Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym (3-6(7))

Rozwój poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym (3-6(7))
Odpowiedź

Rozwój orientacji przestrzennej rozpoczyna się u dzieci około trzeciego i czwartego roku życia. U podstaw spostrzegania przestrzeni leżą związki czasowe między analizatorami: * ruchowym, * wzrokowym, * słuchowym. Dzięki swemu rozwojowi ruchowemu i rozszerzaniu się zakresu działalności dziecko przedszkolne uczy się: * poznawać położenie przedmiotów w przestrzeni; * orientować w kierunku ruchów; * odróżniać przedmioty wg ich kształtów i wielkości; * poznawać stosunki przestrzenne między przedmiotami otaczającego je świata. Procesy spostrzegania w toku rozwoju całej działalności dziecka, wyodrębniają się w wieku przedszkolnym w samodzielne dowolne czynności, do których zaliczymy: * obserwowanie, * oglądanie, * poszukiwanie. Spełniają one ważną rolę w kształtowaniu się potrzeb dziecka oraz w sposobach ich zaspokajania. „Już dziecko 4−letnie potrafi w sposób rozczłonkowany, a zarazem powiązany spostrzegać te zjawiska rzeczywistości, które są dostępne jego rozumieniu i doświadczeniu, inne zaś, mniej znane − spostrzega schematycznie, nie wyróżniając ich własności i części, nie wiążąc ich w jednolitą całość” Rozwój pamięci dowolnej u dzieci w wieku przedszkolnym jest w pewnej mierze uzależniony od właściwości uwagi dziecka oraz zmian jakie w nich zachodzą. Najkrócej można zdefiniować uwagę jako „skupienie umysłu na jakimś przedmiocie” Dzieci w wieku przedszkolnym posługują się mową naturalną, żywą i emocjonalnie zabarwioną. Towarzyszą jej takie składniki jak: * mimika, * spojrzenia, * gesty, * ruch. Dzieci nie dbają o poprawność i przejrzystość swojej wypowiedzi. Znajduje się w niej dużo: * wykrzykników, * pytajników, * skrótów, * pauz, * niedopowiedzeń, * słów wyrażających prośbę, gniew i protest itp. U dzieci w wieku przedszkolnym modulacja głosu nie jest jeszcze płynna. „Głos dziecka staje się wprawdzie niższy, donośniejszy, lecz jest nadal napięty, nieco ochrypły i łatwo przechodzi przy różnych okazjach w pisk lub krzyk”

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Rozwój poznawczy eg piageta, różnice, moralność, wygocki, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja rysunku

1. ROZWÓJ POZNAWCZY WG PIAGETA
w tym: stadia rozwoju; ich charakterystyka; ważne pojęcia na poszczególnych stadiach
Stadia rozwoju poznawczego – zasadniczą cechą teorii Piageta jest przekonanie o etapowym charakterze rozwoju. W teor...

Pedagogika

Czy teorie wychowania wobec potrzeby bezpieczeństwa dziecka spełniają Oczekiwania praktyki edukacyjno – pedagogicznej? Proszę przedstawić własną ocenę wychowania dzieci dla ich bezpieczeństwa i przedstawić swoje propozycje w tej mierze.

Współcześnie żyjemy w czasach trudnych, strachu, lęku o najbliższych, niepokoju, krytyki czy niknącej nadziei. Uczymy się dostrzegać problemy globalne, jako zagrażające naszej cywilizacji. Olbrzymia przepaść miedzy krajami bogatymi a bi...

Pedagogika

Bajki i baśnie jako metody wychowawcze oraz ich stosowanie na przykładzie dzieci uczęszczających do przedszkola w warce

Jednym z kluczowych elementów tworzących ramy dla właściwego wychowania jest zbudowanie systemu wartości stanowiącego fundament życia człowieka. Podstawowym miejscem przekazywania tych wartości jest w pierwszej kolejności rodzina, a dalej ...

Psychologia

Czynniki warunkujące rozwój i zachowanie się człowieka!! (biologiczne,środowiskowe)

Rozwój psychiczny, fizyczny, emocjonalny w ciągu całego życia człowieka począwszy od narodzin, a skończywszy na dojrzałym życiu jest bardzo skomplikowany. Wymaga od naszego organizmu bardzo wielu zmian, które następują bez przerwy. Proce...

Psychologia

Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia

„ Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia ”

Istotą rozwoju człowieka w ciągu jego życia są zmiany. Psychologia rozwojowa zajmuje się ontogenezą od chwili poczęcia aż do śmierci, rejestruje zmiany, docieka przyczyn, źró...