Średniowiecze

Średniowiecze:

Periodyzacja średniowiecza

Za początek średniowiecza najczęściej przyjmuje się datę upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 r.). Niektórzy badacze tego okresu za początek epoki uznają inne daty, np.: rok 529 (zamknięcie przez Justyniana Wielkiego Akademii Ateńskiej), rok 800 (zamordowanie Hypatii z Aleksandrii, koronacja Karola Wielkiego), rok 622 (ucieczka Mahometa z Mekki), czy też rok 496 (chrzest Chlodwiga). Schyłek średniowiecza związany jest z wydarzeniami, które miały miejsce w XV w. (wynalezienie druku przez Jana Gutenberga ok. 1450, upadek Cesarstwa bizantyjskiego - rok 1453, koniec wojny stuletniej w 1453 roku, odkrycie przez Krzysztofa Kolumba w 1492 roku Ameryki).

W Polsce za początek średniowiecza uznaje się wiek X (966 r. - chrzest Mieszka I).

Charakterystyka epoki:

Społeczeństwo w średniowieczu dzieliło się na stany (inaczej warstwy): rycerstwo, duchowieństwo, mieszczaństwo i chłopstwo. Panującym ustrojem był feudalizm, który opierał się na hierarchicznej zależności(wasalności) warstw, istnieniu podzielonej własności ziemi i poddaństwa chłopów.

W średniowieczu, w związku z upadkiem rzymskich instytucji państwowych, Kościół był nie tylko potęgą religijną, ale również kulturową, ekonomiczną i polityczną. Miał zdecydowany wpływ na kształtowanie umysłowości i kultury średniowiecza. Wszyscy władcy europejscy, z wyjątkiem cesarzy niemieckich, podporządkowali się papieżowi i uznali hegemonię Kościoła.

Wspólnym językiem dla wszystkich wykształconych środowisk zachodniego świata była łacina.

Wspólnota religii, idei (teocentryzm - przekonanie, że Bóg jest w centrum wszechrzeczy), ustroju społecznego (feudalizm) i języka urzędowego (łacina) wykrystalizowała obraz kultury średniowiecza nazywany uniwersalizmem. Znaczną rolę w formowaniu ówczesnego światopoglądu odegrały poglądy i systemy filozoficzne stworzone przez św. Augustyna i św. Tomasza z Akwinu. Stały się one podstawami doktryny Kościoła katolickiego (św. Tomasz uznawany jest za najważniejszego teologa w historii Kościoła).

Główne nurty filozoficzne:

augustynizm - doktryna filozoficzno-religijna Św. Augustyna, która zakładała, że zasadniczym zagadnieniem filozofii jest Bóg, uznanie wyższości łaski i ducha (doświadczenie wewnętrzne) nad naturą i materią (doświadczenie zewnętrzne); oświecenie boskiego pochodzenia było wg św. Augustyna drogą poznania praw rządzących światem;

scholastyka - jej podstawowe założenie to: dogmaty i prawdy wiary są niepodważalne, można je jednak uzasadnić za pomocą rozumu. Stała się podstawą teologii;

tomizm - oparty na poglądach św. Tomasza z Akwinu. Podstawowe założenia: człowiek umieszczony jest w hierarchii bytów, jednak jego sytuacja nie jest tragiczna, ponieważ zajmuje on właściwe sobie miejsce, człowiek musi realizować swoje powołanie, walcząc z pokusami.

Wzorce osobowe:

W kulturze średniowiecznej wytworzyły się wzorce silnie związane z chrześcijańską wizją świata: ideał świętego (ascety), rycerza bez skazy oraz sprawiedliwego władcy, co znalazło swoje odzwierciedlenie w literaturze.

Literatura okresu średniowiecza jest literaturą moralizatorską, o charakterze dydaktycznym, formułujące idealne wzorce osobowe. Jej charakterystyczną cechą jest zaangażowanie w kwestie religijne i świeckie, duchowe i społeczne.

