Żywienie dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa od 1 do 3 lat

Żywienie dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa od 1 do 3 lat

1. Charakterystyka organizmu dzieci w wieku poniemowlęcym.
Wiek poniemowlęcy trwający od początku pierwszego do końca trzeciego roku życia jest okresem znacznych przemian, zwłaszcza psychicznych. Rozwój fizyczny przebiega mniej intensywnie. Zwalnia się tempo wzrostu i przyrostu masy ciała. W drugim roku życia przyrost masy ciała wynosi już tylko ok. 2 kg, a przyrost wzrostu 12cm. W trzecim roku życia masa zwiększa się także o ok. 2 kg, a wzrost zaledwie o 6 – 7 cm. Zmniejszenie się przyrostu masy ciała spowodowane jest słabym odkładaniem tkanki tłuszczowej oraz nieznacznym jeszcze rozrostem mięśni i kośćca. Waga ciała waha się w granicach 10,5 do 15kg, zaś wzrost 78 – 96 cm.


2. Zasady żywienia dzieci w okresie poniemowlęcym – wskazania ogólne.
Dziecko w drugim roku życia znajduje się w okresie przejściowym miedzy dietą niemowlęcą, a żywieniem dziecka starszego. Dużą rolę w ustawieniu diety w tym okresie odgrywa uzębienie dziecka. Dzieciom w okresie 1 – 2 lat, nie posiadającym jeszcze zębów przedtrzonowych, należy w dalszym ciągu podawać potrawy rozdrobnione, a więc: siekane, skrobane, drobno krajane, rozgniatane itp. Należy jednak stopniowo przyzwyczajać je do gryzienia i żucia, podając mu obok potraw w postaci rozdrobnionej niektóre produkty w kawałkach, np. pieczywo, jabłka. Wczesne przyzwyczajanie dzieci do gryzienia i żucia wpływa dodatnio na rozwój szczęk i uzębienia dziecka. Posiłki dziecka w drugim roku życia powinny być już bardzo urozmaicone i to nie tylko pod względem asortymentu produktów, ale także w odniesieniu do sposobu przyrządzania.

Dziecko rozwijające się prawidłowo ma już na początku trzeciego roku życia 20 zębów mlecznych, co bardzo ułatwia jego żywienie. Wycofujemy w tym okresie pokarmy papkowate i przechodzimy na coraz mniejsze rozdrobnienie potraw. Dzieci w tym wieku mogą korzystać z wielu potraw przeznaczonych dla całej rodziny, np. z zup, potraw z warzyw, surówek, przy nieznacznych zmianach dotyczących np. podprawiania czy rozdrabniania.

Ilość posiłków w drugim i trzecim roku życia zasadniczo ograniczamy do 5 dziennie. W przypadku kiedy dziecko jest słabe i ma małe łaknienie wprowadzamy 6 posiłków dziennie.

Sposób odżywiania ma ogromny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci. Nieodpowiednia ilość składników mineralnych i witamin zawartych w pożywieniu może być przyczyną wielu chorób:
· krzywicy
· niedokrwistości
· próchnicy
· nadwagi bądź niedożywienia
· zaburzeń wzrostu
· zaburzeń hormonów
· osłabienia odporności organizmu na choroby

3. Przeciwwskazania diety.
Zarówno w drugim jaki i trzecim roku życia dziecko nie może otrzymywać potraw zbyt tłustych i ostrych (tłuste mięso, wędliny, bardzo tłuste ryby, mięsa wędzone, bigos, marynaty owocowe, przetwory mięsne i rybne). Unikamy także potraw smażonych i duszonych, choć od czasu do czasu możemy podać np. smażone kotleciki z mięsa, ryby lub kaszy manny. Należy również pamiętać, aby dzieci w tym okresie nie otrzymywały pożywienia zbyt rozwodnionego, np. dużej ilości zupy, kompotu, gdyż przez wprowadzenie nadmiaru wody stwarzamy pozorne, chwilowe uczucie nasycenia, a w rzeczywistości dziecko jest niedokarmione i po krótkim czasie będzie głodne. Z jadłospisu dzieci w wieku poniemowlęcym należy całkowicie wykluczyć alkohol, kawę i mocną herbatę.

4. Normy dziennej racji pokarmowej dla dzieci w wieku poniemowlecym.
· produkty zbożowe – 140g
· mleko i jego przetwory – 800g
· jaja – 50g
· mięso, wędliny, ryby – 70g
· masło i śmietana – 20g
· inne tłuszcze – 5g
· ziemniaki – 200g
· warzywa i owoce z wit. C – 160g
· warzywa i owoce z karotenem – 130g
· inne warzywa i owoce – 230g
· warzywa strączkowe – 3g
· cukier i słodycze – 40g

Dodaj swoją odpowiedź
Żywienie człowieka

Żywienie dzieci w wieku od 1 do 3 lat

ŻYWIENIE DZIECI W WIEKU 1 DO 3 LAT

Po bardzo dynamicznym okresie rozwoju w okresie niemowlęcym następuje znaczne zmniejszenie tempa wzrostu dziecka. W czasie od ukończenia pierwszego do trzeciego roku życia dziecko rocznie wzrasta o ok...

Pedagogika

Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej

Plan:
Pewien opis , rozumiany jako wytwór zmysłowo uchwytny, pewien znak złożony, zbudowany ze znaków; np. układ wypisanych zdań albo wykres graficzny. Okazuje, jakie będzie to co zamierzone jeżeli będzie takie jakim zamierzamy je mie�...

Technologia żywności

Edukacja zdrowotna

Edukacja zdrowotna

1. Omów podstawowe pojęcia związane z profilaktyką w ochronie zdrowia.

* Profilaktyka (zapobieganie, prewencja) obejmuje wszystkie działania podejmowane w celu zapobiegania chorobie, i niepożądanym skutkom...

Pedagogika

Edukacja zdrowotna wybrane zagadnienia

Edukacja zdrowotna



1. Omów podstawowe pojęcia związane z profilaktyką w ochronie zdrowia.

* Profilaktyka (zapobieganie, prewencja) obejmuje wszystkie działania podejmowane w celu zapobiegania chorobie, i niepożądan...

Pedagogika

Zagadnienia Pedagogika Opiekuńcza

Egzamin z pedagogiki opiekuńczej

1. Przedmiot i podstawowe zadania pedagogiki opiekuńczej.

Pedagogika opiekuńcza ściślej mówiąc pedagogika opieki jest to nauka o opiece międzyludzkiej, a zwłaszcza o opiece nad dziećmi, or...