Marketing.
Istota marketingu sprowadza się do : a) podporządkowania wszystkich działań w sferze produkcji i obrotu towarowego życzeniom nabywcy b) pobudzanie i rozwijanie jego potrzeb całokształtu działań marketingowych do zaspokojenia potrzeb konsumenta i tym samym osiągniecie potrzeb przedsiębiorstwa we wspólnym biznesie znajomości marketingu stała się kluczem do sukcesu. Mikromarketing powinien koncentrować się na otoczeniu wew. firmy i najbliższym zew. Powinien zwracać uwagę na sprawy firmy 1) organizacyjne 2) finansowe 3) personalne 4) produkcyjne. Makromarketing powinien obejmować zagadnienia a) demograficzne – liczba ludności stopa przyrostu naturalnego poziom wyksztalcenia b) ekonomiczne – bieżące dochody tempo inflacji dostępność kredytów c) spolecno-kulturowa – dominacja religii d) naturalne – klimat zasoby naturalne ukształtowanie terenu e) polityczno-prawna – przepisy podatkowe przepisy dotyczące certyfikatów patenty f) technologiczne – stan techniki zmiany technologiczne postęp techniki. Marketing- to działalność polegająca na rozpoznawaniu kształtowaniu zaspokajaniu potrzeb odbiorców co z jednej strony daje korzyści samym odbiorcom z drugiej korzyści firmy zyski i ekspansje rynkowa. Instrumenty marketingowe to: 1) produkt – rdzeń produktu opakowanie marka moda serwis gwarancja 2) promocja - marketing mix (4c), reklama promocja sprzedaży sprzedaż osobista sponsoring 3) cena – cena jednostki opusty przeceny obniżki okres zapłaty przez nabywcę kredyt 4) dystrybucja – wybór kanałów powszechna czy ekskluzywna logistyka. Kombinacje podstawowych elementów stanowiących bazę każdej działalności marketingowej jest określana jako marketing mix. 4 elementy są również nazywane zmiennymi decyzyjnymi ponieważ firma może odmiennie kształtować ich wielkość zależnie od sytuacji rynkowej i innych okoliczności. Rynek – oznacza instytucje lub mechanizm umożliwiający osobom posiadającym dobra i usługi kontakt z chętnymi do ich zakupu. Niezbędnym elementem rynku są dostawy towarów usług. Producentów i konsumentów nazywamy uczestnikami rynku lub podmiotami rynku. Klasyfikacja rynków: 1. podział ze względu na przedmiot transakcji a) towarowy b) finansowy c) usług d) pracy 2. podział ze względu na zabieg geograficzny a) lokalny b) regionalny c) krajowy d) światowy 3. podział ze względu na czas wykonywania a) kasowy b) terminowy 4. podział ze względu na model rynku a) doskonały b) niedoskonały. Podstawowe zasoby każdego przedsiębiorstwa to – rzeczowe – finansowe – ludzkie. Analizy własnych zasobów i możliwości przedsiębiorstwa dokonuje się najczęściej za pomocą analizy SWOT która pomaga określić silne i słabe strony firmy oraz płynące stad szanse ni zagrożenia. Stosowanie analizy SWOT umożliwia firmie udzielenie odpowiedzi na wiele pytań. Ważne sa2 problemy związane z analiza: 1. należy dokonać identyfikacji czynników które decydują o sile i słabości oraz szansach i zagrożeniach firmy. 2. przeprowadzić ranking czyli określić zróżnicowana sile oddziaływania tych czynników na położenie firmy. Analiza portfelowa w strategii przedsiębiorstwa. 1. przy konstruowaniu strategii marketingowej firma powinna bacznie śledzić cykl życia rożnych produktów dostosowując do tego swoja działalność. Dlatego tez każde przedsiębiorstwo powinno obserwować tendencje sprzedaży poszczególnych produktów oraz eliminowanie pozycje asortymentowe które wchodzą w fazę spadku. 2. narzędziem optymalizacji asortymentowego produktu przedsiębiorstwa jest analiza portfelowa produktów. Portfelem produkcji – nazywa się zestawienie wytwarzanych przez przdsiebiorstwo produktów których wartość jest określona. Analiza portfelowa zajmuje się wszystkimi dobrami i usługami oferowanymi przez przedsiębiorstwo i daje możliwość zakwalifikowania każdego produktu do jednej z 4 grup:1. trudnych dzieci – to produkty które są wystawiane na rynkach charakteryzujących się wysoka dynamika i na niektórych działają liderzy wymagają one dużego strumienia gotówki jeżeli trudne dziecko odniesie sukces staje się 2. gwiazd – jest liderem na rynku odznaczającym się wysokim wzrostem na ogol gwiazdy inwestują i przekształcają się w 3. upojnych krów – kiedy ranna stopa wzrostu na rynku spada o 10% gwiazda staje się dojna krowa dostarcza ona bardzo dużo gotówki co pozwala finansować gwiazdy. Kiedy dojne krowy zaczną trącić swoje udziały na rynku może się przekształcić w 4. psy – maja niewielki udział w rynkach charakteryzujących się niskim wzrostem dają im zyski a nawet przynoszą straty. W analizę portfelowej wychodzi się z założenia ze każda linia produktu czy usługi jest inwestycja której efektywność trzeba stale analizować. Plan marketingowy powinien powiedzieć jak skutecznie sprzedawać. Klucz do osiągnięcia celów firmy jest w określeniu potrzeb i wymagań rynko w docelowych oraz dostarczenie porządnego zadowolenia w sposób bardziej skuteczny niż konkurenci. Filary koncepcji marketingowej: 1. rynek docelowy – nie można działać na wszystkich rynkach i zaspokoić wszystkie potrzeby 2. potrzeby klienta. Plan marketingowy: a) założenie planu marketingowego b) strategie cen c) strategie promocji i reklam d) strategie dystrybucji e) strategie produktu f) strategie opakowania. Plan marketingowy powinien określać zagadnienia dotyczące cen oferowanych produktów i usług charakterystykę stylu sposobów sprzedaży.