Zarządzanie - Turystyka

POGL. KlASYK.ZARZ: Max Weber- twórca koncepcji opisującej jednoznacznie strukturę i zasady funkcjonowania instytucji nastawianej na bezosobowość. Osiągane to miało być dzięki przestrzeganiu reguł tj.
wykonywanie czynności urzędowych powinno być realizowane jako zajęcia podstawowe
musi panować zasada kompetencji. Weber takie sprawowanie władzy nazwał biurokracją – kierownik nie posiada władzy absolutnie, lecz symbolizuje określony obowiązujący system prawny, może wymagać posłuszeństwa tylko w określonym prawem zakresie i gdy zajmuje określone stanowisko.
ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE: szkoła racjonalistyczna(planistyczna); ewolucyjna; pozycyjna; procesualna (zasobowa).
ORGANIZACJA- otwarty system…: rzeczowy(jako całość), czynnościowy (czynność organiz) atrybutowy (ocena dobrej i złej organ)
STRUKT PRODUKCY
grupowanie stanowisk roboczych w komórki produkcyjne wyższego stopnia. Technologiczna zasada tworzenia struktury produkcyjnej polega na budowie komórek produkcyjnych wyższego stopnia, poprzez łączenie jednorodnych pod względem technologicznym komórek stopnia niższego.
*Przedmiotowa produkcyjnych wyższego stopnia przez takie łączenie komórek produkcyjnych niższego stopnia, które zapewnia całkowite wykonanie określonego detalu lub całego procesu produkcyjnego danego przedmiotu. Wyróżniamy produkcję jednostkową, seryjną i masową.
ROZPROSZONE STRUKTURY ORGANIZACYJNE.
*Struktura macierzowa – jest sposobem doraźnego łączenia różnorodnych specjalistów potrzebnych do rozwiązania trudnego problemu. Struktura macierzowa oddziela dziedziny funkcjonowania od dziedzin produkcyjnych lub zadaniowych. Gdy powstaje nowy pomysł produkcyjny, tworzy się odpowiedni zespół. *Hybryd struktura- połączenie 2 lub większej liczby form struktury organizac. *Zespoły wirtualne-mogą sięgać do wszystkich procesów zasobów PB jak tez poza organiz. *Fraktale-samodzielnie działające ze jednostki które mogą być wew. jednego PB lub mogą być rozprosz po całym świecie.
Skutki zmienności otoczenia (złożoność i niepewność).
ZŁOŻONOŚĆ – oznacza, że mamy do czynienia z dużą ilością i różnorodnością współdziałających ze sobą elementów. Jednym z mierników złożoności jest ilość informacji koniecznych do opisu otoczenia.
NIEPEWNOŚĆ – jest wyrazem ograniczenia zdolności przewidywania przyszłych warunków.
PLANOWANIE SCENARIUSZOWE – polega na prowadzeniu systematycznych studiów nad przyszłością firmy i jej otoczenia. Metody scenariuszowe można podzielić: scenariusze możliwych zdarzeń, scenariusze stanów otoczenia, scenariusze symulacyjne, scenariusze wewnętrzne i zewnętrzne.
Etapy planowania scenariuszowego: przyjęcie celów wynikających z woli przetrwania i rozwoju, ocena cech organizacji i jej zdolności do zmian, ocena otoczenia, ocena stopnia dostosowania cech organizacji do otoczenia, wytyczenie kierunków postępowania.
GLOBALIZACJA oznacza koncepcję zarządzania firmą ukierunkowaną na rynki światowe, oraz bazującą na globalnych czynnikach produkcji. Korzyści realizacji strategii globalnej:
*Możliwość obniżki kosztów i poprawy jakości. *Wzmocnienie preferencji klientów. *Utrzymanie konkurencyj * Może zapewnić reputacje i wiarygodność
Wady strategii globalnej:
*Wzrost kosztów zarządzania większe koszty transportu, składowania i serwisu. *Niezadowolenie z produktu, ponieważ jest ujednolicony * Przeszkody stawiane przez władze państw.
STRATEGIA GLOBALNA wymaga specjalnego zarządzania, które charakteryzują: Globalna kooperacja; Dynamiczny charakter; Równoległa gra polityczna; Jednolity charakter działalności.
STRATEGIA – to wybór dziedzin, w które PB zamierza się angażować, zakres tego zaangażowania, oraz sposób inwestowania swoich zasobów, dla uzyskania jak najkorzystniejszej pozycji konkurencyjnej. Rodzaje strategii:
*Cena i Jakość
-Niska cena i jakość,
-Niska cena, wysoka jakość – strategia penetracji rynku,
-Wysoka cena i niska jakość – strategia „uderzaj i znikaj”,
-Wysoka cena i jakość,
* Produkty i Rynek
-Nowy produkt i rynek – strategia dywersyfikacji,
-Nowy produkt, dotychczasowy rynek – strategia rozwoju produkcji,
-Dotychczasowy produkt, nowy rynek – strategia rozwoju rynku,
-Dotychczasowy produkt i rynek – strategia penetracji rynku,
-Strategia agresywnej inicjatywy – firma rozpoczyna frontalną konkurencję z innymi, wykorzystując swoje najmocniejsze czynniki przewagi; czasami w połączeniu z wejściem na nowy rynek,
-Strategia maksymalizacji satysfakcji nabywcy poszukiwanie słabych stron konkurentów,
-Strategia ofensywna,
-Strategia defensywna,
-Strategia unikalna (uniknięcie bezpośredniej konfrontacji z konkurencją),
-Strategia przetrwania.
ŁAŃCUCH WARTOŚCI występuje wewnątrz firmy, ale jednocześnie każda firma część działalności realizuje przy udziale innych jednostek, więc jest ogniwem innego – zewnętrznego łańcucha wartości. Dostawcy –> Przedsiębiorstwo –> Dystrybutorzy –> Nabywcy. Łańcuch wartości jest użytecznym narzędziem umożliwiającym logiczne i systematyczne prześledzenie wewnętrznych i zewnętrznych źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa i stworzenia podstaw dla wyboru strategii lub modyfikacji realizowanej strategii, zarówno w aspekcie więzi z otoczeniem jak i w ramach samego PB










