Analiza konkurencji
Konkurencja – jest jednym z najważniejszych elementów gospodarki rynkowej, a wręcz jej synonimem. Motorem napędzającym do działania, sprawia możliwość do dokonywania wyborów dla konsumentów w świetle marketingowym.
Rodzaje konkurencji:
Podział I ze względu na liczbę firm:
• Monopol – jedna firma mająca decydujący wpływ na przebieg warunków rynkowych.
• Oligopol – od dwóch (duopol) do siedmiu firm tej samej branży działających na rynku.
• O zbliżonym udziale w rynku – od piętnastu do dwudziestu firm, gdzie każda z nich jest na tyle silna, że utrzymuje się na rynku obok innych równie silnych firm konkurencyjnych.
• Układ wolnej (pełnej) konkurencji – duża liczba firm o niewielkim udziale w rynku (około 1 – 2%), nie mających większego wpływu na kształtowanie cen rynkowych, gdyż to rynek je kształtuje.
• Quasimonopolistczne – wielość (mnogość) firm, ale w poszczególnych obszarach rynku, czy rodzajach działalności. Firmy te są monopolistami.
Podział II ze względu na stopień substytucyjności (wprowadzony przez Philipa Kethlera):
• W ramach marki produktu – firmy produkujące bardzo podobne produkty, różniące się jedynie nazwą, tzw. strategia półki sklepowej.
• W ramach kategorii produktu – bierze się tu szerszy zakres potrzeb, np. klient chce kupić coś słodkiego i dokonuje wyboru pomiędzy różnymi kategoriami typu: czekolada, baton, cukierek, itp.
• W ramach formy – to jeszcze szerszy zakres, np. słodycze kontra inne produkty.
• Ogólna (generycompetation) - w ramach ograniczonego budżetu konsumentów.
Podział III – Sektorowa według Michaela Portera
• Bezpośrednia – firmy, które zaspokajają potrzeby w podobny sposób (oferując podobne produkty).
• Ze strony substytutów – inne rodzajowo produkty mające zdolność zaspokajania tej samej potrzeby.
• Potencjalna, tzw. nowe wejścia, czyli firmy, których nie ma dziś, ale mogą być jutro.
• Nabywcy.
• Dostawcy.
Nabywcy i dostawcy rywalizują o podział zysku (mogą przechwytywać większą lub mniejszą jego część).
Porter traktuje naszych klientów i dostawców, jako uczestników rynku mających wpływ na konkurencję. Mogą przechwytywać mniejszą lub większą część zysków, wpływając na sposób konkurowania firmy. Mogą się także przekształcać w konkurenta bezpośredniego.