Świat reklamy, reklama jako świat.
Świat reklamy, reklama jako świat.
Reklama nie powstała z niczego i nigdy nie działała w próżni.
Jej powstanie i rozwój zawsze związane były z trzema podstawowymi procesami:
" z rozwojem handlu i wymiany towarowej
" z powstawaniem i rozwojem różnych środków komunikowania masowego
" z doskonaleniem metod i technik perswazji
Rozwój handlu i wymiany towarowej wymusił powstanie reklamy. W miarę rozwoju rynku rozwijała się także i ona. Jednocześnie rozwój i doskonalenie reklamy wspomagały rozwój handlu i wymiany towarowej. Pomiędzy rynkiem i reklamą istnieje więc sprzężenie zwrotne.
W miarę powstawania i rozwoju prasy, książek, radia, telewizji rozwijała się i udoskonalała reklama. Funkcjonowanie reklamy, a zwłaszcza pieniądze, które można dzięki niej zarobić, wspomagały techniczny i ekonomiczny rozwój środków masowego komunikowania. Pomiędzy mediami i reklamą istnieje więc sprzężenie zwrotne.
Żeby reklama była skuteczna, potrzebne były skuteczne metody przekonywania. Reklama rozwijała się więc dzięki rozwojowi metod i technik perswazji. Zdobycze reklamy wzbogacały wiedzę o skutecznym przekonywaniu. Pomiędzy rozwojem reklamy i rozwojem technik perswazyjnych istnieje więc sprzężenie zwrotne.
Historyczny rozwój reklamy dzieli się zatem na trzy wielkie etapy.
ERA PRZEDMARKETINGOWA To okres od starożytności do połowy wieku XVIII. Ani rynki, ani media nie miały jeszcze masowego charakteru. W miarę upływu wieków rosła świadomość, że trzeba reklamować swoje wyroby, by je sprzedać, ale techniki reklamowania nie były zbyt dobrze rozwinięte, rzadko też używano ich w świadomy, celowy sposób. Metody porozumiewania się sprzedawców z nabywcami były prymitywne i nie umożliwiały reklamowania w skali masowej.
ERA INFORMACJI MASOWEJ To okres od końca XVIII wieku do połowy wieku XX. Media - zwłaszcza prasa, a w wieku XX także radio oraz telewizja - rozwijały się coraz lepiej i miały coraz bardziej masowy charakter. Masowa stała się także produkcja towarów. Rozwijały się metody skutecznego docierania do odbiorców i przekonywania - pojawiły się też pierwsze reguły skutecznej reklamy. Reklama była używana coraz bardziej świadomie. Miała charakter masowy - próbowała dotrzeć do możliwie wielkich grup odbiorców.
ERA BADAŃ Powstanie i rozwój badań nad konsumentami, wraz z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technik przekazu, umożliwiają reklamie świadome, planowe i celowe docieranie do precyzyjnie określonych grup odbiorców.
Jak zatem udało się reklamie przejść od prymitywnej ery przed marketingowej do czasów, gdy nowoczesne techniki przekazu informacji wydatnie wspierają dążenia do absolutnie doskonałej kampanii reklamowej?
Nowoczesna reklama wykorzystuje formy wyrazu, które stanowiły własność sztuki średniowiecza:
- technika powtarzania w celach dydaktycznych motywu centralnego
- zachwianie hierarchii rozmiarów (ugigantycznienie głównego bohatera). Ważność przedstawianych przedmiotów przekłada się na ich fizyczne wymiary (szklanka soku sięgająca górskich szczytów)
- celem jest zawsze przyciągnięcie uwagi
- zniekształcenie rzeczywistych proporcji, surrealistyczne potraktowanie motywu, zmiana naturalnego koloru przedmiotów
Od jakiegoś czasu media zagościły na stałe w naszych domach. Obecnie nasze życie jest bardzo ściśle z nimi powiązane.
Idąc po ulicy dostajemy do ręki ULOTKI [Ulotka jest najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną formą drukowanej reklamy. Aby odnieść zamierzony skutek, ulotka powinna zawierać tylko najbardziej istotne informacje, takie jak: logo firmy biura podróży, slogan, atrakcyjny produkt lub promocje, informacje adresowe, telefoniczne.], natykamy się na niezliczone ilości BILLBORDÓW [Stosunkowo tanim, wygodnym i efektywnym środek przekazu wizualnego jest plakat. Plakat ( z niem.) to ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w artystyczną formę drukarską lub malowniczą, zwykle powielane i umieszczane w miejscach publicznych; plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. W zależności od tematyki rozróżnia się: plakat polityczny, społ., reklamowy i imprezowo-artystyczny. Plakaty są wykonywane według projektu artysty, głównie w technikach: litografii, offsetu, typografii i rotograwiury. Początki nowoczesnego plakatu sięgają 1 połowy XIX w. (Japonia), a jego rozwój nastąpił w latach 80. i 90.; w XX w. wzrosło zapotrzebowanie na plakat, którego forma ulegała wpływom rozmaitych kierunków artystycznych. W okresie międzywojennym plakat stał się samodzielną dyscypliną (m.in. ok. 1925 pojawił się plakat fotograficzny i fotomontażowy); po II wojnie świat. nastąpiło zbliżenie tej dyscypliny do doświadczeń nowoczesnego malarstwa, poszukiwanie form ekspresji groteskowej, żartobliwej, przy dążeniu do oszczędności środków wyrazu, umowności i metaforyki.], które prezentują nam różnego rodzaju produkty.
