Człowiek parenetyczny w Średniowieczu.

Człowiek parenetyczny utworów średniowiecznych. W oparciu o wybrane teksty zaprezentuj dydaktyczny wydźwięk literatury średniowiecznej.

Każda epoka tworzy własne, zgodne ze swą ideologią wzory zachowań ludzkich i wartości, które stara się upowszechnić. Średniowiecze również propagowało takie wzorce, głównie za pomocą literatury parenetycznej. Obejmowała ona utwory o charakterze moralizatorskim, dydaktycznym i pouczającym.

Polska literatura średniowieczna propagowała trzy wzorce osobowe: doskonałego rycerza, dobrego władcy, oraz ascety i świętego. Postać rycerza doskonałego poznajemy dzięki "Pieśni o Rolandzie". Opowiada ona o wyprawie Karola Wielkiego do Hiszpanii zajętej przez pogańskich Saracenów. Opisane jest zwycięstwo nad poganami, zdobycie Hiszpanii i tragiczna klęska tylnej straży armii, która w trakcie powroty do Francji została zaatakowana i rozbita. Zginęli wówczas najlepsi rycerze, wśród nichj hrabia Roland. To on stanowi właśnie wzór rycerza doskonałego. Był to człowiek oddany władcy i bogobojny. Wraz ze swym przyjacielem Oliwierem gotowi byli do walki, gdyż jak mówił Roland: "Trzeba nam wytrwac dla naszego króla. Dla swego pana trzeba ścierpieć wszelką niedolę i znosić wielkie gorąca i wielkie zimno, i oddać skóre i nałożyć głową".

Mając jeszcze możliwość wezwania pomocy Roland odmówił. Był zbyt dumny, wolał zginąć niż prosić o pomoc. Odpowiedział więc: "Nie daj Bóg, aby przeze mnie hańbiono mój ród, by słodka Francja miała iść w pogardę". Dbał on bardziej o sławę rycerską i pamięć u potomnych, niż o własne życie. Głównymi cechami rycerza doskonałego były: odwaga, siła, waleczność, bezgraniczna wierność wadcy i kościołowi, dbaość o honor i sławę rycerską,a także okazywanie szacunku kobietom.

Wzorzec władcy doskonałego odnajdujemy w "Kronice Galla Anonima". Powstała ona na początku XII wieku. Autor dzieła jest anonimowy. Wiadomo o nim tylko tyle, że był cudzoziemcem, przybyżym do Polski prawdopodobnie z Francji. Przebywając na dworze króla Bolesława Krzywoustego napisał dzieło epickie będące mieszanką literatury rycersko-dworskiej i historiografii. Z ogromną sympatią pisał o Polsce, używając w odniesieniu do niej słowa "patria". Opisywał ją jako kraj piękny, zasobny i dobrze urządzony:

"Kraj to wprawdzie bardzo lesisty, ale niemało przecież obfituje w złoto i srebro,chleb i mięso,w ryby i miód (...) Kraj gdzie powietrze zdrowe, rola żyzna (...) rycerze wojowniczy, wieśniacy pracowici". Gall Anonim w swoim utworze przedstawił dwa wizerunki władców doskonałych. Bolesław Chrobry ukazany został jako wzór dobrego króla, nie tylko rycerskiego, ale przede wszystkim sprawiedliwego, wielkodusznego i odnoszącego się do poddanych z wyjątkową życzliwością. Szeroko omówił natomiast czasy panowania Bolesawa Krzywoustego. Z opisu tego wyłonił się wzorzec władcy - rycerza i wojownika: "A więc wojowniczy Bolesław (...) sam z niewielkim orszakiem udał się w lasy na łowy. lecz myśliwi natknęli się na wroga (...) wojowniczy Bolesław jak lew smaganiem ogona wprawiwszysię w gniew, nie czeka na dostojników ani na wojska (...) mieczem swym w jednej chwili rozprószył grabieżców i grasantów...".

