Krótkoterminowe papiery dłużne.

Papier wartościowy to dokument stwierdzający przysługujące jego właścicielowi prawo majątkowe . Papier wartościowy jest pojęciem dosyć szerokim , a same papiery wartościowe są na wiele sposobów klasyfikowane.
Krótkoterminowe papiery dłużne emitowane w seriach dłużne imienne papiery wartościowe przedsiębiorstw , oferowane zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym . Program emisji krótkoterminowych instrumentów dłużnych jest jedną z metod pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania działalności przedsiębiorstwa , alternatywą wobec kredytu bankowego . Mogą mieć różne podstawy prawne , a związku z tym funkcjonować pod różnymi nazwami . Wszystkie natomiast charakteryzują się m.in.:
a) krótkim terminem zapadalności ( nie więcej niż rok )
b) bardzo wysokimi nominałami ( adresatami emisji są inwestorzy instytucjonalni)
c) zbywalnością z dyskontem ( różnica między ceną sprzedaży a wartością nominalną po jakiej są wykupywane , stanowi dochód inwestora)
d) płynnością gwarantowaną przez organizatorów programu .

Krótkoterminowe papiery dłużne są instrumentami o okresie zapadalności do jednego roku , które z racji swego krótkoterminowego charakteru są wyłączone z publicznego obrotu . Rynek krótkoterminowych papierów dłużnych jest segmentem poza bankowego rynku pieniężnego , papiery te powinny służyć finansowaniu krótkoterminowych niedoborów finansowych przedsiębiorstw – regulacji płynności przedsiębiorstwa.
Usługa organizacji emisji krótkoterminowych papierów dłużnych polega na przygotowaniu przez instytucję finansową dokumentacji oferty , zorganizowaniu systemu rozliczenia oferty , znalezieniu nabywców papierów oraz ewentualnym zagwarantowaniu powodzenia emisji przed rozpoczęciem plasowania i zorganizowaniu płynnego rynku obrotu papierami po zakończeniu oferty .
Krótkoterminowe papiery dłużne są , z racji wysokich nominałów ( najniższy nominał wynosi 10 tys. PLN w przypadku bonów handlowych Banku Handlowego ), sprzedawane na rynku pieniężnym głównie inwestorom instytucjonalnym . Mimo że nie istnieją przepisy prawa odnoszące się wprost do emisji KPD , to podmioty zajmujące się organizacją emisji krótkoterminowego długu znalazły się odpowiednie rozwiązania , aby zaoferować ten instrument przedsiębiorstwom Istnieją trzy najbardziej popularne konstrukcje prawne tego typu instrumentów . Konstrukcja weksla własnego , konstrukcja wierzytelności oraz konstrukcja obligacji krótkoterminowej .
Pierwszy organizator emisji KPD , Polski Bank Rozwoju , nazwał stworzone przez siebie instrumenty bonami komercyjnymi , ING Bank określa KPD mianem komercyjnych weksli inwestycyjno-terminowych ( KWIT ) , Bank Handlowy oraz ABN AMRO nazywają KPD bonami handlowymi , Citibank krótkoterminowymi papierami wartościowymi , Raiffeisen Centrobank bonami dłużnymi , a Creditanstalt wekslami komercyjnymi.
Bony komercyjne stanowią pisemne zobowiązanie remitentów do zwrotu do zwrotu ich nabywcom nominalnych kwot pieniężnych , zapisanych na bonach , w ustalonym terminie wykupu . Sprzedaż bonów następuje z dyskontem , którego wysokość zależy od terminu wykupu , ogólnej sytuacji na rynku pieniądza i wiarygodności kredytowej ( ratingu ) emitenta . Wysokość dyskonta zapewnia nabywcom bonów stopę zwrotu wyższą od oprocentowania kredytów bankowych . Bardziej korzystne warunki lokowania nadwyżek bonach niż na rachunkach depozytowych bankach , jak też finansowania się przez emisję bonów komercyjnych niż przez zaciąganie kredytów bankowych powodują , że w dziedzinie krótkoterminowego pośrednictwa finansowego operacje bonami komercyjnymi zyskują przewagę nad operacjami depozytowo-kredytowymi banków. Trzeba dodać, że zastępowanie kredytów bankowych emisją bonów komercyjnych , jako źródła finansowania działalności gospodarczej , jest możliwe tylko w przypadku wielkich przedsiębiorstw , o ugruntowanej renomie znaczącej pozycji na rynku Powodzenie emisji bonów komercyjnych zależy od zaufania , jakim potencjalni inwestorzy darzą ich emitenta ; na takie zaufanie nie mogą liczyć firmy niewielkie , nieznane opinii publicznej , a zwłaszcza środowisku inwestorów finansowych .
Emisję bonów komercyjnych organizują banki i należące do nich domy maklerskie . Organizacja emisji obejmuje zazwyczaj gwarancje ich wykupu przez emitenta w ustalonym terminie , a często także uruchomienie wtórnego rynku tych bonów , na którym ich nabywcy z rynku pierwotnego mogą je sprzedać ( przed ustalonym terminem wykupu przez emitenta ), a inwestorzy ( którzy nie skorzystali z ich nabycia na rynku pierwotnym ) mogą je kupować . Bon komercyjny to instrument dyskontowy , więc sprzedawany poniżej wartości nominalnej . Różnica między ceną zakupu a wartością nominalną stanowi zysk inwestora . Jeżeli inwestorzy nie są zainteresowani zakupem bonów komercyjnych , to- jeśli jest to zawarte w umowie – wykupuje je organizujący emisję bank.
