Test z antropologii
TEST z Antropologii kulturowej
1. Zdaniem:
a) O. Spenglera,
b) L. H. Morgana,
c) M. Webera-
„cywilizacja to ostatnie stadium kultury”
2. Termin „cultura” na określenie filozofii po raz pierwszy użył:
a) Cyceron,
b) Seneka,
c) Marek Aureliusz
3. Pierwszą tzw. minimalistyczną definicję religii podał:
a) E. Sapir,
b) B. Malinowski,
c) E. Tylor, d) R. Linton
4. Strukturalizm zakłada, że:
a) struktury są jednakowe w różnych kulturach,
b) rzeczywistość jest uporządkowana i zorganizowana,
c) wszystkie istniejące struktury są przez ludzi uświadomione
5. Który z wymienionych przez B. Malinowskiego imperatywów, warunkuje m.in. pojawienie się kultury:
a) system hierarchii społecznej,
b) organizacja religijna,
c) organizacja wychowania
6. Do źródeł strukturalizmu można zaliczyć:
a) zasadę życzliwości,
b) zasadę pokrewieństwa,
c) zasadę wzajemności
7. Nietzsche`ański podział kultury w swojej teorii stosuje:
a) M. Mead,
b) R. Benedict,
c) B. Malinowski
8. Zdaniem, którego z antropologów:
a) E. Sapira,
b) F. Boasa,
c) M. Mead
terminy: kultura, język, osobowość- streszczają całą rzeczywistość kulturową, w której żyje człowiek
9. W religiach pierwotnych kult dusz przodków określano jako:
a) totemizm,
b) manizm,
c) antropotelizm
10. Kogo nie zalicz się do fazy archantropowej:
a) neandertalczyka,
b) homo habilis,
c) homo sapiens,
d) homo sapiens sapiens
11. Pojęciem „małpolud”, K. Brozi określał:
a) australopiteka,
b) neandertalczyka,
c) homo erectusa
12. Osteodontokreatyczność to:
a) pierwotny sposób pochówku zmarłych,
b) wyrób narzędzi z kości,
c) zębów, drewna
13. Który z wymienionych jest przedstawicielem fazy proteroantropów:
a) australopitek,
b) homo erectus,
c) homo sapiens
14. Centralną kategorią funkcjonalizmu w ujęciu A. R. Radcliffe- Browna było pojęcie:
a) struktury społecznej,
b) potrzeby,
c) funkcji
15. Antropologiczne koncepcja osobowości została sformułowana przez:
a) F. Boasa,
b) E. Sapira,
c) B. Malinowskiego
16. Cechy kultur postfiguratywnych w ujęciu M. Mead to m.in.:
a) brak zmian,
b) ekskluzywność,
c) rodziny wielopokoleniowe
17. Wśród warunków konstytutywnych sztuki wyróżniamy:
a) obiektywność,
b) naśladownictwo,
c) powszechność
18. „Religią postmodernistów” określa się:
a) New Age,
b) Nową duchowość,
c) Transcendentalną Medytację
19. „Ograniczone liczebnie kultury zasadnicze, których wzajemne oddziaływania pozwalają wyjaśnić rozwój kultury ludzkiej”- jest to def.:
a) kręgu kulturowego,
b) kultury pierwotnej,
c) pierwotnej instytucji kulturowej
20. Jedną z podstawowych cech moderności jest:
a) detradycjonalizacja,
b) deterytorializacja,
c) defunkcjonalizacja
21. Do typów organiz. religijnych w ujęciu M. Webera nie zaliczamy:
a) sekt,
b) kościołów,
c) kultów
22. Do nośników cywilizacji wg Broziego nie zaliczymy:
a) religii,
b) rasy,
c) sztuki
23. Do amerykańskiej szkoły kultury i osobowości nie zaliczamy orientacji:
a) socjalizacji i różnorodności,
b) freudowskiej,
c) monografizmu historycznego
24. Źródłem zmienności kultur wg ewolucjonistów jest m.in.:
a) postęp,
b) różnorodność natury ludzkiej,
c) stagnacja
25. Zespoły współdziałających ludzi wyposażonych w odpowiednie zasoby, narzędzia, wiedzę to:
a) zbiorowości,
b) organizacje,
c) instytucje
26. Która z wymienionych cech nie odnosi się do społeczeństw tradycyjnych:
a) jedność obrazu idealnego i rzeczywistego,
b) pełnia wiedzy o własnej kulturze,
c) duża dynamika rozwoju
27. W tradycji greckiej innym określeniem terminu „kultura” było pojęcie:
a) civitas,
b) via moderna,
c) paideia
28. Jakiego typu def. kultury kładą nacisk na uczenie się i naśladownictwo jako procesy przyswajania kultury:
a) historyczne,
b) genetyczne,
c) psychologiczne
29. Za autora filozoficznego pojęcia postmodernizmu uznaje się:
a) J.F. Lyotarda,
b) R. Rorty`ego,
c) J. Habermasa
30. Teoretyczną podstawę funkcjonalizmu w ujęciu B. Malinowskiego stanowi m.in.:
a) organizacja,
b) struktura społeczna,
c) instytucja