Główne cechy jego charakteru to: odwaga, pogarda dla śmierci, zapał do walki aż do zwycięstwa, bez względu na odniesione obrażenia: "Tam to Bolesław tyle odniósł i wytrzymał uderzeń na pancerzu, szyszaku, od włóczni i mieczów, że ciało jego pełne kontuzji przez wiele dni dawało świadectwo odebranych ciosów".

Trzecim wzorcem osobowym,który zyskał sobie najtrwalszą popularność był asceta i święty. Postawa ascety wypływa ze średniowiecznego przekonania, że ciało jest siedliskiem szatana, więc umartwianie się i zadawanie mu bólu jest jedyną drogą prowadzącą do wypędzenia go. Postać ascety prezentuje anonimowa "Legenda o św. Aleksym". Opowiada ona o człowieku pochodzącym z zamożnej rodziny rzymskiej, synu księcia Eufamijana. W dniu swego ślubu postanowił on resztę swojego życia oddać Bogu. Rozdał więc swe bogactwa i wędrował po świecie jako żebrak. Po latach tułaczki wrócił jednak do domu swego ojca, lecz nawet przez niego nie został rozpoznany. Ostatnie szesnaście lat swego życia przeży w komórce pod schodami, żywiąc się resztkami wyrzuconymi przez służbę: "A lezał tu sześćnaście lat wszystko
cirzpiał prze Bóg rad". Dopiero po śmierci udało się ustalić kim był naprawdę. Jego asceza polegała więc na dobrowolnym wyrzeczeniu się dóbr i wygód, jakie oferowało mu życie w zamian za poszukiwanie poniżenia i umartwianie sie. Nagrodą za to było ogłoszenie go świetym.

Powyższe utwory i postępowanie głównych bohaterów są dowodem na dydaktyczny i moralistyczny czyli pouczający charakter średniowiecza. Bohaterowie mający wiele cech znamiennych dla tej epoki byli z pewnością wzorem postępowania dla dla ówczesnych, zwykłych ludzi. Jednakże tamte wzorce osobowe częściowo przeżywały się z biegiem czasu. Były zbyt krępujące i obarczały wieloma obowiązkami. Dlatego tak niewiele z nich przetrwało do dziś. Szkoda, bo niektóre naprawdę warto by naśladować.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Charakterystyka średniowiecza
1. Nazwa epoki została ustalona po jej zakończeniu. Termin ten określa epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi
2. Średniowiecze oceniano jako epokę ciemnoty i za...

Język polski

Średniowiecze - opracowanie epoki.

Nazwę średniowiecza (tj. wieków średnich - łac. Media tempora) wprowadzili twórcy renesansu; oznaczyli nią okres rozciągający się między epoką starożytną a nowymi czasami odrodzenia. Średniowiecze uważano za okres bezpłodny, mroczny...

Język polski

Ogólna charakterystyka Średniowiecza.

NAZWA EPOKI I PERIODYZACJA

Termin „wieki średnie” (łac. media aeva) został wprowadzony przez renesansowych humanistów. Początkowo nazwa ta miała charakter neutralny, podkreślała jedynie przejściowość tej epoki, natomiast pó�...

Język polski

Opracowanie epoki Średniowiecza.

Asceta i rycerz, jako dwie różne średniowieczne postawy (parenetyczny charakter lit. średniowiecza)

- asceta i rycerz stanowią dwa podstawowe wzorce osobowe propagowane w parenetycznej literaturze średniowiecznej, obok postawy francis...

Język polski

Średniowiecze, czy aby napewno mroczny okres??

Nazwę średniowiecze nadali ludzie okresu renesansu. Nazwa ta miała ujemny charakter, gdyż ludzie renesansu widzieli tylko negatywne cechy średniowiecza, ponieważ średniowiecze odrzuciło ideały antyku i zainteresowanie człowiekiem. średnio...