Przygotowywanie projektów do UE

Reforma polityki strukturalnej – 5 projektów rozporzązeń dotyczących funkcjonowania funduszy strukturalnych
i Funduszu Spójności w latach 2007-2013:
*projekt rozporządzenia Rady wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności,
*projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
*projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego,
*projekt rozporządzenia Rady ustanawiającego Fundusz Spójności,
*projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejskie Ugrupowanie Współpracy Transgranicznej (EUWT).

Do podstawowych założeń zaproponowanej reformy polityki spójności w latach 2007-2013 należą:
a) utrzymanie dotychczasowej wagi i budżetu polityki spójności (utrzymanie ukierunkowania polityki na wszystkie państwa członkowskie oraz utrzymanie budżetu polityki na wysokim poziomie;
b) koncentracja działań na trzech nowych celach:
1. Cel Konwergencja, wspiera wzrost i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach Najbiedniejszych.
2. Cel Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie, wspiera zmiany strukturalne w regionach, które nie kwalifikują się do celu Konwergencja oraz zmiany na rynku pracy.
3. Cel Europejska współpraca terytorialna, wspiera terytorialną konkurencyjność oraz promuje harmonijny
i zrównoważony rozwój UE w ramach trzech komponentów: transgranicznego, transnarodowego oraz międzyregionalnego.

Różnice pomiędzy okresami programowania 2000-2006 a 2007-2013. Cele polityki spójności.
Jednym z podstawowych celów traktatowych Unii Europejskiej jest „wzmocnienie spójności gospodarczej
i społecznej w rozszerzonej Europie w celu wsparcia harmonijnego, zrównoważonego i trwałego rozwoju Wspólnoty” (art. 158 TWE). Zmniejszanie różnic w rozwoju społeczno-gospodarczym między poszczególnymi regionami
i usuwanie opóźnień w rozwoju regionów najmniej uprzywilejowanych. Krokiem mającym zapewnić większą koordynację działań w ramach polityki spójności jest rezygnacja z kontynuacji Inicjatyw Wspólnotowych
i wprowadzenie zakresu ich interwencji do tzw. programów głównego nurtu (mainstreaming). w latach 2007-2013 działania w ramach polityki spójności finansowane są z dwóch instrumentów strukturalnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego, które wspiera Fundusz Spójności. w latach 2000-2006 finansowanie działań rozwojowych odbywało się w oparciu o Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnictwa zarówno w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (Sekcji Gwarancji) jak i w ramach polityki spójności (Sekcja Orientacji). Komisja Europejska podjęła decyzję o przesunięciu całości finansowania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich do Wspólnej Polityki Rolnej. Dla finansowania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich ustanowiono nowy instrument w ramach WPR nazwany Europejskim Funduszem Rolnym na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). W przypadku finansowania rybołówstwa zdecydowano o przesunięciu całości finansowania dotyczącego tego sektora poza obszar nowej polityki spójnooeci i utworzeniu Europejskiego Funduszu Rybackiego.
Różnice: Będzie ona w znacznie mniejszym stopniu polityką pasywnej redystrybucji zasobów z obszarów zamożnych na rzecz terenów biednych, a w znacznie większym niż dotąd zakresie staje się działalnością zorientowaną na konkurencyjność regionów.
Cele polityki spójności:
- Cel Konwergencja (wspieranie wzrostu i tworzenie nowych miejsc pracy w państwach i regionach najbiedniejszych oraz regionach tzw. efektu statystycznego),
- Cel Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie (wspieranie zmian strukturalnych w regionach nie kwalifikujących się do uzyskiwania pomocy w ramach celu Konwergencja ze względu na przekroczenie wskaźnika 75% PKB per capita UE oraz wspieranie zmian na rynku pracy),
- Cel Europejska współpraca terytorialna (wspieranie terytorialnej konkurencyjności oraz promowanie harmonijnego
i zrównoważonego rozwoju terytorium Unii).


Zasady pomocy
Zasady udzielania przez Unię Europejską wsparcia można podzielić na trzy grupy. Większość z nich obowiązywała co prawda w poprzednich okresach programowania komplementarność, spójność, partnerstwo, dodatkowość), ale została zmodyfikowana, inne stanowią swoistą nowość (np. zasada proporcjonalności). Zasadę komplementarności, która mówi o tym, że fundusze zapewniają pomoc, która uzupełnia działania krajowe, w tym działania na poziomie regionalnym i lokalnym. Rozporządzenie definiuje zasadę spójności. Zgodnie z tą zasadą Komisja i państwa członkowskie muszą zapewnić zachowanie spójności pomocy funduszy z działaniami, politykami i priorytetami Wspólnoty oraz zachowanie komplementarności z innymi wspólnotowymi instrumentami finansowymi. Nowością,
i jednocześnie konsekwencją powiązania celów polityki spójności z priorytetami Strategii Lizbońskiej jest tzw. earmarking funduszy. Chodzi o wyodrębnienie środków polityki spójności przyczyniających się do realizacji Strategii Lizbońskiej.