Typowymi bohaterami są:

• święty-asceta, który wyrzeka się dóbr doczesnych, umartwia swoje ciało i w pokorze służący bliźniemu, liczne cuda za jego życia i po śmierci są dowodami jego świętości (św. Aleksy),

• władca: rycerski, sprawiedliwy, majestatyczny i potężny, walczący z poganami, strzegący suwerenności swego państwa (Bolesław Krzywousty: "Kronika" Galla Anonima, Karol Wielki: "Pieśń o Rolandzie"),
rycerz: waleczny, wierny swemu władcy, gotów oddać za wiarę życie, przestrzegający kodeksu honorowego, obrońca słabszych, dworny wobec dam ("Pieśń o Rolandzie", pieśni trubadurów).

Główne gatunki literackie:

pieśni religijne (maryjne, wielkanocne i in.): "Bogurodzica", "Żale Matki Boskiej pod krzyżem", kolęda "Anioł pasterzom mówił"; przekłady "Godzinek", psalmów biblijnych ("Psałterz floriański");

kazania: "Kazania świętokrzyskie", "Kazania gnieźnieńskie";

kroniki (wszystkie po łacinie): Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Jana Długosza;
hagiografia (żywoty świętych): "Legenda o świętym Aleksym", przekłady "Złotej legendy";

literatura dydaktyczna: religijna "Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią", "Skarga umierającego", dworska: "O zachowaniu się przy stole";

satyra społeczna: "Satyra na leniwych chłopów", elementy satyry w różnych utworach (m.in. w "Rozmowie Mistrza Polikarpa ze śmiercią").

Sztuka:

Dwoma najważniejszymi stylami sztuki średniowiecznej były: styl romański (do XII w) i gotyk (XII-XV w). Style te realizowane były głównie w architekturze sakralnej, jak również w budowlach obronnych.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Czy Średniowiecze to wieki ciemne?

Bruckardt napisał: „Niewiele dochodzi do nas odblasków jaśniejszej strony owego życia. Wydaje się, jak gdyby cała łagodność i pogoda duszy piętnastowiecznej znalazły ucieczkę w ówczesnym malarstwie i skrystalizowały się w przejrzyś...

Język polski

Czy średniowiecze słusznie jest nazywane epoką ciemną?

Mianem średniowiecza określa się okres kultury europejskiej rozciągający się między epoką starożytną, a okresem odrodzenia. Średniowiecze jest jedną z najdłużej trwających epok. Za jego początek przyjmuje się rok 476 (upadek Cesarst...

Muzyka

Historia muzyki - średniowiecze

ŚREDNIOWIECZE – charakterystyka ogólna
476r. - 1500r.
W średniowieczu kształtują się odrębne państwa oraz powstaje jednolita organizacja kościelna. Rywalizacja władz kościelnych i świeckich stała się powodem licznych konflik...

Język polski

Średniowiecze, czy aby napewno mroczny okres??

Nazwę średniowiecze nadali ludzie okresu renesansu. Nazwa ta miała ujemny charakter, gdyż ludzie renesansu widzieli tylko negatywne cechy średniowiecza, ponieważ średniowiecze odrzuciło ideały antyku i zainteresowanie człowiekiem. średnio...

Język polski

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Charakterystyka średniowiecza
1. Nazwa epoki została ustalona po jej zakończeniu. Termin ten określa epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi
2. Średniowiecze oceniano jako epokę ciemnoty i za...

Historia

Dlaczego twoim zdaniem w epoce renesansu średniowiecze określano mianem „ciemnych wieków”? Czy się z tym zgadzasz?

Renesans nie znosił średniowiecza z wielu powodów. Okres dziesięciu wieków nazwano "wiekami ciemnymi", również w celach wartościowania ich. Nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Ten przydomek miał oznaczać swoistą mizerność literatury, ...