„Społeczeństwo polskie a globalizacja w sferze gospodarki i kultury.”
Od kilkunastu lat jesteśmy świadkami coraz szybciej postępującej globalizacji procesów i problemów gospodarczych, społecznych i politycznych. Mimo pewnych zahamowań, oporów różnych krajów, grup społecznych i intelektualistów, trwa proces tworzenia się systemu światowego, coraz ściślej powiązanego wewnętrznie w sensie technicznym, ekonomicznym, społeczno-politycznym i instytucjonalnym. Polska jest jednym z tych państw, gdzie kształtuje się jednolity rynek zapewniający wysoka mobilność czynników produkcji. Dzięki rozwojowi transportu, telekomunikacji i innych środków komunikacji społecznej, obserwujemy zjawisko zbliżenie struktur społecznych, kultur i obyczajów. Globalizacja to postępująca integracja państw oraz ludzi spowodowana znoszeniem barier w przepływach dóbr, usług, kapitału i wiedzy oraz znaczącą obniżkę kosztów telekomunikacji i transportu.
Społeczeństwo polskie od lat 90-tych przechodzi ogromna przemianę gospodarczą i społeczną. Na rozwój globalizacji w Polsce wpłynęły takie zjawiska jak: stały wzrost eksportu towaru i usług oraz przepływ kapitału, liberalizacja światowych rynków finansowych, deregulacja prawa antytrustowego, wzrost liczby fuzji i przejęć firm, a także pojawienie się globalnych rynków konsumenckich oraz globalnych marek firmowych. Proces globalizacji umożliwia naszemu krajowi możliwość swobodnego przepływu dóbr, co związane jest z siecią zależności. Szczególnie zauważalne jest to podczas wprowadzania na polski rynek przedsiębiorstw znanej marki zagranicznej. Firmy działające w skali międzynarodowej dążą do tego aby znajomość ich marki była powszechna. Prowadzi to do wykupywania mniejszych przedsiębiorstw polskich, naturalnie w celu brandingu. Nazwy polskich marek ustępują miejsca nazwom zagranicznych koncernów. Jakkolwiek globalizacja sprzyja komercjalizacji to jednak służy także do potwierdzania indywidualności jednostek w skali grupowej przez zaspokojenie potrzeby orientacji w coraz bardziej zagęszczonym rynku. Prostym przykładem może być fakt, że polską oranżadę na pólkach sklepowych zastąpiono amerykańską
Coca-Colą. Dużym krokiem w kierunku rozwoju globalizacji w Polsce było wstąpienie do Unii Europejskiej. Coraz częściej zauważamy zagranicznych inwestorów, a nasze przedsiębiorstwa możemy zauważyć na rynkach zagranicznych. Jest to krzepiące zjawisko dające społeczeństwu polskiemu możliwość rozwoju. Obserwujemy zmniejszający się bilans bezrobocia, co w dużej mierze jest skutkiem możliwości pracy Polaków za granicą. Globalizacja prowadzi do ukształtowania się nowego międzynarodowego podziału pracy, w którym tworzenie bogactwa na poziomie narodowym jest coraz bardziej uzależnione od podmiotów gospodarczych innych państw. Postęp w swobodnym przepływie siły roboczej jest stosunkowo niewielki. Rynki pracy są mniej zglobalizowane, ale dzięki technikom informacyjnym niektóre prace mogą być wykonywane na duże odległości bez konieczności przemieszczania się ludzi. Bez trudu możemy prowadzić interesy nawet na drugim końcu świata. Poprzez Internet jesteśmy w stanie dokonać każdą transakcję. Dzięki takiej komunikacji jesteśmy w stanie zglobalizować przepływ wszystkich wartości. Gospodarka naszego kraju rozwija się co prowadzi do poprawy bytu obywateli. Globalizacja dała nam swobodę podróżowania oraz rozwój masowej turystyki międzynarodowej.
Oglądając telewizję coraz rzadziej widzimy reklamy polskich produktów czy też filmów lub seriali. Jeszcze parę lat temu najlepsza bajką był „Reksio”, a serialem „Czterej pancerni i pies”, dziś zastąpiliśmy my to „Filonstonami” i „Dr House’em”. Polskie media zalane są produkcją zagraniczną, szczególnie amerykańską. Produkujemy programy, które oparte są na licencjach wytwórni zagranicznych. Ogromne korporacje zagraniczne zalały rynek elektroniką. Konsumenci na tym zyskują obserwując walkę o klienta. Globalizacja to także tolerancja i wolność osobista, akceptuje się homoseksualizm i najdziwniejsze style życia. Przyjmujemy tradycję i obyczaje innych krajów i poddajemy wymianie kulturowej. Niedługo zamiast Święta zmarłych będziemy obchodzić Halloween. Ulegamy manipulacji, lecz każdy z nas ma prawo do wyboru stylu życia. Globalizacja to nie tylko coś komercyjnego co niszczy naszą odrębność kulturową, tradycję i przyzwyczajenia, ale daje nam perspektywę zbudowania czegoś dobrego. Daje polskiemu społeczeństwu możliwość wymiany pomysłów, technologii jak i pracowników. Polska jest otwarta na wymianę studentów. Możemy zaobserwować liczne wymiany stypendialne. Obcokrajowcy chętnie studiują w Polsce dlatego, że są niższe koszty studiowania niż w ich kraju. Polacy chętnie wyjeżdżają nie tylko w celach zarobkowych, ale by poznać tradycję i kulturę innych krajów. Daje to ogromną szansę na rozwój społeczeństwa polskiego. Globalizacja stwarza nam możliwości prężnego rozwoju oraz zwyczajnej wygody, bo dzięki temu wszystkiemu ma nam się żyć lepiej.
Proces globalizacji ma wielu zwolenników i mniej więcej tyle samo przeciwników wszyscy jednak są zgodni, że globalizacja nie jest jedną z wielu możliwości rozwoju spółczesnego świata, ale realna rzeczywistością i nieodwracalną tendencją. Entuzjaści globalizacji w Polsce dostrzegają w niej same korzyści jak rozwój cywilizacyjny i znoszenie barier między narodami. Wśród zwolenników dominują przede wszystkim przedsiębiorcy i finansiści. Krytycy globalizacji wskazują na zagrożenie związane z pogłębianiem się różnic i destabilizacją gospodarek słabszych państw a także wzrostem zjawisk patologicznych w gospodarce i finansach. Globalizacja stanowi poważne wyzwanie dla państwa i społeczeństwa. Na obecnym etapie rozwoju szczególne znaczenie należy przypisać tworzeniu środowiska komercyjnego, przełamaniu monopoli, zmianie mentalności, zwalczaniu korupcji i nepotyzmu, a także tworzeniu sprawnych instytucji rynkowych i prawnych. Dopiero po spełnieniu tych warunków polskie społeczeństwo zacznie w pełni korzystać z możliwości jakie stwarza globalizacja.