Zazwyczaj możemy odpocząć np. przed telewizorem, wcześniej jednak sięgamy po GAZETĘ
z programem telewizyjnym, gdzie już na pierwszej stronie po jej otwarciu pojawia się reklama. Znudzeni wyszukiwaniem dobrego filmu pośród sprytnie ukrytych kryptoreklam w końcu włączamy telewizor i powoli zaczynamy się wciągać w fabułę popołudniowego serialu, gdy nagle zostaje nam bezczelnie przerwany przez ok. 10 minutowy BLOK REKLAMOWY?
[Podstawą dobrej reklamy jest fakt, że zwraca ona uwagę odbiorców. Można wpłynąć na jej atrakcyjność dla publiczności m.in. przez zamieszczenie ciekawego nagłówka, intrygującego stwierdzenia, niebanalnego zdjęcia, grafiki. Istnieją dwie zasady reklamy w prasie, które wpływają na odbiór reklamy prasowej przez czytelników. Pierwsza z nich nazywa się zasadą "prawej strony". Zgodnie z nią reklama zamieszczana na prawym arkuszu gazety jest częściej zauważana przez odbiorców niż ta zamieszczona na stronie lewej. Warto o tym pamiętać, tym bardziej jeżeli cena druku reklamy na obu arkuszach jest taka sama, co zdarza się w przypadku prasy lokalnej. Druga zasadą jest "prawo litery Z", zgodnie z którym oglądający stronę gazety wodzi po niej wzrokiem wykonując ruch zbliżony do litery "Z". Z tego względu warto zamieszczać reklamy w górnym lub dolnym wierszu strony, najlepiej w narożnikach. Sam tekst reklamy powinien mieć charakter narracyjny.]
Przerwa w filmie trwa zbyt długo. Decydujemy się posłuchać muzyki w ulubionej stacji radiowej. Trwa jeden, potem zaczyna się drugi przebój ostatniej dekady, po czym czas zaczyna umila nam przyjemny głos spikera, który ku naszemu rozczarowaniu po chwili zaczyna mówić o KONKURSIE [Konkurs, czyli impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Ten rodzaj reklamy zwykle wyróżniania uczestników nagrodami przez co reklamuje swój produkt
Wyróżnia się dwa rodzaje konkursów:
- konkurs otwarty, w którym może brać udział każdy,
- konkurs zamknięty, w którym mogą brać udział tylko zaproszone osoby.]
Myślimy sobie, że to już przesada, wszędzie mamy do czynienia z reklamami! Postanawiamy położy się do łóżka i zrelaksować się z dobrą książką. Wcześniej jednak przypominamy sobie o nieoczytanej poczcie email, więc włączmy komputer, klikamy w okno przeglądarki, logujemy się na stronę poczty jednak zanim zdążyliśmy wpisać pierwszą literę loginu na naszym monitorze pojawiła się kolejna reklama typu pop-up? [to jedna z funkcji stron WWW powodująca automatycznie uruchamiane nowego okienka (karty) z określoną treścią w przeglądarce internetowej. W owym okienku (karcie) może znaleźć się dodatkowe menu nawigacyjne, krótki tekst pomocy, wyjaśnienie terminu, powiększony obrazek, najczęściej jednak technika ta jest wykorzystywana do reklamy internetowej.]
My konsumenci jesteśmy cały czas zarzucani coraz to nowszymi promocjami i obniżkami. Moim zdaniem reklama nigdy nie zniknie z obrazu telewizyjnego, ponieważ emisja bloków reklamowych to czysty zysk.
Ostatnie pytanie, jakie nasuwa się to: ile lat będziemy musieli jeszcze znosić reklamy? Odpowiedź jest prosta: Jeśli zginie handel (a jest to praktycznie niemożliwe) to zginą również reklamy. Nie pozostaje nam, więc nic innego jak nadal z nią żyć. Reklama jest nauczycielem, który stale przypomina o tym co dobre, mądre i konieczne dla człowieka. Reklama ma w sobie coś z kazania. Producent głosi pochwałę dóbr materialnych, ufność w możliwość nieskończonego dobrobytu i szczęścia jednostki. Dysponent reklamy głosi, że tylko jego produkt gwarantuje prawdziwe zbawienie. Reklama daje obraz człowieka, który cieszy się życiem.