Znaczenie grupy dla rozwoju i socjalizacji dzieci i młodzieży

Grupy społeczne są terenem na którym dokonuje się proces socjalizacji jednostki. Na gruncie pedagogiki i psychologii socjalizację określa się jako proces oddziaływania grupy na jednostkę czyli:
a) proces rozwoju społecznego człowieka będący efektem nie kierowanych i nie uświadomionych oddziaływań otoczenia społecznego,
b) proces stawania się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa, przestrzegającym obowiązujących norm,
c) proces uczenia się norm i zasad obowiązujących we współżyciu z innymi ludźmi,

Wyróżniamy trzy grupy mechanizmów socjalizacyjnych:
- mechanizm kontroli społecznej
- mechanizm wpływu osób znaczących
- mechanizm wzmacniania wewnętrznego



· mechanizm kontroli społecznej – polega na stymulacji rozwoju jednostki poprzez interakcje w ramach grupy. Reakcje członków grupy stanowią dla danej jednostki układ nagród i kar. Akceptacja, dążenie do jej zdobycia może być ważnym czynnikiem wpływającym na zachowanie jednostki, dezaprobata wyrażana przez grupę pociąga za sobą ważne konsekwencje. Od pozycji zajmowanej w grupie zależy: zasięg wpływu na życie, poczucie bezpieczeństwa, uznania i popularności.
· mechanizm wpływu osób znaczących – polega na stymulacji rozwoju jednostki poprzez kontakty z tymi osobami, które są dla niej ważne. Ten mechanizm osobowotwórczy może działać w dwóch formach jako modelowanie lub identyfikacja. Modelowanie polega na upodobaniu się do określonej osoby zarówno w sferze psychicznej jak i fizycznej. O identyfikacji można mówić wówczas, gdy jednostka przeżywa czyjeś stany psychiczne np. utożsamia się z przeżyciami aktora w filmie.
· mechanizm wzmacniania wewnętrznego – polega na tym, że jednostka pełniąc rolę społeczną, internalizuje jej wymogi i sama ocenia swe postępowanie z punktu widzenia zgodności z tą rolą. Rolę tę jednostka musi pełnić dobrowolnie nie może to być rola narzucana, pełniona rola musi jednostkę silnie angażować.


Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Pytania do egzaminu z psychologii społecznej

Egzamin z psychologii społecznej


1. Pojecie i rodzaje sytuacji społecznych
2. Wpływ sytuacji społecznych na zachowanie człowieka.
3. Interakcje międzyludzkie – koncepcje behawiorystyczne, wymiany nagród i kosztów, kon...

Psychologia

Psychologia rozwoju człowieka

Początki psychologii rozwoju człowieka

Psychologia rozwojowa jest nauką młodą. Jako osobna gałąź psychologii wyodrębniła się dopiero w końcu XIX wieku, a zaczyna być szeroko uprawiana w wieku XX. Cainrs podsuwa umowną datę ps...

Pedagogika

Gry komputerowe w opinii dzieci w wieku adolescencji

Wstęp
Media takie, jak telewizja, czy Internet stały się ważnym elementem współczesnego życia. Są wspaniałym wynalazkiem XX wieku. Dzieci poświęcają im coraz więcej czasu. Telewizję oglądają średnio około 30h tygodniowo, a dos...

Technologia żywności

Edukacja zdrowotna

Edukacja zdrowotna

1. Omów podstawowe pojęcia związane z profilaktyką w ochronie zdrowia.

* Profilaktyka (zapobieganie, prewencja) obejmuje wszystkie działania podejmowane w celu zapobiegania chorobie, i niepożądanym skutkom...

Pedagogika

Edukacja zdrowotna wybrane zagadnienia

Edukacja zdrowotna



1. Omów podstawowe pojęcia związane z profilaktyką w ochronie zdrowia.

* Profilaktyka (zapobieganie, prewencja) obejmuje wszystkie działania podejmowane w celu zapobiegania chorobie, i niepożądan...