Praca

Rynek pracy funkcjonuje na podobnej zasadzie jak rynek dóbr i usług konsumpcyjnych.Stronę podażową na rynku pracy stanowią osoby zatrudnione oraz te,które chcą podjąć prace.Strone popytową reprezentują pracodawcy,tj.przedsiębiorstwa,instytucje,które zatrudniają pracodawców.Równowaga na rynku pracy występuje przy takiej ilości płacy,przy której pracownicy chcą świadczyć dokladnie tyle pracy,ile są skłonni zatrudnić pracodawcy.Na rynku pracy można wyróżnić 4 grupy podmiotów:
-pracodawcy
-pracobiorcy
-samozatrudnieni
-bezrobotni


Co należy brać pod uwage,wybierając zawód?
-możliwości intelektualne i fizyczne
-zapotrzebowanie na dany zawód
-miejsce pracy
-swoje zdanie
-wynagrodzenie
-zainteresowania
-ambicje
-moda
-tradycje rodzinne
-predyspozycje
-możliwości rozwoju
-czas pracy
-warunki pracy

Praca jest świadomym i celowym działaniem człowieka,który stopniowo,ale stale,podporządkowuje sobie siły przyrody,by coraz lepiej zaspakajać swoje potrzeby.Na rynku pracy kupuje się i sprzedaje prace.Uczestnikami tego rynku są z jednej strony PRACODAWCY,którzy oferują miejsca pracy(zgłaszając popyt na prace),z drugiej zaś poszukujący pracy PRACOBIORCY(tworzą podaż na prace),którzy proponują swoją wiedzę i umiejętności.
PODAŻ PRACY to liczba osob,które chcą w danym okresie pracować za określoną stawke płacy.
POPYT NA PRACE to wielkość zgłaszanego przez pracodawców zapotrzebowania na prace,przy danej stawce płacy.Popyt na prace jest popytem pochodnym,ponieważ wynika z globalnego popytu na dobra lub usługi.Natomiast relacja między wysokością stawki płac a podażą pracy:płaca rośnie-rośnie podaż.

Czynniki wpływające na popyt na prace:
-zasób kapitału potrzebny do stworzenia nowych miejsc pracy
-wielkość globalnego popytu na rynku dóbr i usług
-postęp techniczny i związana z nim wydajność pracy

Aktywne poszukiwanie pracy-proces,który polega na:
-rozpoznaniu własnych możliwości
-analizie rynku pracy
-przygotowaniu dokumentów niezbędnych w procesie aktywnego poszukiwania
pracy
-dobrej prezentacji siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Obecnie na rynku pracy panuje bezrobocie.W Unii Europejskiej szuka dziś pracy około 18mln osób,bezrobocie objęło10,2%zawodowo czynnych.Oznacza to,że wskaźnik bezrobocia jest w Unii przeszło dwukrotnie wyższy niż w Stanach Zjednoczonych(4,4)i trzykrotnie wyższy niż w Japonii(3%).Taka sytuacja powoduje,że w warunkach Jednolitego Rynku,realizującego zasadę swobodnego przepływu osób(pracowników)i dążącego do coraz to ściślejszych form integracji(unia walutowa)kraje członkowskieUE muszą zacząć poważnie myśleć o tym,jak wspólnie rozwiązać problemy związane z brakiem pracy.Ponadto,wspólne działanie,dzięki poprawieniu mobilności przestrzennej,zawodowej i kwalifikacyjnej pracowników uczyni ich lepiej przygotowanymi do wejścia na europejski rynek pracy,tymsamym polepszy też
Konkurencyjność unijnych przedsiębiorstw.Innymi słowy,przy tak daleko posuniętej integracji,bezrobocie przestaje być tylko wewnętrznym problemem
kraju w którym występuje.
Komisja Europejska od dość dawna próbuje rozwiązać problem bezrobocia.Już w 1977roku wydała zalecenie,zgodnie z którym należy wprowadzić w państwach członkowskich specjalne programy szkolenia zawodowego dla wszystkich osób poniżej 25 roku życia,nie uczęszczających do szkół,a będących bezrobotnymi lub zagrożonych bezrobociem.


Zapobieganie zwiększaniu się bezrobocia:
-udostępnienie terenów pod działalność gospodarczą
-kojarzenie inwestorów kapitałowych z kontrahentem gminnym
-prowadzenie promocji posiadanych nieruchomości
-budowa obiektów użyteczności publicznej
-pomoc firmom zwiększającym zatrudnienie w Gminie
-ułatwienie dla tworzących się zakładów produkcyjnych,usługowych i handlowych

Bezrobocie na tle województw:
1 DOLNOŚLĄSKIE 21,3%
2 KUJAWSKO-POMORSKIE 21,9%
3 LUBELSKIE 15,2%
4 LUBUSKIE 24,9%
5 ŁÓDZKIE 18,1%
6 MAŁOPOLSKIE 13,4%
7 MAZOWIECKIE 13,6%
8 OPOLSKIE 18,2%
9 PODKARPACKIE 16,3%
10PODLASKIE 14,7%
11POMORSKIE 20,2%
12ŚLĄSKIE 16,0%
13ŚWIĘTOKRZYSKIE 18,0%
14WARMIŃSKO-MAZURSKIE 27,8%
15WIELKOPOLSKIE15,6%
16ZACHODNIOPOMORSKIE24,5%

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Praca jako najważniejsza wartość człowieka.

„Praca wyróżnia człowieka wśród reszty stworzeń - tylko człowiek
jest do niej zdolny i tylko człowiek ją wykonuje, wypełniając
równocześnie pracą swoje bytowanie na ziemi.”
Jan Paweł II


Człowiek jest...

Język polski

Praca w życiu człowieka

Temat mojej prezentacji brzmi: Praca jako wartość życiu człowieka. Omów zagadnienie realizując tematy autorów różnych epok. Na wybranych przeze mnie przykładach dokonam analizy poszczególnych utworów i pokażę w jaki sposób praca wpły...

Pedagogika

Praca człowieka jako podstawowa kategoria pedagogiki pracy.

SPIS TREŚCI:

PRACA

ZAWÓD

PRACA ZAWODOWA

ZAWODOZNAWSTWO

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE PRACOWNICZE

UMIEJĘTNOŚCI OGÓLNE I ZAWODOWE


Praca

W języku polskim termin ?praca? uż...

Język polski

Praca jako wartość w życiu człowieka (na podstawie literatury od antyku do czasów teraźniejszych)

Na wstepie nalezaloby okreslic czym naprawde jest praca i do czego sluzy w zyciu czlowieka. Slowo praca wg encyklopedii to celowa dzialalnosc czlowieka prowadzaca do wytworzenia dobr materialnych lub kulturalnych. Jest to forma dzialania odgrywajaca...

Język polski

Praca jest dobrodziejstwem. Praca jest błogosławieństwem. Praca jest ratunkiem. Słowa A. Watta uczyń mottem rozważań na temat pracy i sposobu pisania o niej w literaturze dwóch wybranych epok.

Praca jest pożytkiem człowieka. Poprzez pracę możemy się spełnić społecznie i moralnie. Praca niekiedy też staje się ucieczką przed samotnością i pustką. Daje człowiekowi bardzo wiele pozytywów. Ludzie pracują, ponieważ za pracę o...

Socjologia

Praca socjalna w ciągu życia

Już od czasów starożytnej Grecji prowadzono działania na rzecz pomocy ludziom. Prowadzono terapie grupowe i niesiono pomoc potrzebującym.
Praca socjalna jako zawód pojawiła się na początku XX wieku i jest dzisiaj profesją, która pole...