Podobny charakter do bonów komercyjnych mają certyfikaty depozytowe, emitowane przez banki z terminami wykupienia do 1 roku . Certyfikat jest wystawiany z reguły na okaziciela i stanowi dowód złożenia depozytu w banku na określony czas i procent . Certyfikaty pojawiły się w Stanach Zjednoczonych i wkrótce europejskie placówki banków amerykańskich podjęły emisję eurodolarowych certyfikatów depozytowych .Zasadniczą różnicą między certyfikatami depozytowymi a depozytami terminowymi jest to , że certyfikaty mogą być odstępowane na wtórnym rynku bądź odsprzedawane emitentowi przed ustalonym terminem bez zmniejszenia stopy dyskonta , a tylko ze zmniejszeniem jego kwoty odpowiednio do skrócenia okresu posiadania certyfikatu w stosunku do terminu wykupu. Natomiast wycofanie depozytu przed zgłoszonym w momencie składania terminem jego wycofania z banku zawsze powoduje zmniejszenie oprocentowania , najczęściej nawet poniżej stopy oprocentowania depozytów zwrotnych na każde żądanie . Na emisję certyfikatów depozytowych bank musi otrzymać zezwolenie banku centralnego . Są to także skrypty dłużne , opiewające się na określone nominalne kwoty pieniężne , wypłacane w terminie ustalonym w momencie emisji.
W celu zwiększania podaży krótkoterminowych papierów wartościowych na rynku pieniężnym , przydatnych do regulowania stanu rachunków bieżących banków komercyjnych banku centralnym , Narodowy Bank Polski zaczął emitować własne bony pieniężne . Emisja tych walorów uzależniła politykę banku centralnego od sposobu finansowania deficytu budżetowego przez państwo. Bony pieniężne NBP są krótkoterminowymi zobowiązaniami banku centralnego na okaziciela sprzedawanymi z dyskontem . Fakt , że nie są walory imienne , ale właśnie na okaziciela , sprawił , że mógł rozwinąć się na szeroką skalę obrót tymi aktywami.
Sprzedaż bonów pieniężnych dokonuje się na przetargach . Początkowo przetargi odbywały się raz w tygodniu , puźniej-częściej . NBP oferuje bony pieniężne o terminach zapadłości 1, 7, 14, 28, 182 i 273 dni. Największą popularnością cieszą się bony 28-dniowe . Nominały bonów pieniężnych pokrywają się z nominałami bonów skarbowych – 10 tys. , 100 tys., i 1 mln PLN. Mechanizm przebiegu przetargów jest taki sam jak w przypadku walorów skarbowych . W tym wypadku jednak to bank centralny podejmuje decyzje o rozmiarach podaży , strukturze emisji i oprocentowaniu bonów pieniężnych . Prawo nabywania bonów NBP przysługuje wyłącznie wybranym bankom- delarom rynku pieniężnego. Mają one postać zdematerializowaną , więc transakcje zakupu na rynku pierwotnym (przetarg NBP ) , obroty na rynku wtórnym i wykup przez emitenta są odnotowywane w rejestrze prowadzonym przez NBP , w którym banki mają konta depozytowe , rejestrujące operacje kupna-sprzedaży bonów i stan posiadania.
Bony skarbowe należą do dłużnych papierów wartościowych .Są to krótkoterminowe papiery wartościowe , gdyż ich okres wykupu nie przekracza roku. Jest to instrument rynku pieniężnego , pieniężnego przeciwieństwie do obligacji , które były instrumentem rynku kapitałowego . Emitentem bonów skarbowych jest Ministerstwo Finansów , Finansów sprzedaż ich odbywa się za pośrednictwem NBP . Sprzedawane są na przetargach cotygodniowych dyskontem . Stopę dyskonta ustala Minister Finansów na podstawie zgłoszonych ofert. Na tydzień przed przetargiem NBP podaje do wiadomości wartości nominalne bonów skarbowych o określonych terminach zapadalności przeznaczonych do sprzedaży . W dniu przetargu do godziny 12.00 banki uczestniczące w przetargu składają swoje oferty kupna , zawierające rodzaj bonów , jakie chcą nabyć , ich cenę nominalną oraz deklarację ceny zakupu za każde 100 PLN wartości nominalnej bonu . Zebrane oferty porządkowane są od najlepszej do najgorszej proponowanej ceny zakupu . Generalnie, na przetargu wygrywają te banki , które oferują najwyższą cenę za 100 PLN nominału , czyli proponują najniższą stopę dyskonta nabywanych weksli skarbowych . Bony skarbowe , zakupione na przetargach przez banki- dealerów , mogą trafić na wtórny rynek bonów skarbowych . Sprzedaż bonów skarbowych na wtórnym rynku prowadzą banki-dealerzy tych bonów , a ich zakup mogą realizować wszyscy chętni nabywcy , także osoby fizyczne , które jednak w tym celu korzystają z pośrednictwa biur maklerskich .
Bony skarbowe nabyte na przetargu mogą być przedmiotem swobodnego obrotu między ich posiadaczami ( rynek wtórny) . Mogą też być wcześniej , przed terminem wykupu przedstawione emitentowi do wykupu.
Emitowane są w nominałach 10.000, 100.000 i 1mln PLN . Wysokie nominały decydują o dostępności bonów dla dużych podmiotów gospodarczych , dysponujących wysokimi nadwyżkami finansowymi. Od roku 1995 bony skarbowe mają w Polsce postać zdematerializowaną . Są jedynie zapisem komputerowym w Centralnym Rejestrze Bonów Skarbowych prowadzonym przez NBP . Emitowane są na okres 52 , 39 , 26 , 13 , 8 tygodni.
Ponadto są również emitowane na okres 2 tygodni , 6 dni, 3 dni, 2 dni, 1 dzień. Te bony może nabywać tylko NBP .Wykup bonów prowadzi również NBP po wartości nominalnej. Bon wygasa jeżeli nie zostanie przedstawiony do wykupu w okresie roku od dnia wykupu.
Nabywcami bonów mogą być :
- krajowe osoby prawne i fizyczne,
- krajowe spółki cywilne , jawne i komandytowe
- zagraniczne osoby prawne i fizyczne
- zagraniczne spółki cywilne , jawne i komandytowe.
Podstawową przesłanką decydującą o popularności bonów skarbowych , są najbardziej płynnym instrumentem rynku pieniężnego oraz brak ryzyka kredytowego emitenta .Dodatkową zachętą są zwolnienia z podatków stanowych oraz lokalnych .


Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Krótkoterminowe papiery dłużne

Krótkoterminowe papiery dłużne przedsiębiorstw zwane także skryptami dłużnymi lub papierami komercyjnymi są źródłem krótkoterminowego finansowania działalności przedsiębiorstw, co oznacza, iż uzyskane z nich środki przedsiębiorstwo...

Ekonomia

Krótkoterminowe papiery dłużne

SPIS TREŚCI:

1. Istota i rodzaje krótkoterminowych papierów dłużnych (KPD)
2. Warunki jakie muszą być spełnione dla dokonania emisji KPD
3. Strona techniczna procesu przygotowania i realizacji emisji
4. Korzyści i wady...

Administracja

Papiery wartościowe

Papiery wartościowe są to dokumenty, które stwierdzają istnienie określonego prawa majątkowego, którego realizacja możliwa jest jedynie poprzez okazanie tych dokumentów bądź ich zwrot. Maja one przede wszystkim charakter finansowy, lecz w...

Finanse i bankowość

Rynek pieniężny i kapitałowy

WPROWADZENIE DO RYNKU FINANSOWEGO

Rynek to miejsce, w którym przechodzą dobra i usługi od sprzedających i kupujących. Każda z zawieranych transakcji jest rozliczana więc dokonuje się określony przepływ pieniężny, pewien strumie�...

Ekonomia

Rynki finansowe

1. Klasyfikacja rynków finansów ze względu na przeznaczenie kapitału.
Rynki pieniężne – to te wszystkie transakcje, operacje i miejsca, gdzie uzyskane środki przeznacza się na regulowanie bieżących płynności. Przedmiotem obrotu na...