Rola zarządzania zasobami ludzkimi w procesie kierowania firmą X
ROLA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI W PROCESIE KIEROWANIA FIRMĄ X
Rola zarządzania zasobami ludzkimi w firmie X wynika z ogólnych założeń charakterystycznych dla tego procesu i opisanych w opracowaniach teoretycznych. Chociaż praktyczna realizacja ZZL napotyka tu na przeszkody wynikające ze specyfiki firmy, to jednak widać dążenie do realizacji wielu aspektów tego procesu. Mają one służyć zarówno integracji personelu jak i poprawie efektywności działania przedsiębiorstwa, kształtowaniu jego wizerunku na zewnątrz organizacji i wszystkich kwestii związanych z kulturą organizacji.
Proces ZZL w firmie X służy realizacji następujących zadań i funkcji:
? sprzyja poprawie wydajności i efektywności pracy,
? wskutek ograniczenia struktur hierarchicznych jest instrumentem bezpośredniego kierowania firmą przez jej właścicieli,
? prowadzi do zatrudniania odpowiednich pracowników na stanowiska wymagające specjalnych umiejętności lub predyspozycji,
? kształtuje strukturę pracowników ograniczając proces wymiany kadr i koszty związane z tym,
? kształtuje zasadniczą część kultury organizacji, tak ważną dla firmy prowadzącej szerokie kontakty z klientami.
Poprzez dobór pracowników ? w odpowiedniej ilości i o odpowiednich kwalifikacjach zmierza się w firmie X (...). Jej jakość jest także mierzona oszczędnością materiałów w procesie produkcji ? oszczędność jest z kolei efektem świadomego i zaangażowanego podejścia do majątku firmy i związanej z nim pozycji.
Ponieważ w firmie brakuje pośrednich szczebli kierowniczych oraz osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy produkcji, istnieje bezpośredni udział kierownictwa w zarządzaniu personelem. Polityka ZZL prowadzić ma tutaj do tego, aby kierownictwo (właściciele) firmy X mogli w sposób odpowiedni dla siebie kierować pracownikami. Osobista zależność (...) jest ważnym elementem ZZL, za pomocą którego wpływa się na pracowników oraz kieruje ich poczynaniami. Zarządzanie zasobami ludzkimi zmierza tu zatem do tego, aby cały proces był przydatnym instrumentem kierowania firmą. Poprzez kierowanie personelem pracodawcy stymulują działania, których oczekują, a poprzez to z kolei kierują rozwojem swojego przedsiębiorstwa ? wynika stąd, że ZZL w firmie X jest świadomie kreowanym działaniem, stanowiącym element rozwoju firmy i jej skutecznego działania.
Proces ZZL pełni również rolę czynnika kształtującego stosunki wewnątrz firmy oraz gwarantującego sprawne, odbywające się bez zakłóceń funkcjonowanie. (...) z racji swoich umiejętności (np. pracownicy z działu usługowego oraz handlowego charakteryzują się unikalną wiedzą o lokalnym rynku i przewidywanych znaczących remontach obejmujących stolarkę ? wiedzę taką nabywa się wskutek doświadczenia, zatem doświadczenie jest tu cennym dobrem po stronie pracowników, które firma chce zatrzymać). W ten sposób ogranicza się koszty działania firmy i związane ze zmianami fluktuacje i zaburzenia.
Jedną z najważniejszych ról ZZL w firmie X jest kształtowanie kultury organizacji ? zarówno wewnątrz jak na zewnątrz niej. Do wewnątrz firmy kultura organizacji oznacza istnienie silnego i wyraźnego ?kodeksu? postępowania i realizacji postawionych przez kierownictwo zadań. Ten nieformalny system norm i sposobów komunikacji powoduje, że wiele kwestii w firmie nie musi być wyrażanych w sposób sformalizowanych, gdyż istnieje naturalnie powstała droga komunikacji czy przepływu informacji. Istnieją też utarte formy porozumiewania się z kierownictwem, obejmujące zestaw treści, które należy lub nie należy poruszać. Ten naturalny aspekt kultury organizacji zapobiega konfliktom i tworzy bliską atmosferę pomiędzy stronami procesu komunikacji, tak ważną dla kierownictwa.
