Klasyczna szkoła zarządzania

Klasyczna Szkoła zarządzania:

- założyciel szkoły Henri Fayol (usystematyzował zachowania kierowników)
- szkoła narodziła się w USA,
- początek (koniec IXX w.),
- koniec (koniec lat 20-tych), funkcjonowała do wojny
- ten czas to eksplozja wynalazków i technologii, zasoby technologiczne na bardzo wysokim poziomie, duże zasoby finansowe możliwe do uruchomienia, okres akumulacji kapitału, zasoby kadrowe (niski poziom kwalifikacji, wykształcenia)

Charakterystyka/koncepcja pracownika:

- pracownik jest nieudanym dodatkiem do maszyny,
- każdego można kupić za pieniądze,
- pracownik jest istotą biologiczną i reaguje głównie na podstawowe rodzaje bodźców,
- pracownik powinien funkcjonować wyłącznie w formalnych grupach,
- przeciętny pracownik zaspokaja potrzeby poprzez pracę w firmie.

Charakterystyka/koncepcja kierownika:

- kierownik jest jedynym twórczym elementem organizacji,
- zadanie kierownika to rozpoznać pracę, opracować ją naukowo, dobrać pracowników, udzielić instruktażu, nadzorować wynik i przebieg procesu pracy,
- kierownik powinien zapewnić niezbędne techniczne i socjalne warunki pracy.

Koncepcja organizacji w Szkole Klasycznej:

1) Przeciętna organizacja jest układem zamkniętym względnie odosobnionym.
2) Przeciętna organizacja jest układem autarkicznym i kieruje swoją aktywność głównie do wewnątrz.
3) Przeciętna organizacja musi znaleźć najlepsze rozwiązania wewnętrzne w poszczególnych swojego funkcjonowania.
4) W organizacji obowiązywać powinny klasyczne zasady motywacji.
5) Dobór pracowników w organizacji powinien być oparty wyłącznie o kryteria merytoryczne.
6) W organizacji powinien występować wyraźny i jednoznaczny podział na kierujących i kierowanych.
7) W organizacji podstawowym stylem kierowania jest styl autorytarny.
8) W organizacji konieczna jest ścisła rygorystyczna kontrola.
9) W organizacji obowiązują zasady takie jak:
a) jedności i jednolitości kierownictwa
b) jednoosobowego kierowania
c) równoważności zada, uprawnień odpowiedzialności
d) droga służbowa – nie omijanie szczebli w strukturze organizacyjnej

CAŁY TEN TEKST JEST RÓWNIEŻ W ZAŁĄCZNIKU - ŻYCZĘ POWODZENIA! :-)

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie

Podstawy zarządzania pierwsze 2 wykłady

PODSTAWY ZARZĄDZANIA


Bochenek
1.W.Gryffin „Podstawy zarządzania” PWN
2. James Staur, Charles Wankel „Kierowanie” polskie wydawnictwo ekonomiczne



„Funkcjonowanie organizacji w otoczeniu” (Organi...

Zarządzanie

Zarządzanie - podstawy

ZARZĄDZANIE- jest to celowe podejmowanie decyzji i działań prowadzących do osiągania założonych celów w sposób skuteczny i sprawny(dzięki wykorzystaniu posiadanych zasobów) lub celowe dysponowanie zasobami..

TRZY FORMY KIEROWANIA...

Zarządzanie

Planowanie jako podstawa procesu zarządzania

1.1. ISTOTA PLANOWANIA


Klasyczna nauka zarządzania, stawia planowanie na początku ciągu funkcji zarządzania, jako projekt wszystkich przewidzianych do osiągnięcia celów i koniecznych do tego środków. Z uwagi na to, że wszystk...

Zarządzanie

Podstawowe pojęcia organizacji i zarządzania (Ewolucja teorii organizacji i zarządzania)

PODSTAWOWE POJĘCIA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA (EWOLUCJA TEORII ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA)

I. ISTOTA KIEROWANIA, ZARZĄDZANIA I ORGANIZACJI

Gdziekolwiek ludzie podejmują zespołową i zorganizowaną pracę, aby osiągnąć wspó...

Zarządzanie

Podstawy Zarządzania

Organizacje możemy interpretować w znaczeniu atrybutowym, rzeczowym oraz czynnościowym.
a) Org. Atrybutowe – to cecha bycia zorganizowanym
b) Org. Rzeczowe
c) Org. Czynnościowe – czynność organizowania bądź też samoorganizo...