Rozwój pieśni w Baroku
Charakteryzująca dla muzyki renesansu wielogłosowa konstrukcja z równoważnymi , zwokalizowanymi liniami głosów, powoli w baroku odpływa w przeszłość.
Rzeczą wyróżniającą barokową muzykę i pieśń było to, iż przykładano dużą wagę do czytelności tekstu; muzyczne przedstawienie słów istniało już od wczesniejszych epok, ale w baroku zaczyna się pojawiać bardzo duża rozpiętość emocjonalna przedstawionych treści. Naprzykład gdy tekst gdy tekst dotyczy bojazni i brzmienia, to dźwięki kontrastuja ze soba, nie zawsze brzmią zgodnie a także pojawiają się nagłe pauzy.
Instrumenty w baroku zmieniają swą rolę, poniewaz stają się coraz bardziej samodzielne, nie dublują juz głowsów spiewanych - tak jak wygladało to wczesniej .
Najbardziej znanymi artystami muzycznymi z tego okresu niewątpliwie byli :
- Gregor Allegrier zasłynął utworem - Psalm 51, "Miserere"
- Antonio Vivaldi znany jest nam z "Czterech pór roku", ale tworzył także części mszy, mszy motety a także koncerty instrumentalne do wykonywania podczas liturgii
- Jan Sebastian Bach stworzył on słynną "Mszę h-moll"
Instrumenty, które w baroku byly najczesciej uzywane do gry to : lutnia, flet, klawesyn, organy i skrzypce. Interesują formy wokalne, w baroku jak nappisałam wczesniej rozwijało się usamodzielnienie śpiewu i gry instrumentalnej, w której wyróżniamy takie formy jak : oratorium, pasja, kantata oraz opera. W tak zwanym baroku późnym wykszatłciły się formy i gatunki, które stały sie charakterystyczne dla całej epoki. Do największych zdobyczy muzyki z tegoż okresu musimy zaliczyć : nowe formy i gatunki muzyczne, określanie ich form i faktur, a najbardziej wyróżniającą rzeczą jest usamodzielnienie się wokalu i instrumentów.