Wewnętrzny aspekt kultury organizacji w firmie X obejmuje również pewne niepisane zasady, które (...) nie podważają wzajemnie swojego autorytetu.
Proces ZZL kształtuje kulturę firmy X w następujących aspektach:
? nadaje pracownikom poczucie własnej tożsamości i odrębności celów,
? wpływa na wyzwalanie się zaangażowania i wzajemnych związków pomiędzy pracownikami,
? kształtuje zachowania pracowników przez dostarczanie im wzorców.
Tworzenie odrębnej tożsamości wynika tu zarówno z (...).
Warto podkreślić, że w firmie X działanie w tym kierunku za pośrednictwem ZZL jest silne i wysoko uświadomione ? odgrywa tu znacznie większa rolę niż w wielu małych przedsiębiorstwach, gdzie o selekcji pracowników i zarządzaniu nimi decydują wyłącznie względy ekonomiczne.
Wreszcie proces ZZL realizowany w firmie X prowadzi do wypracowania u personelu odpowiednich zachowań i nawyków, które kierownictwo przekazuje w postaci gotowych wzorów do naśladowania. Obejmują one zarówno integracyjny rodzaj stosunków pomiędzy pracownikami jak i kwestię reprezentowania firmy na zewnątrz.
Omawiany proces oprócz funkcji integracyjnych służy w formie X do kształtowania jej zewnętrznej kultury. Celowo dobiera się takich pracowników, którzy nie tylko umiejętnościami ?reklamują? przedsiębiorstwo, ale też wykazują się kulturą osobistą i profesjonalnym podejściem do klienta. Z racji tego, że firma działa ?przy otwartej kurtynie?, często w pobliżu klientów (...) szczególnie ważne jest, aby klienci ? jako ważny kanał rozpowszechniania informacji o organizacji ? byli zadowoleni nie tylko z jakości sprzedanego produktu, ale też (...) aby:
? nie palili tytoniu przy klientach,
? w żadnym razie nie było od nich czuć spożytego (np. przed pracą) alkoholu ? nie mogą go też posiadać w miejscu pracy,
? wyrażali się w sposób kulturalny (zwraca się uwagę na niewłaściwość wulgaryzmów i przekleństw),
? nie oczekiwali ani nie wymuszali napiwków od klientów,
? dbali o mienie klientów (np. pomieszczenia, w których pracują),
? byli jak najmniej uciążliwi dla klientów,
? w miejscu realizacji zleceń pojawiali się albo w specjalnej odzieży firmowej z logo firmy albo posiadali odpowiednią naszywkę na innej dzieży,
? byli gotowi odpowiadać na wszelkie wątpliwości klientów odnośnie swoich prac i sprzedanego produktu.
Ten zestaw pozornie oczywistych wymagań jest silnie wyeksponowanym kodeksem działania pracownika firmy X, który ma być elementem kształtowania zewnętrznej kultury organizacji. Chodzi o to, aby klienci byli zadowoleni i jednocześnie zapamiętywali markę firmy ? jej utrwalenie ma prowadzić do dodatkowego rozprzestrzeniania wiedzy o organizacji.
Wreszcie ostatnia rolą procesu ZZL w firmie X jest częściowe przenoszenie odpowiedzialności za firmę na niższy poziom, jakim jest personel. Integracyjny i uświadamiający charakter tego działania został omówiony ? warto dodać, że przejęcie odpowiedzialności za wykonanie zadań przez personel służy wydajności, oszczędności materiałowej i czasowej oraz dobrej opinii o firmie wśród klientów. Z racji braku rozbudowanych struktur kierowniczych w firmie odpowiedzialność za zadania przenosi się na personel jako zintegrowany zespół ? dopuszcza się w ten sposób możliwość wewnętrznej regulacji (np. przenoszenie zadań pomiędzy pracownikami).
Wyjątki z pracy o ZZL
tad7326
[email protected]