Budowanie poczucia własnej wartości

Cele:
– rozwijanie u uczniów świadomości własnych wad i zalet
– budowanie poczucia własnej wartości siebie
– rozwijanie samoświadomości
– uwrażliwienie uczniów na ich uczucia oraz sposoby ich wyrażania
– uświadomienie roli pozytywnego myślenia i samoakceptacji w życiu człowieka
Metody pracy:
– dyskusja
– praca w małych grupach
– praca indywidualna
Środki:
materiały piśmienne (arkusz papieru, kolorowe pisaki)
karty „Moje zalety i wady”, „Ocena samego siebie”
Przebieg zajęć:
1. Powitanie
Zapoznanie uczniów z tematem zajęć poświęconych budowaniu poczucia własnej wartości. Nauczyciel mówi (krótko) o znaczeniu pozytywnego myślenia o sobie dla optymalnego funkcjonowania człowieka.
2. Ćwiczenie I MOJE ZALETY I WADY
I wariant- Prowadzący każdemu z uczestników daje karty ćwiczeń MOJE ZALETY I WADY (załącznik 1) i podkreśla, że więcej uwagi należy zwrócić na rubrykę „Zalety”. Gdyby niektórzy mieli trudności z wypełnieniem tej rubryki należy poprosić ich kolegów o wymienienie zalet, jakie widzą w danych osobach. Następnie uczniowie omawiają uzupełnione karty w parach, bądź małych grupach 6-8 osobowych.
Na zakończenie ćwiczenia można zadać m.in. następujące pytania:
Ø Czy zdziwiła was ilość zalet, jakie posiadacie?
Ø Jakie są propozycje zalet i wad?
Ø Czy można pozbyć się posiadania wad?
Ø Czy posiadacie jakieś cechy, które w pewnych sytuacjach mogą okazać się pozytywne?............a w innych negatywne?
II wariant-
Prowadzący zadaje uczestnikom następujące pytania:
Gdyby ktoś poprosił was o opowiedzenie o waszych zaletach, jak byście się czuli?
Dlaczego niektórym ludziom łatwiej jest mówić o swoich wadach i zaletach?
Jak się czujecie, kiedy ktoś prosi was o opowiedzenie o zaletach innej osoby?
Dlaczego czasami trudno jest powiedzieć komuś o jego zaletach?
Następnie uczestnicy wypowiadają się piśmiennie na następujące tematy, a odpowiedzi omawiają w parach:
Dwie cechy własnego wyglądu, które podobają mi się.
Dwie cechy osobowości, z których jestem zadowolony.
Umiejętność lub talent, który posiadam.
Osiągnięcie, z którego jestem zadowolony.
Marzenie, w którym realizują się moje najlepsze cechy.
Ćwiczenie II Herb
Prowadzący zwraca uwagę uczniów na to, kim jesteśmy (herb – symbol). W średniowieczu herby, haftowane na lekkich tkaninach noszono na zbrojach. Dzięki nim można było zorientować się, jakie imię nosił rycerz, jaka była jego pozycja społeczna, jakie miał osiągnięcia i ambicje. Jeden herb należał albo do jednej osoby albo do całej rodziny. Następnie prosi uczniów by na załączonym rysunku schematycznym herbu (załącznik 2) umieścić w odpowiednich miejscach:
1. Dwa rysunki: jeden przedstawiający coś, w czym jesteśmy bardzo dobrzy, drugi obrazujący coś, w czym chcemy być lepsi.
2. Rysunek przedstawiający jedną z naczelnych wartości naszego życia, coś niezwykle ważnego dla nas, z czego nigdy nie zrezygnujemy.
3. Rysunek przedstawiający wartość szczególnie cenioną w naszej rodzinie. Należy wybrać taką wartość, której prymat uznaliby prawdopodobnie wszyscy członkowie naszej rodziny.
4. Rysunek przedstawiający to, co byśmy wybrali, gdyby wszystko, czego tylko się tkniemy. Świetnie wychodziło gdybyśmy mogli osiągnąć, co tylko zechcemy.
5. Rysunek przedstawiający rzecz, w którą mocno wierzymy.
6. Cztery słowa, które chcielibyśmy usłyszeć od innych o sobie.
Ćwiczenie to ma pomóc uczestnikom w uświadomieniu sobie najważniejszych dla nich wartości oraz pokazać, jak ważne jest publiczne ich potwierdzenie – innymi słowy – „umieszczenie ich w swoim herbie”.
Uczestnicy powinni porównać swoje herby w parach lub małych grupach.
Na zakończenie można zadać m.in. następujące pytania:
Ø Którą część herbu było wypełnić najtrudniej, a którą najłatwiej?
Ø Co jeszcze można umieścić na herbie?
Ø Co by się działo, gdyby wszyscy nosili swoje herby?
Ø W jaki sposób pokazujesz innym ludziom, jakie wartości wyznajesz?
Podsumowanie:
Np.: każdy z uczniów kończy następujące zdanie:
„Na dzisiejszych zajęciach ważne było dla mnie..............”albo
„Dzisiaj na zajęciach najbardziej mi się podobało ...............” lub tym podobne.
Opracowała: Magdalena Piesio
Załącznik 1
MOJE ZALETY I WADY

ZALETY WADY

Załącznik 2
OCENA SAMEGO SIEBIE
Naprawdę ważne dla mnie jest .....................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
To, co nie jest dla mnie ważne, ale co muszę robić, to ................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Przeszkoda, którą chcę pokonać lub problem, który chcę rozwiązać, to .....................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................
HERB
Nalzey narysowac herb i podzielic go na 6 czesci

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Program profilaktyczny

Program profilaktyczny

Publicznego Gimnazjum nr 1
W Złotoryi

Opracowały: Agnieszka Hankiewicz
Anita Hankiewicz
Joanna Sokół



I. Program profilaktyczny dla Gimnazjum nr 1 w Złotoryi.

Na...

Pedagogika

Subkultury młodzieżowe

Młodzi ludzie często narażeni są na uczucie osamotnienia. Szczególnie w trudnym okresie dojrzewania są takie momenty, kiedy wszystko zaczyna się załamywać. Najczęściej wtedy młody człowiek traci zaufanie do swoich rodziców i całego do...

Wychowanie fizyczne

Umiejętności sprzyjające zapobieganiu chorobom. Doskonalenie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.

Edukacja zdrowotna jest procesem dydaktyczno- wychowawczym, w którym uczniowie uczą się jak żyć, aby zachować i doskonalić zdrowie własne i innych ludzi oraz tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu, a w przypadku choroby lub niepełnospraw...

Pedagogika

Edukacja ustawiczna

Wykład monograficzny
1.Pojęcie edukacji ustawicznej (kształcenie całożyciowe, stałe, ciągłe, nieustające).
Edukacja ustawiczna- odnosi się głównie do pojęcia czasu, rozumianego jako przebieg ciągły i linearny.
Pojęcie to ...

Makroekonomia

Wartościowanie stanowisk pracy, a system wynagrodzeń zasadniczych w firmie Danfoss LPM Sp. z. o. o. w świetle prowadzonych badań.

Wstęp 2
Rozdział 1. Cel systemu wynagradzania w przedsiębiorstwie 4
1.1 System awansowania pracowników 4
1.2 System doboru pracowników w przedsiębiorstwie 9
1.3 System ocen pracowników 11
Rozdział 2. Tworzenie efektywnego...