Działania nie kwalifikujące się do earmarkingu
*niektóre wydatki z zakresu infrastruktury transportu (m.in. drogi krajowe, regionalne i lokalne)
*infrastrukturę społeczną (m.in. edukacja, zdrowie, opieka nad dziećmi),
*wsparcie turystyki i kultury,
*rewitalizację obszarów miejskich i wiejskich oraz poprzemysłowych i powojskowych,
*ochronę środowiska i zapobieganie zagrożeniom (m.in. gospodarka wodna i odpadami, jakość powietrza),
*wzmocnienie zdolności instytucjonalnych i pomoc techniczną.

Zasada koordynacji, zgodnie z którą Komisja Europejska i państwo członkowskie zapewniają koordynację pomocy
z funduszy, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz interwencji Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innych istniejących instrumentów finansowych. Zasada zgodności gwarantuje zgodność operacji finansowanych z funduszy z postanowieniami Traktatu i aktów przyjętych na jego podstawie. Zasada partnerstwa. W grupie potencjalnych partnerów umieszczono władze miejskie. Ponadto rozporządzenie ogólne dokładnie wskazuje inne odpowiednie podmioty, jakimi są: podmioty reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, partnerzy zajmujący się zagadnieniami z zakresu środowiska naturalnego, organizacje pozarządowe oraz podmioty odpowiedzialne za wspieranie równości mężczyzn i kobiet. Realizacja programów operacyjnych, która należy do obowiązków państw członkowskich, powinna przebiegać – zgodnie z zasadą pomocniczości (subsydiarności) – na właściwym szczeblu terytorialnym, zgodnie z systemem instytucjonalnym właściwym dla każdego państwa członkowskiego. Zasada interwencji proporcjonalnej stanowi, że zasoby finansowe
i administracyjne wykorzystywane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie dla wdrażania funduszy
w odniesieniu do: wyboru wskaźników, oceny, ogólnych zasad dotyczących systemów zarządzania i kontroli, sprawozdawczości. Zasada dodatkowości ma zapewnić, że wkłady funduszy strukturalnych nie zastępują publicznych lub równoważnych wydatków strukturalnych ponoszonych przez państwo członkowskie i w rzeczywisty sposób wpływają na gospodarkę.

Programy operacyjne w Polsce (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny).
1. Infrastruktura i środowisko.
Celem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
W ramach programu realizowanych będzie 15 priorytetów:
1. Gospodarka wodno-ściekowa;
2. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi;
3. Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska;
4. Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska.
5. Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych;
6. Drogowa i lotnicza sieć TEN-T;
7. Transport przyjazny środowisku;
8. Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe;
9. Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna;
10. Bezpieczeństwo energetyczne, w tym dywersyfikacja źródeł energii;
11. Kultura i dziedzictwo kulturowe;
12. Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia;
13. Infrastruktura szkolnictwa wyższego;
14. Pomoc techniczna - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego;
15. Pomoc techniczna - Fundusz Spójności.
Instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie poszczególnych priorytetów (Instytucjami Pośredniczącymi) są: Ministerstwo Środowiska (priorytety I-V), Ministerstwo Infrastruktury (priorytety VI-VIII), Ministerstwo Gospodarki (priorytety IX-X), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (priorytet XI), Ministerstwo Zdrowia (priorytet XII), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (priorytet XIII). Instytucją Zarządzającą jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, który wykonuje swoje funkcje przy pomocy Departamentu Koordynacji Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Instytucja Zarządzająca przekaże realizację części swoich zadań Instytucjom Pośredniczącym, tj. ministrom właściwym. Tryb pozakonkursowy obejmie duże projekty, projekty systemowe, projekty indywidualne i projekty pomocy technicznej. Pozostałe projekty będą wybierane
w drodze konkursu.

itd.

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse publiczne

Raport o stanie gminy Rewal


RAPORT O STANIE GMINY REWAL


CZERWIEC 2007

Spis treści

Statut Gminy Rewal

Zasady funkcjonowania Gminy Rewal:

Organy gminy i ich uprawnienia

• Wójt Gminy
• Zastępca Wójta Gmin...

Wiedza o społeczeństwie

Co można załatwić w Urzędzie Gminy w poszczególnych wydziałach.

W Urzędzie Gminy w poszczególnych wydziałach można załatwić następujące sprawy:

USC-Urząd Stanu Cywilnego
Do zadań Urzedu Stanu Cywilnego należy:

Sporzadzenie aktu urodzenia
Odtworzenie aktu urodzenia
Przyjmo...

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Projekt Systemu Zarządzania Firmy MLEK-POL

1. Charakterystyka przedsiębiorstwa

1.1 Określenie przedsiębiorstwa – nazwa, forma prawna oraz jego lokalizacja

Firma MLEK-POL z o.o. zawiązana została z inicjatywy xxx oraz xxx13 czerwca 2009 roku w Mielcu. Wybrana przez na...

Administracja

Organizacja i zasady działania administracji publicznej we współczesnej Polsce.

SPIS TREŚCI
1. Centralna administracja rządowa
1.1 Zagadnienia ogólne 3
1.2 Organizacja i zasady działania Rady Ministrów 5
1.3 Organizacja i zasady działania aparatu pomocniczego Rady Ministrów i szefa rządu....................

Prawo administracyjne

Organy jednostek samorządu terytorialnego

Artykuł 163 Konstytucji RP stanowi, że "Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych." Jest on fundamentem państwa obywatelskiego, którego społeczna wiar...