Jak poprawić wydajność pracy w firmie? cz.2
Audyt pracowniczy
Audyt pracowniczy polegaj na kompleksowym badaniu stanu spraw pracowniczych w danej firmie. Pozwala pracodawcom na weryfikację funkcjonujących w jego firmie praktyk w zakresie spraw pracowniczych. Audyt to także doradztwo, dające pracodawcom możliwość kompleksowego i obiektywnego spojrzenia na sprawy pracownicze.
Do kogo adresowany jest audyt pracowniczy?
Audyt pracowniczy jest adresowany do wszystkich firm, bez względu na ich wielkość, lokalizację czy branżę w której działają. Jest wykorzystywany szczególnie do badania motywacji pracowników.
Efektem audytu pracowniczego jest raport dla pracodawcy, zawierający opis przeprowadzonego badania, analizowanych dokumentów i praktyk. Zawiera on także wskazanie niedociągnięć, rekomendacje w zakresie wprowadzenia modyfikacji lub ulepszeń. Na podstawie raportu pracodawca może przeprowadzić niezbędne działania w kierunku poprawy wydajności pracy.
Employer Branding, Coaching
Coaching z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularny. Jest to proces doskonalenia kwalifikacji pracownika pod kierunkiem doświadczonego trenera, przez nabywanie nowych umiejętności i korygowanie nieprawidłowych i mało skutecznych zachowań.Polega na pomocy pracownikowi w kierowaniu rozwojem jego umiejętności i kompetencji. Często w ramach Employer Branding stosuje się programy lojalnościowe, zachęcające do pracy i zaangażowania pracowników w sprawy firmy. Podstawowym elementem coachingu jest partnerska relacja i zaufanie między trenerem, a jego uczniem-pracownikiem, a zasadniczą funkcją osiągnięcie wyznaczonych celów.
Rodzaje coachingu:
Coaching indywidualny (individual coaching) – występuje najczęściej. Jest to forma coachingu, polegająca na pracy coacha-trenera z indywidualnym uczniem-klientem.
Coaching grupowy (team coaching, group coaching) – polega na wspieraniu rozwoju grup i zespołów firmy oraz na pomocy w osiągnięciu przez nie zakładanego poziomu efektywności.
Coaching biznesowy (business coaching) – adresowany jest głównie do biznesmenów, uwzględnia specyfikę branży i działalności biznesowej prowadzonej firmy.
Coaching menedżerski (manager coaching) – kierowany głównie do kadry zarządzającej i menedżerów.
Executive coaching – adresowany do najwyższej kadry kierowniczej: dyrektorów i prezesów firm.
Corporate coaching – nastawiony głównie na wspieranie organizacji (korporacji) w osiąganiu określonych celów.
Coaching narzędziowy – skupiony jest na rozwijaniu konkretnych umiejętności, wykorzystywany na przykład w przypadku kadry zarządzającej przedsiębiorstw.
Leadership coaching – ukierunkowany na rozwój kompetencji przywódczych u osoby- ucznia trenera.
Performance coaching – nastawiony na poprawę efektywności działania, osiąganie wyznaczonych celów.
Coaching zawodowy (professional coaching, career coaching) – związany z rozwojem, karierą, dotyczący różnych grup zawodowych.
Coaching ekspercki (expert coaching) – skupiony na specjalistycznej tematyce związanej z zawodem wykonywanym przez Klienta.
Coaching specjalistyczny (specialty coaching) – synonim coachingu eksperckiego.
Coaching życiowy (life coaching) – nastawiony na rozwój osobisty Klienta, kształtowanie celów, postaw i zachowań, nad którymi uczeń chce pracować. Coaching życiowy bywa uważany za działalność z pogranicza doradztwa lub psychoterapii.
Coaching osobisty, coaching personalny (personal coaching) – coaching ukierunkowany na rozwój osobisty Klienta.
Co-active coaching - model coachingu, który akcentuje wiarę w siłę i kreatywność Klienta; jedną z fundamentalnych zasad jest założenie, że Klient zna odpowiedzi na pytania lub potrafi je znaleźć.
Shadow coaching - technika coachingu polegająca na obserwacji pracy menedżera lub grupy menedżerów i wspólnej analizie wynikających z tego wniosków.
Unitive coaching – odmiana coachingu życiowego oparta na psychologii głębi Carla Gustava Junga, psychologii Gestalt, psychologii humanistycznej i filozofii egzystencjalnej. W unitive coaching różne aspekty funkcjonowania człowieka są postrzegane jako jedność.
Coaching integralny (integral coaching) - coaching inspirowany teoriami amerykańskiego pisarza Kena Wilbera, propagatora tzw. psychologii integralnej, łączącej psychologię, filozofię i mistycyzm.
Somatic coaching – coaching zdrowia, w którym praca z Klientem obejmuje również elementy tzw. pracy z ciałem (np. ćwiczenia oddechowe lub relaksacyjne).
Co-coaching - sytuacja, gry równorzędni partnerzy świadczą sobie nawzajem usługi coachingowe.
VIP coaching – coaching adresowany do osób o statusie VIP (np. polityków, członków elit finansowych, szefów wielkich firm, dyrektorów itp.),
pracuje się nad realizacją celów osób najważniejszych dla organizacji
Szkolenia, warsztaty, kursy, konferencje, coachingi, audyty i tajemniczy klienci to najczęściej stosowane formy podniesienia wydajności pracy. Aby jednak wszystko przekładało się na jakość, do kompletu potrzebny będzie także odpowiedni system motywacyjny w postaci:
finansowej - motywacja pieniężna oraz inne rodzaje motywacji materialnej:
premie,
podwyżki,
dodatki finansowe,
świadczenia materialne
- pozafinansowej - nagradzanie pracowników bezpośrednio nieprzeliczalne na pieniądze:
pakiety socjalne,
bony świąteczne/okazyjne,
dofinansowania posiłków, darmowe napoje,
dofinansowania wypoczynku,
bony uprawniające do zakupu z rabatem,
bezpłatna nauka języka obcego np. Business English,
prywatną opiekę medyczną,
dofinansowanie zajęć sportowych po pracy,
bezpłatny Internet do celów prywatnych,
okolicznościowe prezenty od firmy,
talony na zakupy
Pamiętaj, że inwestycja w pracownika zawsze się zwraca, a zapewnianie swojej kadrze szkoleń stało się dziś formą doceniania ludzi i motorem motywującym ich do pracy. Inwestują nie tylko korporacje, ale także szefowie małych i średnich przedsiębiorstw. Także u nas istnieją nowoczesne metody, które warto wprowadzać w życie firmy, aby identyfikować problemy i poprawiać wydajność ludzi i jakość ich pracy.