Pytania do egzaminu z psychologii społecznej

Egzamin z psychologii społecznej


1. Pojecie i rodzaje sytuacji społecznych
2. Wpływ sytuacji społecznych na zachowanie człowieka.
3. Interakcje międzyludzkie – koncepcje behawiorystyczne, wymiany nagród i kosztów, koncepcje poznawcze.
4. System analizy interakcji w grupie zadaniowej R.F. Balesa.
5. Model zachowania jednostki w sytuacjach społecznych T. Leary.
6. Stosunki międzyludzkie – pojecie i rodzaje.
7. Procesy atrybucji w spostrzeganiu społecznym.
8. Konformizm – pojecie, rodzaje, przyczyny.
9. Znaczenie grupy dla rozwoju i socjalizacji dzieci i młodzieży.
10. Style wychowawczego kierowania grupa.
11. Podstawowe rodzaje uzależnień – alkoholizm, narkomania, nikotynizm.
12. Zachowanie jednostki w sytuacji dysonansu społecznego.
13. Klasa szkolna jako grupa społeczno-wychowawcza.
14. Czynniki warunkujące poziom akceptacji ucznia w grupie klasowej.
15. Podstawowe cechy partnerskiego i nie partnerskiego stylu prowadzenia rozmowy.
16. Podstawowe funkcje procesu komunikacji interpersonalnej.
17. Struktura, elementy procesu komunikacji interpersonalnej.
18. Przyczyny zaburzeń procesu komunikowania się.
19. Rola percepcji/spostrzegania interpersonalnego w procesie komunikacji międzyludzkiej.
20. Rola tzw. „kategorii centralnych” i „efekt halo” w spostrzeganiu partnera rozmowy.
21. Podstawowe mechanizmy spostrzegania interpersonalnego.
22. Na czym polega aktywne słuchanie wypowiedzi partnera rozmowy.
23. Rola, znaczenie i podstawowe funkcje parafrazowania w komunikacji interpersonalnej.
24. Zasady nadawania informacji (mówienia).
25. Ogólne zasady przekazywania informacji zwrotnej partnerowi rozmowy.
26. Znaczenie i rola otwartości w komunikacji międzyludzkiej.
27. Rodzaje pytań stosowanych w komunikacji interpersonalnej.
28. Komunikacja niewerbalna – pojecie, rodzaje, interpretacja sygnałów niewerbalnych.
29. Przyczyny konfliktów w stosunkach międzyludzkich.
30. Rola negocjacji w rozwiązywaniu konfliktów międzyludzkich.
31. Zachowanie asertywne w kontaktach międzyludzkich.
32. Rodzina jako grupa społeczno-wychowawcza.
Podstawowe funkcje rodziny.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Profilaktyka Prof.UJ F. Wojciechowski- wykłady

KONCEPCJE PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ

WSTĘP
Wychowanie to uczynienie z istoty biologicznej istoty społecznej.
Socjalizacja i resocjalizacja.
Socjalizacja - ogół wpływów zamierzonych i niezamierzonych. Efektem jest jednostka ...

Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...

Pedagogika

Teoria Wychowania ćw dr Zając

1. WYCHOWANIE I JEGO WŁAŚCIWOŚCI. PRÓBA PODPORZĄDKOWANIA UJĘĆ DEFINICYJNYCH. RÓŻNE KONCEPCJE WYCHOWANIA, ICH ANALIZA I PRÓBA WARTOŚCIOWANIA.

DEFINICJE WYCHOWANIA WYRÓŻNIONE ZE WZGLĘDU NA DYSCYPLINY NAUKOWE.

Antonina G...

Pedagogika

Psychologia kliniczna

WYKŁAD 1
Ad1/ Geneza rozwoju myśli psychologicznej 1896 początek rozwoju psychologii jako nauki. Pod koniec 19 wieku istniały placówki , które pomagały w ramach obiektów 1896 r. w Filadelfii- pierwsza klinika psychologiczna, gdzie pomaga...

Pedagogika

Metody i techniki badań pedagogicznych

Podstawowe techniki diagnostyczne w pedagogice

1. Metody i techniki badań pedagogicznych

Definicja METODY BADAŃ
Zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych obejmujących najogólniej całoś...