Władze, zadania i finansowanie gmin

W 1990 r. nastąpiła zmiana koncepcji władzy lokalnej w naszym kraju. Zniesiono system rad narodowych. W jego miejsce powołano samorząd terytorialny jako formę lokalnego życia publicznego najpierw na szczeblu gminy, a od 1999 r. także na szczeblu powiatu i województwa. Jednostki samorządu terytorialnego są wspólnotami mieszkańców danego terytorium i mają osobowość prawną. System samorządu terytorialnego nie został oparty na zasadzie hierarchicznej. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy; zasada ta odnosi się także do relacji między samorządem powiatowym i gminnym. Organy samorządu działające na wyższych szczeblach podziału terytorialnego nie stanowią wobec pozostałych jednostek organów nadzoru lub kontroli. Nie są również organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Samodzielność wszystkich wspólnot samorządowych podlega ochronie sądowej.

Zadaniem jednostek gminnych jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnych. Czynią to we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Do zakresu ich działania należą wszystkie sprawy o znaczeniu publicznym o charakterze gminnym, chyba że zostały zastrzeżone przez ustawy dla innych podmiotów, w szczególności dla organów administracji rządowej. W zakresie ustalonym przez ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej, otrzymując na to odpowiednie środki finansowe. Mówi o tym art. 167 ust. 1 Konstytucji - "Jednostkom samorządu terytorialnego zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań."

Do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Są to m.in. następujące sprawy: gospodarka terenami, lokalne drogi i mosty, lokalny transport, zaopatrzenie w wodę i kanalizacja, oczyszczanie ścieków, zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną, ochrona zdrowia i pomoc społeczna, oświata, kultura i kultura fizyczna, targowiska i hale targowe, zieleńce, porządek publiczny. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

Na dochody gmin składają się dochody własne, subwencje wyrównawcze i dotacje celowe. Dochodami własnymi gmin są przede wszystkim udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa (podatek dochodowy od osób fizycznych i podatek dochodowy od osób prawnych), a wysokość tego udziału określa ustawa, podatki i opłaty lokalne oraz dochody z majątku gminy (np. czynsze za lokale komunalne). Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje następujący rejestr dochodów gmin, które mogą być traktowane jako ich dochody własne: wpływy z podatku od nieruchomości, wpływy z podatku rolnego, wpływy z podatku leśnego, wpływy z podatku od środków transportowych, wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, opłacanych w formie karty podatkowej, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od posiadania psów, wpływy z opłat lokalnych, wpływy z opłaty eksploatacyjnej w części określonej w ustawie z 4 lutego Prawo geologiczne i górnicze, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gminy w wysokości 27, 6% wpływów, udział we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, posiadających siedzibę na terenie gminy, w wysokości 5% (w przypadku wyodrębnionych organizacyjnie oddziałów lub zakładów położonych na terenie innych gmin, dochody te przekazywane są do budżetów tych gmin, na których terenie położone są te zakłady lub oddziały, w proporcji do liczby osób w nich zatrudnionych), dochody z majątku gminy (poza wpływami z prywatyzacji), dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gminy oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych gminy (z wyłączeniem wpływów z działalności usługowej), gromadzonych na rachunkach bankowych gminy, odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę, odsetki i dywidendy od wniesionego kapitału, spadki, zapisy i darowizny, opłaty prolongacyjne oraz odsetki od nieterminowo regulowanych należności stanowiących dochody gminy, dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych odrębnymi przepisami, inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

Do dochodów gmin zalicza się także subwencje wyrównawcze z budżetu państwa, które mają na celu zmniejszenie różnic pomiędzy gminami najbogatszymi i najbiedniejszymi oraz dotacje celowe, służące sfinansowaniu określonych zadań. Najważniejszą z nich jest tzw. Subwencja oświatowa mająca za zadanie pokrycie bieżących kosztów szkolnictwa podstawowego finansowanego przez gminy.

W powszechnej opinii dochody gmin są zbyt małe w stosunku do rosnących zadań. W przypadku wystąpienia deficytu budżetowego gminy mogą się zadłużać, jednak wielkość tego zadłużenia jest ograniczona ustawowo do 60% dochodów budżetowych w danym roku.
Jednostki samorządu terytorialnego realizują zadania za pomocą swoich organów stanowiących i wykonawczych. Mieszkańcy mogą podejmować rozstrzygnięcia również w drodze referendum lokalnego.

