Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zarządzanie zasobami ludzkimi (inaczej zarządzanie personelem, funkcja personalna) można zdefiniować jako strategiczną, jednorodną i spójną metodę kierowania najcenniejszym z kapitałów każdej organizacji, tj. ludźmi, którzy osobistym i zbiorowym wysiłkiem przyczyniają się do realizacji wszystkich założonych przez organizacje celów, a tym samym umacniają jej przewagę nad konkurencją.W literaturze stosowane jest także pojęcie zarządzania kadrami, pod którym należy rozumieć zbiór działań związanych z ludźmi, ukierunkowanych na osiąganie celów organizacji i zaspakajanie potrzeb pracowników.
Innym spotykanym terminem jest gospodarowanie zasobami ludzkimi, które definiuje się jako działanie organizacji nastawione na przyciągnię-cie, rozwój i utrzymanie efektywnie działającej siły roboczej.
Elementy wchodzące w skład procesu zarządzania zasobami ludzkimi to:
1)planowanie zasobów ludzkich – jest to zaspakajanie przyszłych potrzeb kadrowych organizacji,
2)rekrutacja (nabór) pracowników – przygotowanie określonej grupy pracowników do pracy zgodnie z planem zasobów ludzkich,
3) wdrożenie (adaptacja) pracowników – program mający na celu bezkonfliktowe włączenie się nowo przyjętych pracowników do organizacji,
4)ocenianie efektów pracy,
5)nagradzanie pracowników.
Na zasoby ludzkie w organizacji składają się:
1)wiedza, (wiedza teoretyczna)
2)umiejętności, (np. umiejętność obsługi programu komputerowego)
3)doświadczenie,
4)postawy. (np. zaangażowanie)
Zarządzanie kadrami –to zbiór działań związanych z ludźmi ukierunkowanych na osiąganie celów organizacji i zaspokajanie potrzeb pracow-ników. Zarz. Kadrami odnosi się do ludzi jako obiektu oddziaływania, ale również jako podmiotów sprawczych, kształtujących zespoły pracow-nicze pod względem liczebnym, cech jakościowych, ich zaangażowania i uzyskanych wyników. Ludzie występują tutaj w podwójnej roli: są jednocześnie najważniejszym i najbardziej zawodnym składnikiem spośród wszystkich zasobów organizacji.
Działania składające się na zarządzanie kadrami:
1).funkcjonalne- rodzaje wykonywanych czynności
2).instytucjonalne - uwzględniające rodzaje instytucji
3). Instrumentalne- zajmujące się rodzajami narzędzi za pomocą których podmioty mogą realizować funkcje w organizacji
Cele zarządzania kadrami
1. cele sprawnościowe obejmujące np. uzyskanie przez przedsiębiorstwo określonych pozycji na rynku, wielkość produkcji, wielkość zysku, powiększenie wartości firmy, a dla pracownika cele to pozyskanie nowych umiejętności, wyższej wydajności pracy, sprawności umysłowej
2. cele humanistyczne- wiążą się ze społeczną odpowiedzialnością firmy wobec pracowników, społeczności lokalnej oraz środowiska przyrodni-czego
3. Cele organizacyjne i indywidualne- polegają na integrowaniu tych dwóch celów poprzez pozyskiwanie pracowników, ich motywację , oczeki-wania oraz zdolności do realizacji zadań zbiorowych