RESTRUKTURYZACJA PB ma na celu usprawnienie systemu zarządzania i systemu wykonawczego PB pod kątem maksymalnego uwzględnienia uwarunkowań otoczenia i wykorzystania posiadanego potencjału.
Restrukturyzacja jest narzędziem zarządzania strategicznego. Restrukturyzacja PB obejmuje wszelkiego rodzaju zmiany w PB dotyczące:
-struktury majątkowej
-struktury kapitałowej
-struktury organizacyjnej i procesu zarządzania,
-organizacji procesów pracy,
-poziomu i struktury zatrudniania,
-zagadnień asortymentowych i jakości wyrobów,
-aspektów techniczno- technologicznych,
-rynków zaopatrzenia i zbytu. Restrukturyzację przedmiotową dotyczącą przekształceń techniczno-technologicznych, asortymentowych, ekonomicznych.
Restrukturyzację podmiotową dotyczącą przekształceń prawno-organizacyjnych.
ZASADY, ETAPY ZARZĄDZANIA KADRAMI.
Nowe podejście do zarządzania firmą polega na uwydatnieniu roli pracowników, zwłaszcza liderów i wykwalifikowanych specjalistów. Pierwszym etapem jest planowanie zasobów ludzkich, którego celem jest zapewnienie zatrudnienia odpowiednich pracowników w odpowiedniej liczbie, na właściwych stanowiskach, w określonym przedziale czasowym.
Drugim etapem jest prognozowanie podaży pracy, które sprowadza się do: przewidywania podaży wew. I zew.
STYL KIEROWANIA rozumiany jest jako „całokształt sposobów oddziaływania przełożonego na podwładnych, w celu skłonienia ich do wypełnienia pożądanych ról organizacyjnych”. Demokratyczny polega na tym, że przełożony dba o dobry „klimat” w zespole, w procesie decyzyjnym uwzględnia zdanie pracowników, zaś w trakcie realizacji zadań pozostawia im maksymalną możliwą swobodę i samodzielność.
Styl autokratyczny realizuje przełożony, który sprawuje niepodzielną władzę.
Bierny styl pozostawia członkom załogi swobodę pod względem planowania i realizacji zamierzeń.
PRZYWÓDZTWO.
Zjawisko przywództwa nie jest niczym nowym, gdyż od tysięcy lat mieliśmy do czynienia z wieloma przywódczymi osobowościami. Wspomnieć tu można Chrystusa, Temistokelesa, Hannibala, Aleksandra Wielkiego, Juliusza Cezara, Napoleona
Właściwą definicją przywódcy może być ta, która mówi, że jest to osoba, posiadająca zwolenników.
Przywództwo jest sposobem pozyskiwania emocjonalnej akceptacji i aprobaty ze strony dużych grup społecznych, dla podjętych przez przywódców zamiarów lub decyzji.
FUNKCJE I ROLE MENADŻERA.
Na ogół uważa się, że menedżerowie realizują w organizacji pięć specyficznych funkcji:
-planowanie-
-organizowanie
-zatrudnianie
-kierowanie-
-kontrolowanie
role: międzyludzkie, reprezentant, przywódca, organizator, informacyjne i decyzyjne.

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Zarządzanie turystyka

ZARZĄDZANIE – proces polegający na podejmowaniu decyzji zapewniających wykorzystanie określonych zasobów dla osiągnięcia pożądanych celów określonych przez właściciela organizacji. W SKRÓCIE- proces realizowania czegoś za pośrednic...

Geografia

Jak powinno wyglądać zarządzanie turystyką na Antarktydzie?   Proszę o opracowanie pytania na 1 stronę A4 czcionką 12.   Porządna odpowiedź zostanie nagrodzona najlepszą odpowiedzią.

Jak powinno wyglądać zarządzanie turystyką na Antarktydzie?   Proszę o opracowanie pytania na 1 stronę A4 czcionką 12.   Porządna odpowiedź zostanie nagrodzona najlepszą odpowiedzią....

Zarządzanie kadrami

Zarządzanie kadrami u dr Jana Czerniawskiego

Zarządzanie – jest to zestaw działań skierowanych na zasoby i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.
Zasoby Funkcje Planowanie Organizowanie Motywowanie Kontrola
Ludzkie X X X X
Finan...

Turystyka i rekreacja

Ekonomika turystyki-wykłady AWF

Przesłanki rozwoju i upowszechniania się turystyki: *cywilizacja (ułatwienie,śr.masow prz, wykształcenie) *urbanizacja (rozwój miast) *mobilność (rozwój transportu) *czas wolny *siła nabywcza ludności (fundusz konsumpcji swobodnej) *środ...

Turystyka i rekreacja

Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego

Metody i Techniki Obsługi Ruchu Turystycznego


Zakres materiału

1. Podstawowe pojęcia i definicje związane z turystyką i ruchem turystycznym .
2. Systemy organizacji obsługi ruchu turystycznego na świecie .
1. Ś...