikę jako wiedzę i sztukę wychowania i uczenia „wszystkich wszystkiego” szczególnie posunął znany J.A. Komeński (1592-1670), który przez szereg lat działał w Polsce w Lesznie Wielkopolskim. Uznawał realną, życiową przydatność wykształcenia, a nauczanie to nie tylko sztuka, ale umiejętności wypływające z odpowiedniego przygotowania pedagogicznego. Proces dydaktyczny jeśli ma być skuteczny musi opierać się na znajomości procesu poznania ludzkiego, który polega na współdziałaniu: rozumu, mowy, działania.
W skutek tego nauczanie powinno być przede wszystkim nauką o rzeczach, a nie nauką słów. Swoje poglądy zawarł w dziele pt.: „ Wielka dydaktyka.” Dał impuls do nieustannych przemian edukacyjnych i do rozważań pedagogiki szkolnej.
W skutek szybkiego wzrostu wiedzy niektórzy pedagogowie jak np.: angielski myśliciel John Locke (1632-1704) powątpiewają w encyklopedyczny cel kształcenia i uważają, że celem kształcenia powinno być nie tylko opanowanie przez młodego człow. całości wiedzy ale pobudzenie i rozwijanie umysłu. Podobnie jak J.J. Rusoe (1912-1778) w opowieści pedagogicznej pt.: „Emil, czyli o wychowaniu” większe znaczenie przypisywał metodą zdobywania wiedzy niż nauczaniu zapełniającemu umysł mnóstwem wiadomości. W ten sposób rozwija się i zyskuje uznanie
teoria tzw. kształcenia formalnego (funkcjonalnego) stanowiąca wyżej kształcenie funkcji i sprawności poznawczych niż podawanie wiedzy.
Celem kształcenia powinno być ćw. zdolności i dyspozycji takich jak: pamięć, zdolność rozumowania, krytycyzm itp. Dostarczana wielu młodzieży wiedza powinna być wiedzą realną i utylitarną, czyli praktyczną.
Obok kształc. intelektualnego doniosłe staje się kształc. fizyczne oparte na zasadzie hartowania ciała oraz wychow. moralne oparte na zasadzie honoru i kształc. charakterem.

Równolegle w epoce oświecenia i na przełomie XVIII i XIX w. postępuje przewartościowanie i przemieszanie się z jednej str. arystokratyczny i demokratyczny, a z drugiej indywidualistycznych i społecznych celów wychowania.
Ideałem klas wyższych staje się „dżentelmen”- nie umie z łatwością czytać i komentować poezji łacińskiej, ale zna literaturę ojczystą i nowoczesne j. obce, umie się wyrażać płynnie i elegancko, jest obyty z naukami przyrodniczymi, nowoczesną historię polityczną i uznaje naturalną etykę honoru, nie znosi ciasnej ortodoksji teologicznej. Wychowanie ma mu zaszczepić elegancję zachowania się w salonie, dzielność i umiejętność w sprawach wojskowych i w służbie cywilnej kraju. Ideały te próbuje realizować arystokratyczne wychowanie prywatne organizowane w tzw. Akademiach Rycerskich. W Polsce czyniło to założone w 1740r. przez St. Konarskiego Colegium Nobilu, – czyli kolegium dla szlachty i utworzony przez St. Aug. Poniatowskiego w 1766r.korpus kadetów - szkoła rycerska.
To wychowanie dostępne było głównie dla młodzieży klas wyższych, bo jedynie one miały władzę polityczną i środki ekonomiczne dla zdobycia takiego wykształcenia.
Klasy niższe – dążono o wychowanie dzielnego żołnierza, fachowego rzemieślnika lub prawowitego rolnika, ale nie były to ideały, które mogłyby konkurować z ideałem arystokratycznym.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Geneza pedagogiki porównawczej

Przez wieki wiedza o wychowaniu i kształceniu dzieci i młodzieży w różnych krajach narastała w wyniku międzynarodowego handlu, podróży zagranicznych, wypraw wojennych, odkryć geograficznych, dyplomacji oraz misji religijnych.
Istnieją...

Pedagogika

Rozwój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku

Nowoczesne systemy szkolne zaczęły się kształtować od czasów rewolucji francuskiej 1789–99; racje ideowe, polityczne, ekonomiczne, kulturalne i in. decydowały o konieczności upowszechniania oświaty, podnoszenia jej poziomu i większego r�...

Pedagogika

System wychowania

Charakterystyka współczesnych systemów wychowania

Tragedia II wojny powszechnej zakończona atomową zagładą Hirosimy i Nagasaki podyktowała konieczność zapobieżenia przyszłej katastrofie całej ludzkości. Dała temu wyraz deklar...

Pedagogika

Wykłady - dr Zajac

Temat 1 : RZECZYWISTOŚĆ SPOŁECZNA I PROCES JEJ POZNANIA

1.Czym jest rzeczywistość

Rzeczywistość ? jest to, to wszystko co rzeczywiście istnieje, wszystko to co jest obiektywne, obiektywnie istnieje, prawdziwe. To co przeci...

Pedagogika

Wybitni reprezentanci pedagogiki pracy oraz ich dzieła

Pedagogika pracy jest dyscypliną naukowa, która zajmuje się wpływem pracy i rozmaitych jej rodzajów na kształtowanie się osobowości w procesie wychowania, a więc pedagogicznymi aspektami relacji; człowiek ? wychowanie ? praca. O jej przedm...