Referendum może być przeprowadzone w każdej ważnej dla danej wspólnoty samorządowej sprawie, mieszczącej się w zakresie jej zadań. Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady gminy lub na wniosek co najmniej dziesiątej części wyborców. Jest ono ważne, jeśli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania. Niektóre decyzje, np. o odwołaniu organu stanowiącego samorządu (rady) przed upływem kadencji mogą być podjęte tylko w drodze referendum. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy. Jest ona wybierana na okres 4 lat w głosowaniu powszechnym i bezpośrednim przez wszystkich pełnoletnich mieszkańców gminy. Podziału mandatów pomiędzy listy kandydatów dokonuje się proporcjonalnie do łącznej liczby głosów oddanych na kandydatów danej listy. Jednakże w podziale mandatów uczestniczą jedynie te listy kandydatów, na które oddano co najmniej 5% głosów (klauzula zaporowa). Tylko w małych gminach, liczących do 20 tys. mieszkańców, wybory są większościowe.

Do wyłącznych kompetencji rady należy m.in. uchwalanie statutu, wybór i odwoływanie zarządu, uchwalanie budżetu i udzielanie zarządowi absolutorium. Rady obradują na sesjach, na których zbierają się przeciętnie raz na kwartał. Radni nie mogą być wiązani instrukcjami wyborców, w swym działaniu zaś winni się kierować nadrzędnym interesem państwa i interesem danej gminy.

Organem wykonawczym gminy jest zarząd, wybierany i odwoływany przez radę. Przewodniczącym zarządu gminy jest wójt lub burmistrz, gdy siedziba władz gminy znajduje się w mieście. W miastach na prawach powiatu (miasta liczące ponad 100 tys. mieszkańców i byłe miasta wojewódzkie) na czele zarządu stoi prezydent miasta.
Prawo stanowienia, na podstawie upoważnienia ustawowego, przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych aktami prawa miejscowego przysługuje ciałom stanowiącym - radom. W przypadkach nie cierpiących zwłoki tzw. Przepisy porządkowe może wydawać zarząd, przedstawiając je następnie radzie do zatwierdzenia.
W celu wspólnego wykonania zadań publicznych gminy mogą tworzyć odpowiednie związki międzygminne, zwane związkami komunalnymi. Organem stanowiącym związku jest zgromadzenie, składające się z wójtów i burmistrzów gmin uczestniczących w związku - w przypadku związku komunalnego. Organem wykonawczym jest zarząd wybierany przez zgromadzenie.

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse i bankowość

Finansowanie oświaty przez gminy w Polsce na przykładzie Gminy Iwanowice

Spis treści
Spis treści 1
Wstęp 2
Rozdział I. Oświata jako dobro społeczne. 4
1. Znaczenie oświaty w zaspokajaniu potrzeb człowieka. 4
2. Zarys historyczny rozwoju oświaty na ziemiach polskich. 6
3. Organizacja oświ...

Samorząd terytorialny

Praca dotyczy źródeł dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie gmin Modliborzyce w latach 2005-08. Celem było ukazanie gospodarki budżetowej oraz analizy finansowej gminy

Wstęp

Samorząd terytorialny jest to specyficzna organizacja społeczności lokalnej (gmina, powiat) lub regionalnej (województwo samorządowe) i zarazem – forma administracji publicznej, w której mieszkańcy tworzą z mocy prawa wspó...

Administracja

Materiały do egzaminu z finansów publicznych

1. Podstawowe pojęcia prawa finansowego 9 w tym środki publiczne, budżet, plan finansowy, państwowy dług publiczny, dług skarbu państwa, deficyt, nadwyżka budżetowa)

Deficyt (art.7)

Deficyt rzeczywisty – faktyczna różn...

Finanse publiczne

Wydatki publiczne

WYDATKI PUBLICZNE

1. Ogólne charakterystyka budżetu państwa 3
2. Wydatki publiczne 5
3. Problematyka racjonalizacji w gospodarce budżetowej 10
4. Wydatki budżetu w roku 2002 16

1. Ogólne charakterystyka budżetu ...

Samorząd terytorialny

Źródła, dochody, budżet, jednostki samorząd terytorialny, gmina, dochody, przychody

Samorząd terytorialny jest to specyficzna organizacja społeczności lokalnej (gmina, powiat) lub regionalnej (województwo samorządowe) i zarazem – forma administracji publicznej, w której mieszkańcy tworzą z mocy prawa wspólnotę względni...