Poglądy pedagogiczne arystotelesa
Poglądy pedagogiczne Arystotelesa
Podstawy naukowej pedagogiki europejskiej stworzył Arystoteles ze Stagiary , wszechstronny uczony , filozof , uczeń i profesor Akademii Platońskiej , mentor Aleksandra Macedońskiego ,twórca szkoły filozoficznej w Atenach – Liceum. W poglądach Arystotelesa na zagadnienia edukacji splatają się różne wątki jego badań i rozważań : polityczne , etyczne , psychologiczne , a nawet biologiczne i medyczne. Tak jak Platon uważał , że wychowanie młodzieży powinno być kierowane przez państwo , regulowane przez prawodawstwo .
Człowiek według Arystotelesa jest istotą składającą się z nierozerwalnie z sobą połączonych ciała i duszy. Uważał , że dusza , która jest energią ciała , nie może istnieć samodzielnie . Uważał , że jedynym źródłem poznania ludzkiego jest świat materialny, poznawany przez zmysły i przyswajany dzięki wewnętrznej pracy umysłu . Celem człowieka jest życie szczęśliwe , aby je osiągnąć konieczna jest prawość , cnotliwość i wolność . Do praktykowania cnót trzeba być wdrożonym przez ćwiczenia. Przygotowaniem do sztuki życia szczęśliwego było :wdrażanie do praktykowania cnoty przez przyzwyczajenie ; kształcenie intelektualne. Uważał że w pierwszym okresie życia za który odpowiedzialni są rodzice , należy dbać przede wszystkim o rozwój fizyczny , wyrobienie nawyków wychowanie moralne , ponieważ są to podstawy dalszego wychowania .Kształcenie powinno odbywać się w trzech cyklach siedmioletnich w szkole .Pedagogika europejska zawdzięcza mu podstawy teorii nauczania – dydaktyki i utrwalenie greckie koncepcji kształcenia człowieka wolnego ,wypracował wskazówki jak organizować nauczanie(pokazywanie , utrwalanie , ćwiczenia).Ceniąc bardzo wysoko zajęcia intelektualne , rozwijające umysł wypełniające czas i dostarczające satysfakcji .Pogardzał pracą zarobkową( banauzyjską -rzemieślniczą)jako niegodną człowieka wolnego .Uważał , że prawdziwe wykształcenie elitarne powinno być humanistyczne. Jego rozważania na temat kształcenia i procesu poznania dyskryminowały kobiety ( uważał że mózg kobiety , mniejszy objętościowo , słabszy i mniej zdolny do pracy umysłowej.)Działalność i twórczość Arystotelesa zamykała pierwszy –grecki , etap w drodze do dzisiejszego stanu oświaty i wychowania w Europie .Wyłoniły się podstawowe problemy pedagogiczne : cel , możliwości i zakres wychowania ; idea harmonijnego rozwoju człowieka , jako jednostki i jako członka społeczeństwa ; odpowiedzialność rodziny i państwa za wychowanie młodzieży ;ranga zawodu nauczycielskiego ;narodziły się szkoły , powstały teoretyczne koncepcje programów i metod wychowania i kształcenia .
Dokonał trychotomicznego podziału nauk :
• Teoretyczne- których celem jest formułowanie wiedzy dla niej samej ( metafizyka , fizyka,matematyka)
• Praktyczne – których celem jest formułowanie wiedzy dla osiągnięcia doskonałości moralnej (etyka, polityka)
• Pojedyncze – których celem jest formułowanie wiedzy , za pomocą , której można wytwarzać określone przedmioty